Nekromanti Alvklingan wtf?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,499
Location
Stockholm
Nick Perumov har skrivit en "fortsättning" på Tolkiens trilogi. Del 1 heter Alvklingan.

Hur fan funkar detta rättighetsmässigt? Tolkien Estates stämmer ju folk som använder NAMNET Tolkien utan deras tillåtelse, hur kan då en ren fortsättning slinka igenom juristernas nät? Perumov använder ju personer, platser och företeelser direkt från Tolkiens verk, och gör ingen hemlighet av det.

Jag har googlat lite efter svar, men inte hittat något vettigt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Magnus Edlund said:
Nick Perumov har skrivit en "fortsättning" på Tolkiens trilogi. Del 1 heter Alvklingan.

Hur fan funkar detta rättighetsmässigt? Tolkien Estates stämmer ju folk som använder NAMNET Tolkien utan deras tillåtelse, hur kan då en ren fortsättning slinka igenom juristernas nät? Perumov använder ju personer, platser och företeelser direkt från Tolkiens verk, och gör ingen hemlighet av det.

Jag har googlat lite efter svar, men inte hittat något vettigt.
En högst intressant fråga. Jag vet inte alls hur detta fungerar inom bokbranschen. Hittar inte heller något trots en hel del googleförsök. Det enda jag hittat är det att han skrev den här boken som en kul grej till sina polare och att manuset sedan uppmärksammats av förlagen. Och att han blivit misshandlad av Tolkien-fans för att han typ våldtagit Middle Earth och dess historia.

Well... Intressant i alla fall - frågan med rättigheterna, det vill säga.

Förövrigt så kanske det inte är lika lätt att claima en fiktiv värld som en författares namn. Att de kan stämma folk som använder namnet i fel syften är ju en sak, fast kan man rent rättighetsmässigt äga Middle Earth?
 

Amroth

Veteran
Joined
25 Feb 2007
Messages
28
Jag tror att dessa böcker var de första som Perumov skrev och det var nog inga problem när de gavs ut i den dåvarande Sovjetunionen. När jag såg boken reagerade jag dock som du och det känns extremt konstigt att det inte kommit några reaktioner på det här ännu.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Amroth said:
Jag tror att dessa böcker var de första som Perumov skrev och det var nog inga problem när de gavs ut i den dåvarande Sovjetunionen. När jag såg boken reagerade jag dock som du och det känns extremt konstigt att det inte kommit några reaktioner på det här ännu.
Rättsliga reaktioner eller menar du fanreaktioner i Sverige eller här på forumet?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, en delförklaring kan nog vara det Amroth påpekade, om nu böckerna är skrivna i Sovjetunionen, som hade mycket bättre copyrightlagar än väst. Att rättighetslobbyn inte ännu slagit ned på detta som en atombomb är ju rent bisarrt dock, om böckerna blir publicerade i USA etc. Awesome, förvisso, men likfullt bisarrt.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
solvebring said:
Förövrigt så kanske det inte är lika lätt att claima en fiktiv värld som en författares namn. Att de kan stämma folk som använder namnet i fel syften är ju en sak, fast kan man rent rättighetsmässigt äga Middle Earth?
Det är ungefär samma. Upphovsrättslagstiftningen är väldigt tydlig* med att författaren är ägare av all intellektuell egendom som finns i fiktionen, och att det är förbjudet med klara intrång. Tolkien-klanen äger Middle-Earth, och ingen har laglig rätt att publicera något derivat utan deras tillstånd.

* Svensk och brittisk, iaf. Amerikansk lagstiftning kräver att man aktivt försvarar sin upphovsrätt mot intrång, annars tappar man den. Men det bör inte vara något problem.
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
GnomviD said:
solvebring said:
Förövrigt så kanske det inte är lika lätt att claima en fiktiv värld som en författares namn. Att de kan stämma folk som använder namnet i fel syften är ju en sak, fast kan man rent rättighetsmässigt äga Middle Earth?
Det är ungefär samma. Upphovsrättslagstiftningen är väldigt tydlig* med att författaren är ägare av all intellektuell egendom som finns i fiktionen, och att det är förbjudet med klara intrång. Tolkien-klanen äger Middle-Earth, och ingen har laglig rätt att publicera något derivat utan deras tillstånd.

* Svensk och brittisk, iaf. Amerikansk lagstiftning kräver att man aktivt försvarar sin upphovsrätt mot intrång, annars tappar man den. Men det bör inte vara något problem.
Å andra sidan, om Perumov bor i Ryssland så är det rysk lag som gäller, skulle jag gissa. I alla fall så har jag fått information om att om jag begår copyrightbrott, i alla fall om det jag publicerar är tänkt till en svensk publik eller publiceras "från" Sverige (t.ex. en hemsida på ett svenskt webbhotell) så måste frågan tas upp i en svensk domstol.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,499
Location
Stockholm
TheSod said:
Å andra sidan, om Perumov bor i Ryssland så är det rysk lag som gäller, skulle jag gissa. I alla fall så har jag fått information om att om jag begår copyrightbrott, i alla fall om det jag publicerar är tänkt till en svensk publik eller publiceras "från" Sverige (t.ex. en hemsida på ett svenskt webbhotell) så måste frågan tas upp i en svensk domstol.
Enligt det svenska förlagets, Erzats, hemsida bor Perumov i USA sedan 10 år tillbaka.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Magnus Edlund said:
TheSod said:
Å andra sidan, om Perumov bor i Ryssland så är det rysk lag som gäller, skulle jag gissa. I alla fall så har jag fått information om att om jag begår copyrightbrott, i alla fall om det jag publicerar är tänkt till en svensk publik eller publiceras "från" Sverige (t.ex. en hemsida på ett svenskt webbhotell) så måste frågan tas upp i en svensk domstol.
Enligt det svenska förlagets, Erzats, hemsida bor Perumov i USA sedan 10 år tillbaka.
Fast det har väl snarare att göra med vart förlaget utgår ifrån med publikationen än vart författaren själv bor, eller?
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
TheSod said:
Å andra sidan, om Perumov bor i Ryssland så är det rysk lag som gäller, skulle jag gissa. I alla fall så har jag fått information om att om jag begår copyrightbrott, i alla fall om det jag publicerar är tänkt till en svensk publik eller publiceras "från" Sverige (t.ex. en hemsida på ett svenskt webbhotell) så måste frågan tas upp i en svensk domstol.
Naturligtvis är det så. Att Perumov som person kommer undan kan jag förstå. Att däremot förlagen i bl.a. Sverige gör det, det är spännande.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,211
Har grubblat på det här med rättigheterna och hur boken kan vara möjlig kommersiellt.

Jag var ytterst tveksam till att köpa boken men till sist så gjorde jag det. Sedan kom tvekan om jag verkligen ville läsa den när jag köpt den. Tolkiens verk är odödliga klassiker som betyder väldigt mycket emotionellt för mig. Men vilken läsare av LotR har inte undrat om hur en fortsättning skulle se ut egentligen, sett ifrån en tänk om synvinkel? Så till sist har jag börjat läsa boken (långt från klar) och den ville få mig fortsätta läsa... Det enda jag stört mig på ännu är introduktionen av ett folkslag som definitivt inte finns i Midgård. Ännu vill jag inte lägga någon dom.

Boken kanske även kan vara av intressant för rollspelare som kanske vill ha idéer hur man skulle kunna spela i Midgårds fjärde tidsålder. För rollspelare som spelar i Midgård gör väl ändå i princip samma sak som Perumov i tankevärlden egentligen? Ur den synvinkel kan nog boken ha ett visst värde för somliga.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,620
Location
Huddinge
Wulfrik said:
J Men vilken läsare av LotR har inte undrat om hur en fortsättning skulle se ut egentligen, sett ifrån en tänk om synvinkel?
Ja inte har jag tänkt så eftersom jag är fullt nöjd med originalet.
jag har inget intresse av en uppföljare.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Så hur kommer det sig att vi alla tycks utgå från att förlaget inte helt enkelt erhållit tillbörliga rättigheter från Tolkien estates?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Dnalor said:
Så hur kommer det sig att vi alla tycks utgå från att förlaget inte helt enkelt erhållit tillbörliga rättigheter från Tolkien estates?
Väldigt bra fråga, har inte hittat något om att han har blivit stämd. Men han har fått kritik.
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Dnalor said:
Så hur kommer det sig att vi alla tycks utgå från att förlaget inte helt enkelt erhållit tillbörliga rättigheter från Tolkien estates?
Bra tanke. Jag mailade det svenska förlaget Coltso och frågade, och de svarar att de inte har haft någon kontakt med Tolkien Estates. Publiceringen motiverar de med att böckerna länge funnits på ryska och polska utan klagomål - samt att böckerna ska ha nog stora likheter för att man ska se dem självständiga från Tolkien, typ. Jag hoppas de förskonas advokatbesök.
 

Loom

Veteran
Joined
1 Nov 2011
Messages
1
Varför tror ni att alvklingan är en uppföljare. Den utspelar ju sig flera hundra år efter lotr
 
Top