Nekromanti Alviska koncept

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Odödlighet...

Du är medveten om att du nyss beskrev Vampire i ett nötskal?
Precis sådär funkar merparten av de gamla vampyrerna i World of Darkness...

Dock sammanfattade du tankegångarna på ett intressant sätt, helt klart. Gav mig lite nya perspektiv på alverna i 'Efter Istiden', som jag, om jag orkar och har tid, tänkte berätta om senare i den här tråden.

- Ymir, colasugen
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Bra [ANT]

Hittills bästa förslaget på hur man skall hantera odödlighet. Ytterligare ett skäl till att hålla alverna i bakgrunden och använda dem som ett folk som på grund av sin odödlighet drabbats av en oförmåga att anpassa sig och utvecklas. De må besitta kunskaper om hur det var förr och dessa kan ibland vara värdefulla, men som folk är de dömda att förtvina och glömmas bort.

/Vulf
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ännu en variant

En annan variant är den som används i Västmark: för en odödlig har tid ingen mening. Det är ingen större skillnad på det som hände igår och det som hände för fyratusen år sedan. Det kan mycket väl bli så att alla gråa och trista saker knuffas bak i huvudet och ignoreras och glöms. Resultatet torde vara en varelse som lever för "kickarna", emedan livet annars bara är gråtrist och blekt. Urdraget över sekler så kan det här bli rent aptrist.

Detta förklarar Västmarks älvafolks högst stormiga känsloliv. När de får chansen att känna något så tar de chansen med samma entusiasm som ett fyllo i en spritfabrik, för att liva upp vardagen eller för att glömma den senaste gången då det gick snett.

Denna syn passar också rätt bra med folktrons impulsiva älvafolk, som förför, charmar, bortbyter, dansar och på alla sätt gör alla möjliga känslomässiga saker som till synes är stenpuckade.

Naturligtvis är denna variant ännu mer svårspelad, men jag vet ett och annat ångestpretto som skulle försöka. :gremwink:
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Re: Ännu en variant

Ångestpretto låter lite fel i mina öron. Betyder det att man är anspråksfull i sin ångest, eller kanske rentav att man är bekvämt ångestfull ?

Imp - har mycket lite att göra... så han märker ord.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Alver och utveckling

Själv är jag faktiskt rätt trött på alver. Det är lättare att få ett intressant folkslag genom att inte kalla dem alver, eftersom så fort man hänger på ordet "alver" på dem så kommer en massa förutfattade meningar inramlande som ett brev på posten.
När jag skulle skriva Gondica 1998 beslöt jag snabbt att inte ta med klassiska fantasy-varelserna alver. En viktig orsak var att odödliga varelser knappast platsar i en värld som prglas av framsteg, förändring och upptäcktsfärder. De odödliga borde nämligen har hunnit göra allt det där för länge sedan, alternativt stå kvar på stenåldersnivå medan människorna "kör ifrån" dem.

Alver passar däremot bra i Tolkiens Midgård där både samhällen och teknik är mer eller mindre oförändrade i tusentals år. Gondor verkar ju inte ha genomgått någon teknisk förändring under 3000 år.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Alver och utveckling

De odödliga borde nämligen har hunnit göra allt det där för länge sedan, alternativt stå kvar på stenåldersnivå medan människorna "kör ifrån" dem.
...mina alver i 'Efter Istiden' i ett nötskal :gremsmirk:

- Ymir, som nog tycker att människorna höll på att köra ifrån alverna redan hos Tolkien, egentligen
 
Top