Nekromanti Alvpräster...

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Jag har en fråga angående alvpräster.
När jag först köpte DoD6 (förbeställde det t.o.m...) och våran spelgrupp hade vårt första spelmöte, så gav jag boken till en av mina spelare och sade "Här, kolla igenom det här och gör en rollperson". Han är en s.k. "regelrunkare", om ni ursäktar uttrycket. Han gjorde en alvpräst.
Han använde en förmåga kallad "katthopp", eller "kattsprång",eller nåt sånt. Denna gjorde att han när som helst, hur ofta somhelst, och till ingen kostnad i SPI kunde göra gigantiska hopp (typ 10 m högt, 15 m långt). Det slutade med att han använde förmågan hela tiden och hoppade sig fram, med en otrolig hastighet till följd.
Min fråga är nu: Är detta tillåtet enligt reglerna? Jag hittade inga regler som stoppade honom, så jag hittade på några egna.
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
låter gôskumt...

som vi säger i Göteborg. Bra att du hittade på begränsningar.
Annars är det så med magisystem i allmänhet att det krävs
vissa skolvärden och CL-slag för att man skall kunna
generera en såpass kraftfull färdighet.
Och precis i så här i början...njae.
Föreslår att du undersöker det noggrannare.

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Han använde en förmåga kallad "katthopp", eller "kattsprång",eller nåt sånt. Denna gjorde att han när som helst, hur ofta somhelst, och till ingen kostnad i SPI kunde göra gigantiska hopp (typ 10 m högt, 15 m långt). Det slutade med att han använde förmågan hela tiden och hoppade sig fram, med en otrolig hastighet till följd.
Min fråga är nu: Är detta tillåtet enligt reglerna? Jag hittade inga regler som stoppade honom, så jag hittade på några egna."

Jag kunde inte heller hitta några regler som hindrar honom så man kan göra som du redan gjort, hitta på egna begränsningar. Han hoppade sig fram hela tiden skriver du men jag antar att han inte var ensam och jag frågar mig då hur hans kamrater hänger med. Om han hela tiden hoppar i förväg så kan du ju låta han råka ut för diverse olycker så som bakhåll så att han inser att det är säkrast att hålla sig till gruppen.

Kom på efter att ha läst Helios inlägg att Alvprästen måste slå ett SPI-slag varje gång, fast det kan han ju göra tills han lyckas då den förmågan kan användas hur ofta som helst men det är dock en liten begränsningen.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-08-04 00:11.</EM></FONT></P>
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Prova själv att hoppa istället för att gå så kommer du märka att det blir ganska jobbigt i längden :)

Om du utgår ifrån att han, som alla andra, snabbt blir trött om han hoppar runt längre sträckor så kommer det drastiskt dra ner på hur länge han kan hoppa runt.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Hoppetossar

Du känner inte till tekniken hoppsa-steg va? ;)

Om jag var denna rollperson skulle jag omedelbart skaffa mig ett par fjädrar att knyta fast under skosulorna så jag kunde utnyttja kraften från nedslaget till ytterliggare studsar.

Som SL skulle jag helt klart godkänna denna spelstil förutsatt att spelaren spelar Bumbibjörn...

weatherman - vill också kunna göra sådana hopp. *Whee!!*

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Omdöme?

Hmm... Om du ger regelboken till en spelare som du vet är en regelryttande kraftspelare (även om han verkar väldigt käck :gremsmile: får du kanske skylla dig själv en aning...
Om jag var SL för en sådan spelare skulle jag vara oerhört restriktiv med vilka val denne skulle få göra och dessutom göra en ordentlig koll på dennes RP och se om han har mufflat någonstans.

Denna incident påminner om Sinriol, en kompis EDD-animist. Han skapades med ett antal HP för att vara på jämn nivå med de övriga rollpersonerna. Han valde att köpa förmågan Hjältesprång med vilken han kunde hoppa hutlöst långt (inte lika långt som den förmågan du nämnde dock). Dock hade han bara FV 10 i Hoppa, vilket medförde att den mycket mäktige, skäggige och åldrige trollkarlen då och då gjorde mäktiga men väldigt ograciösa språng vars landningar hälften av gångerna inte var allt för imponerande... Mycket mäktigt.

weatherman - sitter för tillfället vid en dator med 10mbit-lina och 16mb RAM/ 1,2GB HD. Frustrerad? Ja.

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Lider med dig...

HOua! Nu har jag kommit in i mitt "hata kobolder humör"!
Men va fan, det verkar som dendär snubben helt sabbar allt det roliga. Säg till honom att han inte ska vara så körd eller säg att han landar i en fälla med taggar så han dör. Och när han sen igen vill skapa en ny, exakt lika dan snubbe (eftersom den var så bra) så säger du bara "NEJ!". Lättare än så kan det inte bli... föresten, hela saken påminner mig om en händelse en kompis berättade om. De spelade dod för några år sen med tidsmagiker med i leken. Så fort något hände åkte alla tillbaka i tiden, eller bara en magiker och dödade lönnmördaren eller vad det nu var. Han blev så trött på allt (spänning, äventyr, logik m.m. vad sabbat) att de kom in i "en magitom zon" med fullt av denomer (så alla dog på en stridsrunda). Sen kunde alla starta nya, inlevelsefullare, rollpersoner. Jag tycker att du ska tänka igenom situationen du också. "Fixa" rollpersonen på något sätt.

Mac
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Ingen i min grupp skulle vilja hoppa runt, Fan va mesigt.

SoC


If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Har bara en kommentar: Gudarna finns i DoD6. Alv"prästerna" har fått sina förmågor för att beskydda naturen med inte för att använda för egen vinnings skull. Som han brukar förmågan skulle jag som gud frånta honom samtliga förmågor som sraff. Eller kanske ge honom en varning först då det tar en hel del energi att ge någon gåvor. Som vanligt handlar det ju inte om att reglerna är lag...osv utan riktlinjer så. Antingen sätter du en begränsning eller så gör du helt enkelt så att han misslyckas med sitt spi-slag varje gång tills du tycker att det är en lämplig situation han försöker använda den i. DVS. SL slår tärningen dolt (som sig bör) titta det blev visst 19 den här gången också...osv vilken konstig tärning. /images/icons/laugh.gif

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Såvitt jag vet är det så att förmågan inte kostar något, och inte kräver några SPI-slag. Det finns heller inge regler som kräver att han låter bli att hoppa runt, om inte du som SL hittar på några, eller säger att han blir för trött efter ett tag. Dessutom borde han få behöva slå Hoppa-slag hela tiden, för varje hopp. fumlar han blir det ju som en fallskada från sju meter, dvs 1T6+4 i fyra träffområden, vilket borde kunna avskräcka honom ifall han envisas och sedan fumlar.

Jag hade en Alv-helig krigare med i min grupp, och han hoppade ofta, men bara när det var nödvändigt.

Det starkaste argumentet som jag ser det, är helt enkelt följande:
En alv som fått den förmågan av gudarna för att beskydda naturen och upprätthålla godhet, som VET att han fått den därför, skulle inte använda den så vårdslöst om han inte sket totalt i vad gudarna tycker, och tyckte han det skulle han antingen bli av med alla sina förmågor, eller aldrig ha fått dom.

Så du säger till honom:
"Lägg av, annars blir du av med alla dina förmågor".
Och om han nu är en sådan regelbög (ursäkta uttrycket), så borde detta avskräcka honom. Om inte får han skylla sig själv när han blir helt försvarslös utan sina förmågor...

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Håller med [NT]

läser du? varför det?

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Kattsprång kräver inget SPI-slag. [NT/OT]

"Kattsprång kräver inget SPI-slag."

Så som jag tolkar reglerna så behöver man slå ett SPI-slag för Kattsprång. Kattsprång är en länkad förmåga och dessa behöver man slå ett SPI-slag för att aktivera.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Kattsprång kräver inget SPI-slag. [NT/OT]

Jag tolkar inte efter reglerna, utan tycker att kattsprång är en sådan förmåga som inte man behöver slåp SPI-slag för att använda, för då skulle den suga så fett om man inte hade över 19, men det är upp till var och en som SL. Jag menade/menar inte att jag har rätt, utan det är bara vad jag tycker...

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Kattsprång kräver inget SPI-slag. [NT/OT]

"Jag menade/menar inte att jag har rätt, utan det är bara vad jag tycker..."

Det var/är inte mitt syfte att slå dig på fingrar för detta utan min tanke var den att inlägget handlar om hur man stoppar en RP från att hela tiden hoppa. Om den nu blir så att förmågan "suger fett" om blir tvungen att slå för att se om man lyckas så fyller det ju i just detta fall sin funktion./images/icons/smile.gif


Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Det starkaste argumentet som jag ser det, är helt enkelt följande:
En alv som fått den förmågan av gudarna för att beskydda naturen och upprätthålla godhet, som VET att han fått den därför, skulle inte använda den så vårdslöst om han inte sket totalt i vad gudarna tycker, och tyckte han det skulle han antingen bli av med alla sina förmågor, eller aldrig ha fått dom.

Så du säger till honom:
"Lägg av, annars blir du av med alla dina förmågor".

Faktum är att det var just det jag gjorde till slut, han kom nämligen på sätt att kringå mina regler ändå. I en viktig strid så märkte han plötsligt att hans förmågor svek honom (gudarna hade tröttnat). Han klarade sig med nöd och näppe ut ur situationen med livet i behåll. Då var det inte roligt längre, och han dog strax därefter och fick göra en ny. Min fråga var bara om det fanns några regelmässiga hinder, jag finns ju alltid där för att se till att det finns andra hinder (typ sura gudar).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Gudarna finns i DoD6. Alv"prästerna" har fått sina förmågor för att beskydda naturen med inte för att använda för egen vinnings skull. Som han brukar förmågan skulle jag som gud frånta honom samtliga förmågor som sraff. Eller kanske ge honom en varning först då det tar en hel del energi att ge någon gåvor.
Se mitt svar till Renfield...
 

Adsinistratus

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Mitt kråkslott, Stockholm.
Hoppande

Det går alldeles utmärkt att hoppa sig fram; se bara på bumbibjörnarna. Förmågan kräver dock tillgång till bumbibärssaften (den magiska kraften). Kan vara grunden till ett episkt äventyr, ja?
Annars går mina tankar omedelbart till ett datorspel kallat Jedi Knight där man kan lära sig "Force Jump". Problemet är bara att om man blir tillräckligt bra så kan man hoppa så högt att man slår ihjäl sig när man kommer ner; nu kan jag inte reglerna för fallskador i version sex, men i gamla så hade ett fall på tio meter resulterat i 7t6 i skada. Det borde få honom att bättra sig. Om det inte fungerar kan du ge honom något mindre skada med en bok (hårdinbundna böcker är bra), för att sedan leta efter en ny medspelare.

Martin Hammar
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
lol [ot]

Om det inte fungerar kan du ge honom något mindre skada med en bok (hårdinbundna böcker är bra), för att sedan leta efter en ny medspelare

Är det därför den nya utgåvan av DoD är hårdinbunden? Jag började undra...
 
Top