Nekromanti Alviskt smide och en kort fråga om modersmål

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Den korta frågan först... på baksidan utav rollformuläret (orginalet) så står det:
Modersmål = PSY

Min fråga... Ingår 'skriva och läsa' i modersmål eller är det bara 'tala' ?
Så om man har en alari-alv med PSY 12... kan han tala 'felya alari' med 12 i fv(färdighetsvärde) och skriva och läsa 'tokons runor' (som används utav ganska många i Alarinn) med 12 i fv?



Sedan till den andra frågan... vi säger att min alari-alv vill skaffa råmaterial till att göra en Ishani... vad exakt behöver han ha för att gjöra detta vapen... jag vet att det kommit ganska mycket frågor om smide nu på senaste tiden (det är i alla fall vad jag tycker) men jag behöver veta... om man inte räknar med smedjan och alla verktyg så måste min alari-alv införskaffa? dvärga kol, det vet jag... något speciellt järn eller så ?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Ett kort svar om modersmål

Bara tala. I dagens smhälle kan nästan alla läsa (i vår del av världen skall tilläggas). I Mundana är det inte så vanligt (är du dvärg, alv, cirefalier eller taup så gäller annat) att kunna läsa.

Skriftfärdigheter får köpas med yrkesenheter eller frivilliga (men då ska man ha en anledning, bönderna satt inte och läste Dante om kvällarna).
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Ett kort svar om modersmål

Bra.. som jag trodde alltså

...bönderna satt inte och läste Dante om kvällarna...

eller 'kusin Felis bröllop' för den delen /images/icons/wink.gif... (se Alver: Förbannelsernas folk, sid 74)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den andra frågan

"Min fråga... Ingår 'skriva och läsa' i modersmål?"

Nej.

"Sedan till den andra frågan... vi säger att min alari-alv vill skaffa råmaterial till att göra en Ishani... vad exakt behöver han ha för att gjöra detta vapen..."

Omkring ett kilo helt vanligt jefla smidesjärn, ca 40 kilo träkol, en lång rundstav, harts, remmar och två träpluggar. Mer än så krävs inte.

Vill du vara avancerad, byt ut ca en tiondel av kolet mot dvärgakol. Vill du vara pervers, använd siluna istället och bygg staven i alvglas.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Den andra frågan

<font size=+2 face="Brush Script BT">Vill du vara pervers, använd siluna istället och bygg staven i alvglas. </font face=brush>

Om man ska vara pervers, varför inte göra en stav i gummi?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Den andra frågan

Om man ska vara pervers, varför inte göra en stav i gummi?

Och varför inte göra den lite kortare sedan?
 

Ratigan

Veteran
Joined
20 Feb 2002
Messages
90
Location
Södertälje
Re: Den andra frågan

Så kan man ju läga på ett par läderremmar oxå/images/icons/grin.gif
Kanske dags att sluta innan tråden låses/images/icons/grin.gif
 
Top