Nekromanti Alvslav i västerlanden

Silvervarg

Warrior
Hejs

Idag så började jag och en av mina spelare sola en av hans karaktärer, en alkoliserad henéa/kiriya som påminner om en blandning av Jack Sparrow och Manari (snubben ur svärdspel i hardalon). Efter en lite förvirrande början i talon med mycket deja vu, hästletande, grå gubbar och sprit hamnade spelarens karaktär på ett skepp som skulle resa till Calnia, sade de men deras mål var Västerlanden. Han drogades och och fördes ner till ett "lastrum" där ca 11 andra alver redan satt kedjade. Han fick bra kontakt med tre andra alver, en smått psykist sjuk Thism med konstigt intresse för mat och en attityd som var "ähh, jag bryr mig inte. Jag vill ha mat", en léramaalv med aggresiv attityd som visade sig vara lillasyster till en nära vän till RP och en mystisk kvinnlig sanarialv. Resan gick på och tillslut fördes de i land till ett av västland och när vi slutade hade de blivit förda till ett slavmarknad.

Så, nu undrar jag. Någon som har tips på hur en slavkampanj i något västerland kan se ut (Mûhad, förmodligen) för någon som främst ska agera prydnad/skrytgrej åt en rikare invånare? Har tänkt att han ska hamna tillsammans med de tre han fick kontakt med på båten. Och hur är stämning i att "slavstall"?

Silvervarg undrar vad han gett sig in på och om inte "<stam>älva" är bättre ord än "kvinnlig<stam>alv" :gremwink:

Marukusu

Hero
Alviska genusbenämningar

"Silvervarg undrar vad han gett sig in på och om inte 'älva' är bättre ord än 'kvinnligalv'"

Personligen föredrar jag älva, det är mer Tolkienistiskt (finns det ordet?). "Kvinnlig alv" låter skumt, typ som att säga "kvinnlig människa" istället för kvinna, "alvkvinna" hör till samma kategori. "Alvinna" vore kanske ett alternativ, men det låter nästan mer som ett yrke i mina öron.

Summa summarum: kalla dem vad fan du vill, men själv föredrar jag älva! :gremgrin:

- Danne, just trying to help...

Ymir

Liten kantbaron
Elva alver på ett och samma skepp? Den besättningen har i sanning gjort sig en fruktansvärd förmögenhet - räkna med att de kan få uppemot 100 gulddirhamer per kvinna och åtminstone 50 för männen, utan mellanhänder då - de lär ju sälja bytet billigare än så till en slavhandlare för enkelhetens skull. Just därför är det egentligen osannolikt att flera av alverna skulle hamna hos samma köpare i slutändan - slavhandlaren säljer dem efterhand som han får bra anbud, och ytterst få potentiella köpare har råd att köpa flera alver på samma gång - det är ju en stor investering. Det är tillochmed möjligt att de manliga alverna fraktas vidare till Momolan, där priserna på dem är högre. Léaramälvan torde betinga högst pris av alla, då léaram är oerhört ovanliga i Västlanden.

Så, om man ska få till det så att flera av slavarna, därtill både män och kvinnor, blivit sålda till samma person vill det sig nog till att han är riktigt rik och mäktig och har gett slavhandlaren ett schysst paketpris han inte kunnat, eller vågat, neka till. En kefal, emir eller bei, således. Han har förmodligen en eller ett par alviska slavar redan, och en mindre legion av andra slavar i sitt hushåll som fyller alla upptänkliga funktioner - från konkubiner och prydnadssaker till kammartjänare, bärare, bokhållare och rentav soldater. Kvinnorna tvingas nästan otvivelaktigt bli hans konkubiner, medan de manliga alverna reduceras till uppassare och prydnadssaker, såvida deras nye herre inte har vissa homosexuella tendenser. Just hur synen på det är i Mûhad har jag inte riktigt fått klart för mig än, men jag skulle tro att det är ganska hysch-hysch. En mer excentriskt lagd herre, eller en som vill ägna mer tid åt att uppfostra och tukta sina slavar, hade mycket väl kunnat lära upp männen till några viktigare befattning inom hushållet. En mer sadistiskt lagd hade mycket väl kunnat hålla dem som haremsvakter åt deras kvinnliga kamrater.

'Slavstallet' är, eftersom herren som sagt lär vara en mycket framstående man, så pass omfattande att det är en liten värld i sig med olika hierarkier. De slavar som får basa över andra slavar och har olika intellektuella befattningar inom hushållet har högst status, följt av krigarna - ofta är det zhaner eller darkener som varit slavar i generationer och har goda möjligheter att köpa sig fria. Konkubinerna har det rätt bekvämt så länge de fogar sig och blir uppassade av en massa tjänarslavar som formellt har lägre status, men något att säga till om har de inte - försåvitt de inte lyckas sätta sig i respekt i haremet, då. Lägst status inom hushållet har tjänarslavarna; de som fyller rollerna som kammartjänare, uppasserskor, etc. Sedan tillkommer rena arbetsslavar, men inom det förmodade palatsets murar syns sådana nog sällan till.

En slavkampanj i Västlanden hade alltså handlat väldigt mycket om relationerna inom hushållet - till herren och dennes familj och fria tjänare, och relationerna och hierarkierna slavarna emellan. Väldigt grisodlande, med andra ord, och förmodligen ganska angstigt. Livet som slav behöver inte alltid vara ett helvete, långt ifrån, men det är knappast särskilt roligt när man nyss inlett det. Vad rollpersonen och hans vänner tvingas utstå beror ju väldigt mycket på hur deras köpare är - det finns många mûhadiner som är vänliga mot sina slavar, och många som är sadistiska jävlar. De flesta är hårda och auktoritära, men inte grymma. Det beror alldeles på. Hur rollpersonen och co hanterar svårigheterna de utsätts för lär bli ganska vitalt för kampanjen. Måhända finner de något sätt att fly eller bli fria till sist, men vägen dit kan vara minst lika spännande med massor av intriger och motsättningar - och massor av möjligheter till rollspel.

Vi har rollspelat slaveri i flera kampanjer i min spelgrupp - särskilt i en kampanj där jag spelade en léaramflicka som hette Tienne och en tid var slav åt en köpman i Belu. Gör en sökning på forumet, vettja, tex på inlägg av mig som innehåller ord som 'Slav' eller 'Tienne' - du borde hitta massor. Shie var en annan alvslav jag spelade en tid - hennes namn borde också kunna ge någon användbar träff. Min novell till Neogames Eon-antologi 'Hämnarna' hade nog kunnat ge några insikter i vad man hade kunnat hitta på som SL för en slav-rollperson, men eftersom den novellsamlingen inte är publicerad än känns det som en väldigt taskig sak att referera till - det är inte direkt som jag kan bifoga novellen här på forumet :-(

Däremot kan jag med gott samvete hänvisa till min artikel 'Slaveri i Mundana' i Fenix 3-04 - det här inlägget har en text saxad ur den, och det är väl alltid något. Jag kan också klippa det här ur 'Västlanden'-textmanuset med gott samvete:

Alver
Det är inte utan anledning som alverna kallar Västlanden för ”Yorumnaé hen’aiyla” - De ofrias land. Nästan alla alver i området är slavar, antingen infödda eller förda hit i fångenskap. Zhanerna har alltid sett alver som väldigt vackra, men det var först med plundringen av alvriket Yorum’an savias under den första invasionen av Jargien som smaken för alviska slavar väcktes på allvar, och de blev oerhört eftertraktade under kommande sekler. Tillgången var, och är, förstås mycket mindre än efterfrågan, men trots det finns det alviska konkubinslavar i många rikemäns hem och vart och vartannat furstehov, och de blir sakta men säkert flera. De oerhörda priser alviska slavar betingar lockar allt fler slavjägare i Asharina att organisera regelrätta kidnappningar, och tillfångatagna alver är inte längre en ovanlig syn på Mûhads slavmarknader.

En än mer tragisk sida av det hela är kanske halvalverna, de alver som fötts i Västlanden som barn till alver och zhaniska fäder. Halvalver är förmodligen vanligare här än någon annanstans i Mundana, och deras mörka hår och olivfärgade hy tenderar att alienera dem från resten av alversläktet om de någonsin lämnar Västlanden. Då de flesta av dem förblir slavar likt sina mödrar är det förstås ovanligt.

Könsrepresentationen bland Västlandens alver är också skev, då efterfrågan på kvinnliga alvslavar är mycket större. De många halvalver som föds har jämnat ut det hela med tiden, men det går fortfarande minst tre kvinnliga alver på en manlig.

De få fria alverna i Västlanden är företrädelsevis handelsmän av pyarstammen. Det finns några pyarfamiljer i Mûhad sedan lång tid tillbaka, och ytterligare någon i Jaccumta i Momolan, men ingendera har något större inflytande. Sedan finns en del alvslavar som blivit frigivna, företrädelsevis halvalver med zhaniska fäder, men ett fåtal har förstås lyckats vinna sin frihet på något sätt – eller helt sonika rymt.

Kiriya är den överlägset vanligaste stammen, då de anses fridsamma och behagfulla och tillgången är störst. Thism är kända för att vara mycket bråkiga och svårtuktade men väldigt vackra, och är trots allt inte helt ovanliga – några är ättlingar till krigsfångar som fördes till Mûhad efter den första invasionen av Jargien. Pyar, med sina mer människolika drag, är inte lika populära men ändå vanligare än thism eftersom de är lättare att få tag i. Sanari-, léaram- och henéaalver är däremot en väldigt sällsynt syn, men ett fåtal har tagits som slavar och någon enstaka vistas kanske i Västlanden av andra anledningar. Sanari lär ha haft ett visst, hemlighetsfullt, samröre med Edron och Mûhads trollkarlsorden, till exempel – det sägs rentav att den store magikern Verashim var son till en sanarialv.
Nå, utöver den doktorsavhandlingen vet jag inte vad mer jag kan säga. Fråga vidare om du undrar över något, så svarar jag. Det känns som att jag borde kunnat komma med mer konstruktiva kampanjtips än jag gjort.

- Ymir, förutsägbar?

MongoMan

Swordsman
räkna med att de kan få uppemot 100 gulddirhamer per kvinna och åtminstone 50 för männen,
Könsrepresentationen bland Västlandens alver är också skev, då efterfrågan på kvinnliga alvslavar är mycket större. De många halvalver som föds har jämnat ut det hela med tiden, men det går fortfarande minst tre kvinnliga alver på en manlig.
Varför får man mer för en kvinna än för en man? Männen är väl starkare och mer uthålliga än kvinnor och därmed mer lämpliga som slavar.

Ymir

Liten kantbaron
Varför får man mer för en kvinna än för en man? Männen är väl starkare och mer uthålliga än kvinnor och därmed mer lämpliga som slavar.
Alltså...eh...grovarbete kan man ha billigt och lättillgängligt drägg som darkener, vanarer och tiraker till. Vackra älvor vill mûhadinerna liksom ha till nåt...helt annat. Alvmännen, i jämförelse, är inte bra till så himla mycket; enligt gängse mûhadinsk uppfattning, då. Och det är ju den uppfattningen som avgör priset trots allt. Det är också därför man får bättre betalt för stolta thismynglingar i Momolan.

- Ymir, förtydligar

Silvervarg

Warrior
Elva alver på ett och samma skepp?
Jepp, men "tyvärr" håller de flesta ganska låg kvalitet efter en lång vistelse på skeppet så har deras psyken fått sig en törn...
Slavjägarna började sin kampanj med slavfångeri i Alarinn och vidare västerut, de har helt enkelt norpat varenda alv de hittat, ofta har det varit sådana som Isvind (han heter så, rollpersonen) dvs, udda typer med missbruk.
Det går genom en mellanhand. Och Kapten på båten fick en mindre skrin med guldmynt i betalning...
Alverna fördes iväg av beväpnade vakter, från skeppet till marknadsplatsen. Man kan ju inte låta såna dyra grejor komma till skada!

Det är tillochmed möjligt att de manliga alverna fraktas vidare till Momolan, där priserna på dem är högre.
Detta får mig att tänka på min och en kompis rollpersoner. Två momlanska tvillingar från överklassen (tyvärr blev det ingen lesbisk relation mellan dem. Gruppen ansåg det äckligt *snyft* :gremwink:). När de hörde beksrivningen av henéaalver först gången antog de (trångsynta om de är) att de var förymda slavar eftersom de är tatuerade (de har ju målningar på kroppen) och frågade genast vem som låtit alla dessa dyrbarheter ryma ut i skogen. De bestämde sig att senare fånga en och ta med hem till momolan. En ganska elak grej är ju henéas slavbakgrund hos klan Roghan, så på sättochvis hade de ju rätt :gremwink:

Silvervarg tackar för hjälpen och bockar artigt

Lycan

Hero
"Så, nu undrar jag. Någon som har tips på hur en slavkampanj i något västerland kan se ut (Mûhad, förmodligen) för någon som främst ska agera prydnad/skrytgrej åt en rikare invånare? Har tänkt att han ska hamna tillsammans med de tre han fick kontakt med på båten. Och hur är stämning i att "slavstall"?"

Jag har spellett massor med alvslaveri. Av någon märklig anledning är det dock alltid Ymir som spelat alverna ( :gremsmile:) - men roligt och givande har det varit.

Tienne var vår första övning. Hon blev tillfångatagen när hon färdats till Mûhad för att fritaga en förslavad Kiriyaalv (Seliya) som hon träffat på när hon varit i trakten tidigare (hon tvingades dock rymma fort). När hon väl räddat sin kompis hade hon dock oturen att träffa på en av ledarna för Wan'ohto, de Svarta Gamarna, en beluisk rebellfraktion ( :gremelak:) som såg till att lägga beslag på Tienne och Seliya, för att därefter sälja dessa till en Mûhadinsk markägare i Belu som var känd för att ha en allvarlig alvfetisch. Denne betalade dyrt för alverna, pengar som visserligen gick till att främja Wan'othos kamp för broderskap och rättvisa i Belu, något som var en klen tröst för Tienne.

I början av kampanjen kretsade händelserna mycket kring tämjandet av den léaramska vildhjärnan (att tukta en argbigga liksom). Slavägaren fick vissa problem med pseudoskotten (you can take our lives! etc), och fick ta till elaka knep som kollektiv bestraffning och proxybestraffning (alltså att Tiennes vänner fick skit för hennes misslyckande att lyda order) för att få fason på henne. Därefter fick hon vara med på bjudningar, lära sig lite dans och sånt, så att slavägaren riktigt kunde stila med sin dyrgrip inför sina vänner.

Social samvaro med de andra slavarna blev något av en bristvara som värderades högt när sådana tillfällen gavs. Slavägaren hade ju inte något intresse av att låta slavarna avbelasta varandra, och höll sina alvslavar tydligt avskiljda från såväl sin mänskliga seralj och sina mänskliga tjänare som varandra.

Livet handlade mycket om att överleva, att försöka hitta glädjeämnen i det hemska klimatet och samtidigt hålla modet och hoppet uppe. Omsider lyckades dessutom Tiennes mäktiga vänner frita alverna... Ja ja. Där finns massor med fler små anekdoter från den kampanjen, det är bara att fråga om du vill ha mer ranting från mig.

Sedan var där en annan kampanj (den där Ymir spelade Shie). Den var väldigt spännande, men tyvärr kortlivad. I den spelade Ymir en alv som, till skillnad från Tienne, fötts in i slaveri av sin mor, som var kiriyaalv (och dog i slaveri, utan att någonsin få återse sina gröna skogar). Det märkliga med Shie var att hon var en extrem (i en ovanligt berättigad användning av ordet) naturbegåvning vad gällde allt som hade att göra med att döda, skada och brutalisera. Hennes ägare hade dock inget intresse av att använda henne till sånt (hon var kuddvärmare och statushöjare och inget annat! sådana dyra slavar kan man ju inte utsätta för fara). Hennes sällsynt anmärkningsvärda våldsaffinitet fick dock hennes ägares rådgivare att tröttna på hennes bortslösade talang, och fick ägaren dödad. Rådgivaren kunde på så vis roffa åt sig Shie för sig själv, och kunde sedan använda henne, inte bara som kuddvärmare och statushöjare, utan dessutom som lönnmördare. Mycket praktiskt.

Shie blev senare påkommen under ett uppdrag som rörde att mörda en ledare för en rebellfraktion (Wan'ohto, surprise surprise), och tillfångatogs av dessa. Som tur var tillhörde resten av rollpersonerna också Wan'ohto, och dessa fick helt enkelt släpa omkring på Shie. Riktigt märkligt blev det först när en av rebellerna började kära ner sig i Shie, och det dessutom visade sig att en annan av rebellerna hade känt Shies mor för många år sedan, något som gjorde att Shie kände sig allt mer bunden till rebellerna, och började få fler och fler rebelliska tankar. Samtidigt började dock Shies förråd av den kraftigt beroendeframkallande substansen ishal ta slut, och hon började bli präktigt kall kalkon...

Det var lite om mina erfarenheter av alvslaveri.

- Lycan

Silvervarg

Warrior
Re: En älva är liten och har vingar. [ANT]

Det beror på vem du frågar och i vilket land du frågar.
Tex har jag hört "alv" är en han som spelar för älvorna som dansar.

Dock får man väl skilja på "älva" och "älva"....

Silvervarg tycker folktro är intressant, förövrigt.

Organ

Out of time, out of mind
Re: En älva är liten och har vingar. [ANT]

[ QUOTE ]
I Eon kallas sådana för Ikki-Mekki

[/ QUOTE ]
Det låter ju som nått man kan få på sin sushi-talrik :gremgrin:

/Anders

Duddmannen

Hero
Önskningarnas Ek (L&H) [ANT]

Önskningarnas Ek (Legender & Hemligheter sid 40)
Här talas det om "...vindens älvor som susar och viskar..." samt en mycket tydlig illustration på samma sida som visar det JAG tänker på när jag hör ordet Älva.

Vidare kan ju även påpekas att legenden om Alvkvinnorna på Elfphec (Legender & Hemligheter sid 30) inte heter Älvorna på Elfphec...

Lycan

Hero
Re: Önskningarnas Ek (L&H) [ANT]

Singularformen 'älva' är en ganska sen förändring (som uppkommer någon gång på 1800-talet) av varianten "älvor" på det svenska ordet 'alfer' (som antagligen härstammar från sanskr, lbhú).

Ordet förekommer i Sverige på 1500-talet i singularformen 'älf' och fungerar då som femininumvariant av 'alf'.

Så jo, visst fungerar det.

- Lycan

Hjalle

Swashbuckler
Re: Önskningarnas Ek (L&H) [ANT]

Vidare kan ju även påpekas att legenden om Alvkvinnorna på Elfphec (Legender & Hemligheter sid 30) inte heter Älvorna på Elfphec...
Ja, officiellt heter det Alvkvinnor. Men och? Det låter faen så mycket bättre med Älvor. Jämför till exempel, om man vill att det tydligt skall framgå att alven i fråga är flicka, så låter Sanariälva ganska mycket bättre än Kvinnlig Sanarialv/Sanarialvkvinna/Sanarialvinna/Whatever. Tycker jag. Jag kör alla gånger med älva om kvinnliga alver (okej, ganska många alver är kvinnliga, men... :gremwink: Jaja, ni förstår).

-Hjalle, smidig men klumpig.