Nekromanti Alviskt bågskytte?

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Hur fungerar den stridstekniken? Jag menar uppföljning? I beskriviningen av tekniken står det att de aldrig siktar utan bara spänner och skjuter i en snabb rörelse. Hur ska man tolka det hela?

//En undrande "Fredda the mean"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
RTFM

"Hur fungerar den stridstekniken? Jag menar uppföljning? I beskriviningen av tekniken står det att de aldrig siktar utan bara spänner och skjuter i en snabb rörelse. Hur ska man tolka det hela?"

Läs erratan. Tekniken Uppföljning ska bort.
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: RTFM

Ojdå! Märks att det var etttag man kollade på EON-sidorna... Tackar. Men borde inte Alviskt bågskytte ge någon sorts bonus så att de kan skjuta snabbare eller nåt? Jag menar de kan uppenbarligen inte sikta... Jag har fram tills nu kört med att RP:n i fråga kan avfyra två pilar på en SR med bara +OB1T6 i svårighet. Alltså precis som en extra handling. Han kan dock inte skjuta fler än en extrapil och det behövs inga slag för omladdningen, då jag tycker det är med i själva skjutmomentet. Kommentarer på den "regeln"?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Alver som siktar

Vi spelar som så att Alver självklart kan sikta med båge.

Eftersom alver lägger sitt bågskytte efter gammal erfarenhet och "känsla" så räknar vid det som att alven helt enkelt med pilen på bågen, ospänd, riktad mot marken och står och koncentrerar sig djupt på sitt mål i en runda.

Vart står det i stridsreglerna att man måste slå ett slag för att dra ny pil till bågen ?? har jag aldrig sett någonsin...
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: Alver som siktar

Hmm... Kan ha blandat ihop det med Viking eller nåt... Hursomhelst har jag intrycket att alverna kan "spotta" iväg pilar med en enastående hastighet om de vill. Det är inget som ni kör med? Alltså någon variant liknande den jag nämnde i min post ovan...
 

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
Om man tänker på det lite så varför skulle en alv kunna skjuta två pilar per runda där en människa bara kan skjuta en?

Så otroligt mycket bättre är dom faktiskt inte. Det är ju iofs lite konstigt, i fantasy är ju alverna väldigt duktiga på pilbåge, men å andra sidan har de ju mer tid på sig att lära sig skjuta.

Det enda som gör alverna bättre bågskyttar än människorna i EON är deras lite elakare bågar. Annars tycker jag inte att man ska tillämpa olika regler för alver och människor.

Man kan ju undra hur en alv siktar, men det är nog som någon sa tidigare att den koncetrerar sig djupt.
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Taget från "Krigarens väg", under stridskonsten Ovadi leome, även känd som "Alvsikt bågskytte".

"De alviska bågskyttet är olikt det mänskliga bågskyttet på så sätt att man aldrig siktar mot målet. Man drar och släpper strängen i en och samma flytande rörelse, och använder erfarenhet och kroppshållning mer än visuellt siktande."

Jag tycker att utifrån den beskrivingen , så borde alver med denna teknik kunna skjuta bra mycket snabbare än en mänsklig(eller alvisk utan tekniken) bågskytt...

//"Fredda the mean" som inte är så överförtjust i alver som han kanske verkar...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
regler och Pilar

Jag har fram tills nu kört med att RP:n i fråga kan avfyra två pilar på en SR med bara +OB1T6 i svårighet. Alltså precis som en extra handling. Han kan dock inte skjuta fler än en extrapil och det behövs inga slag för omladdningen, då jag tycker det är med i själva skjutmomentet.

När jag tänker på detta så...

Det står väl inte i regelboken att man INTE kan skjuta mer än 1 pil i rundan ?
Jag har jämnt förutsatt att man kan kasta på en tärning på varje pil och skjuta 2 st per runda(som i vanlig strid).

Dessutom, vart står det om att att man ska slå för att ladda om bågen ??
 

Mindgaps

Veteran
Joined
18 Apr 2001
Messages
182
Location
Göteborg
Hemma där jag bor...

I vårat Eon så har jag en alv med Ovadi Leome, vi har behållt uppföljning tekniken och ändat på den lite. Har man uppföljning med båge så kan man skjuta två pilar utan svårighetsökning helt enkelt. Jag ska erkänna att vi inte har speltestat detta så mycket då min alv mest är i närstrid när det kommer till kritan.
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: regler och Pilar

Kan hända att jag blandat ihop det med Viking eller nåt. Har då för mig att om man ville skjuta fler än en pil per runda var man tvungen att slå ett lätt slag mot sin färdighet(båge) för att hinna "ladda" bågen för ett andra skott samma runda...

//"Fredda the mean" som blandar ihop en massa saker...
 

Hawkmoon

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
135
Re: Hemma där jag bor...

Jo, det var något liknande jag tänkte mig...

//Fredda the mean" som fortfarande är tveksam om alvernas bågskytte...
 
Top