Nekromanti Alvjägare herr Berting?

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Som stor alvhatare och mörker dyrkare så kommer jag här med ett förslag till herr Bergting! :)
I alla (nästan) fantasy världar finns alverna och dvärgarna mfl. Och i nästan alla dessa världar finns det alver som titulerar sig själva "svartfolks jägare" eller "Troll jägare" osv... Därför skulle det vara roligt om du kunde avbilda min trevliga halvtroll, som är just ALVJÄGARE! :) *MYSER*

/"Come! Come! To Mordor I will take you"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Missförstånd med alvjägare?

Verkar vara upplagt med missförstånd med alvjägare. Är det en alvisk jägare eller en som jagar alver? Rent semantiskt tycks det ju vara som om att det är en som jagar alver...

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Alvjägare herr Ber(g)ting?

God morgon,

Först och främst heter jag Bergting. Jeff Berting är trevlig och duktig och ritar förvillande likt, men är inte jag och bor dessutom i USA. Besök gärna hans webbsida om ni har vägarna förbi (www.berting.com, inte bergting.com). Åter till frågan.

Alvjägare låter väl toppen. Om det blir just din är väl en annan fråga, men jag ska (om jag får tid efter helgen) skissa lite på det. Inte för att jag hatar alver, men för att det var en kul idé. Kommer du på en bra idé om varför de hatar alver så blir det ännu bättre. Gärna en mer filosofisk debatt än: Öhhh, Ukko hata spetsöron, Waaargh! Döda!

Fast det säger sig väl självt. Med tanke på hur många som skriver så kommer jag naturligtvis inte att hinna göra alla gubbar, vilket inte heller var meningen. Däremot får ni som sagt gärna komma med förslag på vad nästa Spelare ska bli.

/Peter
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kan ju tänka sig att Halvtrollets familj blev utplånade av en alvstam eller liknande och att han sedan hyser ett stort brinnande hat mot alver.

(lite standardmässigt, men ändå)

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Missförstånd med alvjägare?

Det är precis vad det är. En trolljägare jagar troll, en demonjägare jagar demoner, en alvjägare jagar alver, osv.

"My power is everything, defeat is absurd!"
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Vadå LITE standardmässigt...

... du kan inte anklagas för att vara originell med det där inlägget vill jag hålla med om. Vad som sägs om avundsjuka, i tron på att alver har en underbar värld, utan de bekymmer halvtrollet( sliten familj, brist på skönhet) var tvunget att växa upp med? Detta blandat med en skönhetsfixering och insikten att halvtrollet självt är foult har fått halvtrollet att hata allt som påminner halvtrollet om alver, alltifrån deras musik till deras utseende. Ett komplexfyllt halvtroll, helt enkelt...

Caen/ Som tycker det var roligare med en mer utstuderad anledning.




Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
BerGting, sorry :)

Okej, ursäkta felstavningen, det var ganska sent när jag skrev inlägget (runt fem har jag bestämt för mig).
Men det låter kul att ni gillade idén, och jag skall skicka in en lite mer orginell historia om varför han inte tycker om alver, jag lovar. Mitt alv "hat" är egentligen grundat på alla de otroliga bonusar som många utav mina kobold spelare skaffade sig ett tag, när vi spelade det äldre dod (4:an).
Det blev så att säga frossa i alver ett tag, när alvboken dök upp, och ihop med yrken som dödsbringare, vapenmästare och ärkemagiker blev det ganska jobbigt ett tag. Alverna är coola (säger jag detta? :)) Men de skall vara ganska ovanliga, och leva åtskillt i skogarna tycker jag. Lite sagan om ringen alverna.

Ja ja, nog tjatat, skall maila en liten beskrivning.

/"Come! Come! To Mordor I will take you"
 

Dr_hof

Veteran
Joined
26 Apr 2001
Messages
42
Location
Nässjö, Sverige
Re: Missförstånd med alvjägare?

Precis, det var inte en ALV som jagar alver, utan ett halvtroll. :)

/"Come! Come! To Mordor I will take you"
 

Bergting

Warrior
Joined
11 Aug 2000
Messages
307
Re: Vadå LITE standardmässigt...

Nu börjar det likna något. Jag gillade speciellt den filosofiska aspekten av det. Utveckla gärna mera!

Peter
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Utveckling

"... du kan inte anklagas för att vara originell med det där inlägget vill jag hålla med om. Vad som sägs om avundsjuka, i tron på att alver har en underbar värld, utan de bekymmer halvtrollet( sliten familj, brist på skönhet) var tvunget att växa upp med? Detta blandat med en skönhetsfixering och insikten att halvtrollet självt är foult har fått halvtrollet att hata allt som påminner halvtrollet om alver, alltifrån deras musik till deras utseende. Ett komplexfyllt halvtroll, helt enkelt..."

Halvtroll är kanske inte de mest vackra varelser som finns, han kan känna sig både missförstådd av både människor och troll, liksom av alver som också är vackra. Här har han (eller hon) först och främst sina två delar av blodet, har trollblod och människoblod i ådrorna. Kanske inte gillar att utplåna delar av sitt eget kött och blod...då fastnade på den vackra delen, alverna ;-), och började jaga dessa...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Sårias

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
144
Location
Eskilstuna
Gissar på att...[lite OT]

Vi är så otroligt lata att vi kallar den alviska jägaren alvjägare vilket är ganska dumt egentligen. Har aldrig tänkt på det förr. Ganska komiskt när man tänker efter. Ska nog förvilla mina spelare med det uttrycket några gånger och lära dom säga alvisk jägare i stället för alvjägare...

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!
 

SoC

Veteran
Joined
30 Apr 2001
Messages
158
Location
stockholm swe
Re: Missförstånd med alvjägare?

Jag hatar ochså alver men dvärgar är coola hehe men halvtroll som jagar alver låter kul men jag kan inte tänka mig ett halvtroll med båge /images/icons/frown.gif

SoC



If there`s shuch thing as to much power i havent discoverd it yet.
Dark Ritual.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Alvjägare herr Ber(g)ting?

<I>Först och främst heter jag Bergting. Jeff Berting är trevlig och duktig och ritar förvillande likt,</I>

Asch då, jag som hann börja fundera på en ny varelse. <B>Bertingar</B> (jfr halflings, snotlings) är små, knubbiga, har stora framtänder och arbetar med lite av varje - nöjesfält, skivbolag, ibland ger de sig in i politiken... (-:

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Gissar på att...[lite OT]

<I>Vi är så otroligt lata att vi kallar den alviska jägaren alvjägare vilket är ganska dumt egentligen.</I>

Man säger ju "gatuförsäljare" också, och jag har då aldrig sett dem sälja några gator...
Rent språkligt skulle det väl heta "jägaralv", förstås.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Gissar på att...[lite OT]

"Varm korvgubbe" och det gamla "Sågad och huggen vedhandlare" är klassiska exempel.

Svenskan är alls icke konsekvent - polismisshandel och kvinnomisshandel t.ex., vem misshandlar och vem misshandlas?

Barnporr skulle kunna vara något helt annat, folkräkning likaså, fast där är det svårt att missförstå! :)

Nightowl, språkfascist

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Alver och befolkningsutveckling

Apropå alver måste man ju undra varför de inte har en explosiv befokningsutveckling när de både lever i evighet och fortplantar sig som människor. En idé är att de har ett jäkligt taskigt sexliv en annan att majoriten av alla alver är homosexuella.

/Per
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Alver och befolkningsutveckling

Innan jag börjar oroa mig för att alver inte har expolsiv befolkningstillväxt skulle jag oroa mig för den här frågan: Varför utvecklas kulturer aldrig i fantasyvärldar, och om de gör det varför utvecklas de då långsamt. Jag menar boktryckarkonst och annat, det borde uppstå industrirevolution någon gång.. det tog ju bara några hundra år mellan medeltiden och industrirevolutionen i vår värld men i fantasyvärldar är de på medeltidsnivå i tusentals år allra minst...

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Alver och befolkningsutveckling

Därför att fantasyvärldar är påhittade /images/icons/wink.gif.

/Per
 
Top