Nekromanti Amatörskapat material

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Eftersom det mesta av det online material jag kunnat hitta är daterat till 90 talet började jag fundera på hur många det egentligen är som fortfarande spelar Eon och hur det kommer sig att vi inte ser ert material online. Är det för att det inte finns något vettigt ställe att skicka det till eller är det så att man av någon anledning undviker att publicera eget material?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag tror att det beror på att hemsidor inte är något man meckar med längre. Man är med i communities som Facebook, Lunarstorm eller här istället. Det gör förstås att material online försvinner i största allmänhet, inklusive för rollspelshobbyn i allmänhet inklusive Eon.

För liksom, handen på levern: varför slänger man upp sitt material online? Jo, för att få hipp-och-inne-poäng av sin lokala nördkrets, och nu för tiden är det så mycket enklare att få hipp-och-inne-poäng genom att hänga i communities istället.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Här förtjänar neo-wikin ett omnämnande. Även om den aldrig lyckades bli riktigt levande, utan snarare ganska vandöd, tror jag ändå att den är framtidens melodi.

Wikiformatet är det ultimata sättet att utveckla en kampanjvärld bortom kanon. Den fanskapade artikelhemsidan känns hopplöst omodern.

Hade jag fått igång entusiasmen ordentligt för ett rollspel hade jag törstat efter en wiki att skriva i.

- L
 

Inkdot

Veteran
Joined
1 Jun 2008
Messages
19
Location
Sthlm
Åhh jag skulle älska att vara en eon-wiki skribent!!

Det känns ganska soft att bara göra lite mindre inlägg om olika saker. Om man ska göra något större tex en kampanjmodul är akriveringsbarriären omöjlig att övervinna.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Personligen improviserar jag så mycket att det känns som att det inte blir så mycket material att lägga upp, och det mesta av det kampanjspecifikt, typ halvsidesbeskrivningar av två jargiska städer, en text om jargiska fattigmanskvarter, lite slumpmässig info om fraktioner och SLPer osv, och det känns liksom inte riktigt allmänintressant nog att lägga upp, på något sätt... (ergo, det hela beror kanske på mitt tankefel :p)

Sedan har vi ju folk som Ymir, som väl har publicerat minst 10-20 sidor Eon-material som _inte_ är direkt kampanjrelaterat (och du exkluderar jag säkert anticthon och glömmer en massa texter) under min tid här på forumet som inte kommer upp på Drunoks drängar, och mänden mer kampanjrelaterat vågar jag inte ens tänka på.Jag har lagrat tiotals A4 med vad jag ansett vara bra och möjligt användbart amatörmaterial jag hittat på forumet på datorn, själv, så där har du nog ditt försvunna material, skrivet i forumsinlägg här :gremwink:

De texter jag har "publicerat" här på forumet om magi och alkemi har jag helt enkelt inte haft någonstans att lägga upp, men nu när vår föreningen har skaffat en ny hemsida kanske jag snart kan få upp dem där. Lägg gärna in dem i eonbiblioteket ifall det är sådant du vill ha med; maila mig så kan jag skicka dem i en klump ifall du inte orkar leta.

Så, ja, jag ska nog sätta mig och kopiera in lite texter i wikin nu, det kanske behöver göras... men jag skulle vilja att någon ändrade layouten, för jag tycker underrubrikerna inte är tillräckligt lättläsliga som de är nu... (jag? jag kan väl inte något om layout och wiki, det är någon annans jobb, ju :gremwink: )
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Jo det är ju såklart nackdelen med artikel hemsidor att de liksom är topp styrda om man nu jämför med en wiki.
Fördelen som jag ser är dock designmässigt de wikis som jag sett hitintills är bara black & white och tillför inte så mycket ögongodis.
Hur är det med att ladda upp filer, funkar det på wikin? Saker som slumpgeneratorer och rollformulär hör ju liksom hemma där också.
För om de här 2 grejerna går att göra nått åt känns det som att wikin är en betydligt bättre plats att försöka få liv i.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
T-RED said:
Hur är det med att ladda upp filer, funkar det på wikin? Saker som slumpgeneratorer och rollformulär hör ju liksom hemma där också.
Det beror på wikins inställningar. I neowikins fall är det avstängt, eftersom wiki-mjukvaran inte hade något vettigt spamskydd eller virushinder.

Nu håller jag på att dona med en annan wikimjukvara som är bra mycket vettigare, och den ser ut att lösa allt det där så då kanske jag kan slå på det. Det enda som behövs är en bra exportfunktion.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det skulle ju vara alldeles utmärkt; det finns på tok för mycket rent praktiskt material (program och listor) som inte samlas på något vettigt ställe, och om allt kunde samlas på neowikin kanske det till och med skulle leda till en uppsving och lite nytt liv där?
 

tte

Veteran
Joined
26 Sep 2006
Messages
19
Om det finns något intresse skulle jag kunna bidra med regler för att flytta arméer/flottor på hexagonkartor (i stil med Eons regler för fältslag i Krigsherren) som jag gjort för den sista delen i Svavelvinter-serien ("Den femte konfluxen", härliga gamla DoD).

Drev själv en webbsida med Eonmaterial för en himla massa år sedan och anledningen till att jag slutade var den extra arbetsinsats som krävdes för att göra det egna materialet tillgängligt (och förståeligt) för andra.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag och min spelgrupp använder våran egen wiki för att slänga upp saker på:
den här wikin
Fungerar utmärkt och vi slänger upp mer material för var dag som går
 
Top