Nekromanti Alvstam i Melorion

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
I modulen cirefalier står följande att läsa i kapitlet Melorion:

"Det som kanske är mest intressant med Dazava är dess tropiska regnskog - Emriaz ...och dessutom skall det finnas alver där"

Vad för typ av alver tänker vi att det är? Finns ju flera vägar att gå, helt olika beroende på vilken alvstam det gäller. Synpunkter?
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Henea alla andra stammar hade nog givit sig tillkänna på något vis (Kirya hade varit frågvisa, Pyar velat handla osv.) Men en Heneastam som gömmer sig i djungeln känns väl logiskt, speciellt eftersom det finns Henea på Takalorr också.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Bra. Det var dem jag tänkte på också.

Bra poäng med det där ge sig till känna.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
*noterar för framtida behov*

Tack för att du uppmärksammade mig på det här. Jag får fundera på saken och återkomma med tankar!
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Som Swedish Chef påtalar; alla andra hade ju gett sig till känna. Pyra hade handlat med Cirefalierna. Henea är ett intressant alternativ och dessutom rimligt. Kanske återkommer om hur jag knyter in det i kampanjen.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Står där inte om en mer eller mindre hemlig alvbosättning i någon av det nya materialet till Eon IV? En alvbosättning som inte består av Henea, utan av... var det Sanari alver? Har för mig det var på en ö, kanske en ny ö, och att de bode inuti ett berg som låg runt en dalsänka/öppning i berget där en sjö fans har jag för mig.

Nämner detta mest för att jag tror att alla alv folken kan nog ha potential för att försöka bo hemligt och så... vissa mer än andra så klart.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Kan det vara Kinané'an oro du tänker på? Vid en sjö, inklämd uppe vid Pereine. En borg.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Jag personligen skulle inte klara av att spelleda det utan att skriva ihop tio-femton sidor om stammen ifråga, så av det skälet föredrar jag något jag kan läsa in mig på.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Kanske lite för D&D, men albino-alver som bara är ute och rör sig efter mörkrets inbrott för att inte skada sin ömma hy och som har extra bra mörkersyn låter ju najs. Cirefalier tycker ju om folk som har albinism, möjligen även alver? Dessutom så mejkar namnet Drizzt sense med tanke på cirefaliernas namnkultur :p
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Nirbulas;n170466 said:
Kanske lite för D&D, men albino-alver som bara är ute och rör sig efter mörkrets inbrott för att inte skada sin ömma hy och som har extra bra mörkersyn låter ju najs. Cirefalier tycker ju om folk som har albinism, möjligen även alver? Dessutom så mejkar namnet Drizzt sense med tanke på cirefaliernas namnkultur :p
Hmm... *fick några tankar*

Ni vet hur barnen som kommer ur en alv och Människas relation blir antingen en Alv eller en Människa, med bara några rent kosmetiska skillnader från barn som kommer ifrån relationer där båda föräldrarna är Alver eller Människor?

But what if... Alver och Tauper kunde få barn tillsammans (vet inte om det har faktiskt sagts/skrivits någonstans genom åren om de kan eller ej). Men säg att de kan, och säg att för tusentals år sedan, kanske tiotusentals år sedan... eller kanske i början på denna 10.000 års perioden om man kör med den där undergång vart 10.000de året... så hade Alver och Tauper en väldigt bra, nära, och djup, relation med varandra. En relation vilket skapade många Alv-Taup par, och där massvis med barn föddes. Och tänk om de barnen som föddes som Alver tog sig an ovanligt många egenskaper från Taup sidan av dennes föräldrar... men att samtidigt så skapade blandningen mellan Alv och Taup en ny typ av Alver. Alver med ovanliga/konstiga egenskaper och krafter, eller helt enkelt bara fördommar som inte har något belägg.

Tänk sedan att någonting kanske hände mellan Alverna och Tauperna (stridigheter eller liknande)... eller om något/några annat/andra folkslag blandade sig i på något sätt av en eller annan anledning, där falska rykten/mm sprids bland Alverna och Tauperna vilket då skapar konflikten mellan Alverna och Tauperna... eller så kan det vara något med dessa Alv-Taup barnen som skapar konflikter mellan Alverna och Tauperna av någon anledning (de är för kraftfulla, där är något heligt/oheligt med dem, grupper vill utnyttja dem på ett sätt som andra grupper inte vill, etc)... Men vilket, oavsätt anledning, ledde till att Alvernas och Taupernas relation med varandra surnar rejält... det kanske till och med blev krig och sådant mellan dem.

Och tänk då att de Alv-Tauper som fötts blir utsatta, blir förtryckta, blir utnyttjade, blir bespottade... eller vad det nu än kan vara... utav både Alver och Tauper. Där hat och misstro för dessa Alv-Tauper blir så pass stort att de äldsta och vuxna utav Alv-Tauperna (eventuelt deras föräldrar, och/eller kompisar, och/eller folk "på deras sida") kommer fram till att enda sättet att rädda dessa barnen från en livstid utav utsatthet utav alla dess slag... är att helt enkelt lämna världen och folken de lever bland.

Och tänk då att de börjar samla upp så många av dessa Alv-Tauper som de kan hitta på båda sidorna (både bland Alverna och Tauperna), åtminstone de som är villiga till att lämna (må det vara vuxna Alv-Tauper, eller föräldrarna till barn, etc). Och sedan beger de sig där ifrån... både Alv-Tauperna, och de Alver och Tauper som vill följa med dem... och försöker hitta någon annan stanns att bo på. En plats de kan få vara ifred på, en plats där de kan bo bland anda lika dem, en plats utan fördomar, våld, utsatthet, etc. Och låt oss säga att de faktiskt lyckas hitta en sådan plats, en plats där de får vara ifred, en plats där ingen kan hitta dem, en plats där de kan frodas som ett nytt folk.

Det kan handla om några få hundratals personer, eller kanske till och med tusentals... men de har sedan dess vuxit i mängd. De Alver och Tauper som följde med har sakta men säkert försvunnit genom att de dog ut, och blandades in/ut bland Alv-Tauperna, till en sådan pass nivå att det har blivit ett helt homogent Alv-Taup folk.

Hur de lyckas hålla sig undangömda kan ju variera. Det kan vara något så simpelt som att inga andra folk rör sig i de områdena alls, eller att inga av de "civiliserade" folken rör sig där i alla fall, av en eller annan anledning. Eller så har faktiskt dessa Alv-Tauper ovanliga egenheter/skaper, och/eller krafter/magier, som gör att de kan "dölja" den platsen de bor på... eller så är det helt enkelt så att platsen de hittade var dold för mer eller mindre alla andra raser/folksslag, och att det bara är dessa Alv-Tauper som kan ta sig in på den platsen.


Jaja... det är allt jag har just nu. XD
 
Top