Nekromanti Alviska svordomar

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Vad svär alver, egentligen? Då menar jag inte förolämpningar som "din mor var en hamster och din far luktade fläder" utan snarare som vad den alviska motsvarigheten till kraftuttrycken skulle bli i tex: "tusan också, jag tappade städet på foten", "måtte djävulen ta mig om jag ljuger", eller "Förbannade jävla helvetes skit, där försvann mitt lyfalisvärd ner i havets djup!"?

Några kreativa förslag...?
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Gå hit, bläddra ner till Utrop och läs.

Kolla även "Nedvärderande vanliga ord".

Det skulle vara kul om alla alver skrek rik'cha varje gång de blev arga.
 

Hamsterbane

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
92
Location
Skeå
Översättningar?

I och för sig stod det en hel del förslag på alviska där, men det jag funderade på var vad de egentligen svär om. Rik'cha har ju sin översättning där, och behöver man haranger som ska föreställa svordomar på alviska är det väl bara att dra till med vadsomhelst, eftersom ingen ju ändå kan alviska(?) :gremcrazy:

Det jag undrade över var alltså vad förolämpningar som de nämnda betydde. Visst, det står där att det viktiga är att finna ett passande uttryck av samma styrka, men det känns lite oautentiskt om en alv som antagligen inte tror på Daak-kyrkan eller motsvarande kommer dragandes med "helvete" eller "den onde" eller något liknande.
 
Top