Nekromanti Alviska Skarpskyttar

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Hejsan,

Läste om Skarpskyttarna i senaste nummret av Fenix. Borde kanske egentligen inte skriva något eftersom jag inte spelat EON på länge. Men jag tänkte lämna av ett inlägg om min besvikelse iaf, att sticka ut nacken är lite av min grej :gremwink:

Sist jag spelade EON så led alverna av förbannelsen och den gjorde bland annat att de inte kunde titta direkt på en annan individ utan att den blev instinktivt medveten om att den var bevakad och även varifrån övervakningen kom. Ursprunget till förbannelsen och dess sidoeffekter var aldrig till 100% klart, kanske var det dvärgarna som lade det som straff för smisket som delades ut under de stora krigen eller så var det en effekt av år hundranden av rymdresor. Jag gillade verkligen rollen som alver fick i Mundana på den tiden, de var inte trädhoppande ninjor utan en fungerande och riktig del av "samhället" och deras bakgrund hintade starkt om grymt stor och väldigt fräsch epik.

Men då blir min fråga och oro så klart: Hur kan Alver som inte kan titta på folk vara 1337 ninja-spanare som smyger runt i skogen och skjuter folk i smyg? Är de redocurerade till Wood Elfs från Warhammer Fantasy?

Har EON ändrats så stenhårt att känslan av grisodling och jordnärhet slängs överbord för billiga fantasystereotyper?

Egentligen är det ju ingen fråga för jag misstänker att svaret kommer bli: "Hey just de här alverna är ninjor! De kan vara snipers med sina bågar för de tittar inte direkt på sina offer utan sneglar bara i ögonvrån!" Alltså precis en sådan lökig förklaring som egentligen bara betyder "Vi sålde vår vision eller du missförstod den, numera vill vi bara skriva alvböcker som bygger på tråkiga stereotyper som möjligen tilltalar nybörjare inom hobbyn"

\Marcus som är uppriktigt besviken
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Jag har inte läst igenom hela artikeln (typ bara kollat på den egentligen :gremwink: ) så jag vet inte exakt vad som skrivits... Men jag kan hålla med om att det är mysko ifall de tydligen inte tog upp det där med "det alviska ögat" i artiklen om skarpskyttar...

Så här står det visserligen i Spelarens bok sid. 150: "Många alviska krigare har lyckats tygla sin blick vilket gör att de fortfarande har förmågan att överraska sina motståndare", trots detta så borde det ha nämnts i artikeln, för det kan ju verka förvirrande. Men sen håller jag inte med om att detta i det andra fallet (att de inte kunde tygla sin blick) skulle ha förstört skarpskyttarna, snarare tvärtom. Det alviska ögat gör ju inte så att personen som blir iaktagen får direkt kännedom om vem eller varifrån någon kollar på honom. Den beskrivs snarare som en obestämd, lite kuslig känsla (iaf blir den nog det om man inte kan se alven som kollar på en). Och det gör ju skarpskyttarna nästan bara coolare, att deras offer alltid får den där kusliga känslan alledes innan de blir anfallna. Det skulle nog leda till en väldig rädsla bland t.ex. tiraker som nog skulle tro att det rörde sig om alver allierade med någon slags demon som gav dem övernaturliga krafter typ... Och att alverna hade krigare liknande skarpskyttarna överhuvudtaget har jag alltid antagit, det finns ju trots allt en imponerande uppsätting alvbågar i vapenlistorna.

Sen kan det ju hända att de tar upp detta i den nya alvboken som snart kommer... De kanske gör någon modifiering av "Det alviska ögat" och förbannelsen, men förhoppningsvis säger de inget säkert i frågan om den alviska förbannelsen, jag håller med om att osäkerheten i den frågan ger alverna lite mer mystik.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det framgick redan i den första Alvmodulen att tränade alver kunde hålla tillbaka sin alviska blick, så att den inte märktes. Skarpskyttarna är således inte särskilt märkliga ur den aspekten. Många alviska magiker lär sig det, och alvslavarna i Västlanden får det nog inte särskilt kul om de inte trycker undan sin blick nästan dygnet runt, typ. (Kanske bidrar det ofta till att göra dem ännu mer apatiska?).

Så på den punkten har du fel. Svaret på detta, emellertid:

Har EON ändrats så stenhårt att känslan av grisodling och jordnärhet slängs överbord för billiga fantasystereotyper?
Är pretty much 'ja'.

Men det finns undantag, och ganska många dessutom. Grisodlingskärnan märks fortfarande av i tid och otid, inte minst i reglerna, och man får liksom hoppas att Eon hanterar de där billiga fantasystereotyperna bättre än vad alla andra fantasyrollspel gör. Det tycker jag än så länge, och därför gillar jag fortfarande Eon. (Man ska inte glömma bort, heller, att Eon fortfarande har en fantastisk kampanjvärld). Och ibland dyker faktiskt något helt nytt och fräscht upp - kolla in cykloperna i 'Bestialiska folk', tex.

Så om man bara förtränger 'Legender och Hemligheter' och 'Krigsherren', och filtrerar ut några få bitar ur andra moduler, så är Eon faktiskt fortfarande ganska hett.

- Ymir, som tycker det är lite ironiskt att han försvarar Skarpskyttarna...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
men förhoppningsvis säger de inget säkert i frågan om den alviska förbannelsen, jag håller med om att osäkerheten i den frågan ger alverna lite mer mystik.
Åh, de dödade all mystik runt den för länge sedan, i 'Legender och Hemligheter'. Den gick att återuppliva med hjärt- och lungräddning, men först sedan man kört L&H genom papperskvarnen, typ. Jag vill kanske inte direkt -stå- för följande idag, nästan precis sex år senare, men min första reaktion lär ändå säga en hel del.

- Ymir, inte bitter
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
jag håller helt med om legender och hemligheter gillar inte heller boken. jag har strukit mörkret helt när jag spelar för jag tycker inte att det passar så bra in i Eon. Dessutom har jag inte sagt något om något till spelarna. Så dom får fortsätta att ha den spännande tron om alvernas förbannelse.

Mundana blir aldrig detsamma igen efter att man läst legender och hemligheter.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Krigsherren = bajs? (OT)

"Så om man bara förtränger 'Legender och Hemligheter' och 'Krigsherren'... (snipp)"

Jag tror jag talar för alla icke-insatta icke-drängar när jag undrar vad det är som är fel på Krigsherren. Jag säger inte att boken är speciellt bra, jag undrar bara vad som får dig och de andra drängarna att hata den. Ren nyfikenhet.

Av hänsyn till trådens hygien kanske det dock är bäst att det skapas en ny tråd om detta eller att du svarar genom PM, såvida vi inte gör om denna tråd till en rent allmän "varför-jag-tycker-att-detta-suger-i-Eon"-tråd vilket åtminstone jag inte skulle ha något emot.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Författarens kommentar

Hej Marcus synd och höra att du inte gillade min artikel och jag förstår din besvikenhet över att Eon verkar ha utvecklats åt ett håll som du inte gillar. Så hade jag också känt, och har känt, de gånger som rollspel som jag gillar, eller gillade, tagit en ny utvecklingriktning som inte matchat min syn på spelvärlden/regelverket.
Det är ju så att ett rollspel oundvikligen utvecklas i och med att det försvinner eller tillkommer nya skribenter. Jag är ju en av de nyare i författarskaran så självfallet blir det ju så att jag i och med detta sätter min prägel på spelet.
Som de flesta andra författare så skriver jag saker som jag själv saknar i spelvärlden - dvs saker som jag själv skulle vilja läsa eller vilja fanns med i Mundana. I och med att skrivandet på rollspel genererar extremt dåligt med pengar, i förhållande till antalet timmar man lägger ner på det (jag har i ärlighetens namn trots en utgiven bok och skrivandet av flertalet kapitel i andra böcker inte tjänat mer än drygt 4000 kr än så länge på mitt skrivande för Eon...), så blir det för mig något som jag gör för att jag tycker det är kul och som i princip alltså sker på idéell basis. Således förbehåller jag mig rätten att skriva sådant material som tilltalar mig.
Naturligtvis finns det även en önskan att detta skall mottas väl av de som läser det man skrivit, men om det är något man får lära sig rätt snart som skribent så är det att det inte går att göra all nöjda. Ibland hatar folk det man skrivit och ibland älskar folk det. Ibland hatar och älskas samma texter. Så vems vision av spelet skall man följa egentligen?
För mig handlar det om att göra en vettig kompromiss med vad som jag gillar och vad jag tror att de flesta Eonspelare skulle gilla. Med det tolkningsfilter du har, utifrån att du tycker att spelet tagit sig en vändning åt det billiga fantasystereotyphållet (vilket i min bemärkelse verkligen är något som kan diskuteras vad som är stereotyp eller inte) så förstår jag att du inte gillar en artikel med alviska bågskyttar för i all rätt - det finns det ju i de flesta fantasyspel. Problemet blir ju då att ämnet alviska bågskyttar tilltalar mig, mycket till och med, och att jag i brist på annat skrivet material om saken skrev vad jag ansåg borde finnas.
Du gillade det bevisligen inte, men då jag vet att det finns andra som verkligen uppskattade artikeln så misstänker jag att det är mer Eons utvecklingsriktning som spel som du stör dig på och att min artikel helt enkelt bara blev en bekräftelse på att Eon verkligen hade tagit den utvecklingsväg du befarar. Synd då tycker jag att du utifrån denna kritiska grundinställning gick miste om en artikel som enligt mig hade en hel del matnyttigt. OM man nu gillar idéen med alviska bågskyttar dvs, om man gillar idéen eller inte kan jag ju inte göra så mycket åt - bara se till och presentera den på ett vad jag anser vara vettigt sätt.

Sist jag spelade EON så led alverna av förbannelsen och den gjorde bland annat att de inte kunde titta direkt på en annan individ utan att den blev instinktivt medveten om att den var bevakad och även varifrån övervakningen kom. Ursprunget till förbannelsen och dess sidoeffekter var aldrig till 100% klart, kanske var det dvärgarna som lade det som straff för smisket som delades ut under de stora krigen eller så var det en effekt av år hundranden av rymdresor. Jag gillade verkligen rollen som alver fick i Mundana på den tiden, de var inte trädhoppande ninjor utan en fungerande och riktig del av "samhället" och deras bakgrund hintade starkt om grymt stor och väldigt fräsch epik.

Men då blir min fråga och oro så klart: Hur kan Alver som inte kan titta på folk vara 1337 ninja-spanare som smyger runt i skogen och skjuter folk i smyg?
Hade du spelat Eon de senaste åren så hade du kanske kunnat iakta en mindre förändring i spelets inställning till förbannelsen och mer specifikt det alviska ögat. Redan i den gamla numera utgångna boken Krigarens väg fanns det en stridskonstteknik som hette "Tomhet" och som underminerade effekten av det alviska ögat. Tekniken innebar helt enkelt att utövaren av stridskonsten hade utvecklat en teknik att inte titta rakt på sin motståndare utan mer från ögonvrån. Detta talades det även om i alvboken som nämnde att en del magiker och vana krigare lärt sig att kontrollera sin blick.
Så fenomenet att den alviska blicken går att kringgå med hjälp av träning var redan etablerad. I Vapenmästaren var denna tekniken borttagen och då jag frågade Neogames (på den tiden fortfarande med CJS som VD) om varför i samband med att boken skulle släppas så fick jag svaret att det inte borde vara något som bara en utövare av en stridskonst kan lära sig utan något som även exempelvis skickliga magiker skulle kunna utveckla. Då jag tyckte detta lät vettigt samt att det gick hand i hand med vad som redan nämnts i Alver - Förbannelsens folk, så blev detta grunden till min uppfattning om det hela.
Felet jag gjorde i min artikel var naturligtvis som du säger att inte tala om på vilket sätt, eller ens ATT, de kan underkuva den alviska blickens effekt av att känna sig iakttagen. Det blir väl lätt så antar jag att när något för sig själv tycks så självklart så förutsätter man att andra skall känna till det också - så tack för att du påminde mig om detta viktiga faktum!

Är de redocurerade till Wood Elfs från Warhammer Fantasy?
För denna fråga så refererar jag till mitt svar i detta inlägg.

Har EON ändrats så stenhårt att känslan av grisodling och jordnärhet slängs överbord för billiga fantasystereotyper?
Tja det beror nog på vem du frågar egentligen då det enligt mig främst handlar om tycke och smak. Om du tycker så så är det så för Dig och om jag inte tycker så så är det inte så för Mig. Så vad är sanningen? Vår subjektiva uppfattning naturligtvis!

/Sebastian
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Re: Författarens kommentar

"Således förbehåller jag mig rätten att skriva sådant material som tilltalar mig."

Jag har för mig att Blasphemy kom med liknande argumentation efter det att Thalamur släpptes, och jag måste säga att jag inte gillar varken slutsatsen eller inställningen. Det är för det första inte synd om Eon-skribenter (inte för att jag säger att du hävdar det, men jag drar det till sin spets) - dels är det trots allt något avundsvärdt för många på forumet, dels något som resutlerar i att ens alster får stor uppmärksamhet, både i form av ris och ros. Slutsatsen du gör ovan, att en (nästan) ideellt arbetande skribent har fritt att göra sådana förbehåll, är knappast självklart eller för mig ens önskvärt.

Målsättningen som skribent för ett rollspel som Eon borde i mina ögon vara att förvalta den breda bas spelet står på. Jag tror att många kan hålla med mig om att spelets dragningskraft är att de lyckas vara så nyanserat. Hur väl du förvaltar detta är svårt att säga utifrån en enstaka artikel i Fenix, men i det andra fallet, Thalamur, upplevde jag att fel inställning på den här punkten gav konsekvenser. Modulen blev så pass inriktad på en viss typ av rollspel i Mundana - intrigspel - att andra, centrala, delar föll bort eller gavs för lite plats. För att ta steget från duktig till lysande Eon-skribent krävs det att man kan förhålla sig även till de delar som inte tilltalar en, utmaningen är nämligen att skriva ett Eon för många.

Jag vill alltså inte kritisera dig - bara höja en varningens lillfinger. Jag hoppas att jag kan peka dig i rätt riktning i din roll som skribent.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Författarens kommentar

...vidare, om jag uteslutande skrev om sådant som tilltalade mig, hade typ bara du, jag och egyptiska akademiker gillat 'Västlanden'. Lite återhållsamhet skadar ej.

Ja, eller så hade jag aldrig skrivit något annat än porr, då.

- Ymir, tror
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Tack för ditt svar! [ANT]

hejsan,

Jag är tacksam för att du tog dig tid att svara på mitt klagorop, var givetvis inte menat som ett påhopp på dig som författaren, vilket det inte verkar som du tog det som.

Jag håller med dig om att du ska skriva det du känner för, in some sence så är det ju faktiskt "ert" spel mycket mer än det är mitt.

Samtidigt tror jag det här hade kunnat leda till något som jag anser att Neo-dudesen måste fundera på "vilka kunder kommer vi vinna och vilka kommer vi förlora genom den här utvecklingstrenden?" Men det har ni säkert redan gjort och konstaterat att glädjen och kapitalet finns i fantasy snarare än grisodling och är fallet sådant så ska inte bittra jävlar som blir upphetsade av grisodling och smuts som jag stå i er väg :gremsmile:

Kan inte annat än att respektera dig för det enormt resonemang du för, mången skulle ha blivit pissed off och dragit öronen åt sig!

MEN jag tycker fortfarande EON har blivit fjantigt :gremwink:

\Marcus som är imponerad av Ljusetsriddares hållning i den här frågan.
 
Top