Nekromanti Alvisk Hushållning(o lite allt möjligt)

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Som jag har fattat det så är det mesta alver gör rätt bra och de tar sålunda ut ett högt pris på det. Tar vi då vapen som exempel. Ett Carwelan kostar 3000 silver och ett slagsvärd bara hälften. Är det då mycket mindre vanligt med ett Carwelan hos alverna än det är med ett Slagsvärd hoss människor eller är alver väldigt mycket rikare än andra folkslag. Om de nu betalar såna skyhöga priser för allt dom köper måste ju alver i allmänt vara stenrika. Jag har heller inte hört talas om fattiga alver, finns det sådanna? (lodisar och uteliggare).

Sen det med deras mynt som är gjorda av siluna, är det ett mycket vanligt förekommande ämne eftersom det är mycket billigare än silver? Nånstans långt inne har jag en känsla av att det är sanari som tillverkar metallen, och ifall det nu är så då måste dom jag ha massvis med alkimister eller nått som framställer ämnet dagligen och varför finns det inte i så fall någon allkemisk beskrivning för framsällning av det?

Deras mynt är ju jobbigt tunga också, till skillnad från många andra. Kunde dom inte ha något mynt som är värt mer än sunuvai? För om jag ska köpa mig ett maffigt svärd, så måste ju jag komma konkades på ett ton mynt fö' fasiken. eller hur gör dom sina transaktioner, tjänster o gentjänster?

Hoppas ni fattar vad jag menar. Tacksam för svar.

Archelon - Mycket förvirrad :gremcrazy:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Som jag har fattat det så är det mesta alver gör rätt bra och de tar sålunda ut ett högt pris på det. Tar vi då vapen som exempel. Ett Carwelan kostar 3000 silver och ett slagsvärd bara hälften. Är det då mycket mindre vanligt med ett Carwelan hos alverna än det är med ett Slagsvärd hoss människor eller är alver väldigt mycket rikare än andra folkslag. Om de nu betalar såna skyhöga priser för allt dom köper måste ju alver i allmänt vara stenrika. Jag har heller inte hört talas om fattiga alver, finns det sådanna? (lodisar och uteliggare)."

Så vitt jag alltid tänkt på alvernas vapenhållning så har det varit som så att man köper inte vapen per se. Utan det absolut vanligaste sättet att få ett vapen är genom att ärva det eller få det tilldelat av sin familj (glöm inte bort att alviska familjer är stora). Om det inte ärvs så görs det antingen av en hantverkare för sig själv eller för någon nära vän/släkt. Alternativt så görs det för att ges som gåva eller för att betala tillbaka en större skuld. Men jag tror aldrig att alver köper ett svärd som dom köper äpplen på torget. Det är helt enkelt för mycket kulturellt värde i ett svärd för att det ska nedsmutsas med pengar.


/Naug, ger sin tolkning
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Pengagrejjen

Konstigt att det är mycket billigare då man får två silver för ett sunavi.
Plus att varför ska de tillverka mynt hela tiden. Då blir det inflation(eller vad det heter). Det som drabbade Tyskland under mellankrigstiden, att pengar finns i massor men inte är värda ett skit. Så pengar har tillverkats och är i omlopp, och jag skulle tro, att eftersom alverna är en ras som har kontakt med människor och idkar handel med dem så tror jag att det även används andra mynt. Eftersom pengar är pengar så spelar det inte så stor roll.

Ja det var nog lite svar på några av dina frågor hoppas jag. Annars får någon annan försöka svara på resten och lite till :gremtongue:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag antar att priset i boken är det du skulle ungefär få betala om du mot all förmodan hittade ett alviskt svärd i en affär ägd av en människa eller någon annan som inte är alv.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Pengagrejjen

Konstigt att det är mycket billigare då man får två silver för ett sunavi.

Eftersom han snackade om vikten så misstänker att han menar att siluna i sig är mindre värt än silver.

Plus att varför ska de tillverka mynt hela tiden. Då blir det inflation (eller vad det heter). Det som drabbade Tyskland under mellankrigstiden, att pengar finns i massor men inte är värda ett skit.

Inflation i Mundana skulle nog inte helt likna inflation i vår värld. Eftersom alla mynten är tillverkade i ädelmetaller. Det gör att då någon vill införa ett nytt (guld)mynt i Mundana så bestämmer den personen hur mycket myntet ska vara värt. Säg 100 silverdaler (100 silvermynt på vardera 1,9 gram) så räknar de ut hur mycket det myntet ska väga, ett mynt i guld skulle då få en vikt på 9,5 gram. Det myntet blir då värt 100 silvermynt på vardera 1,9 gram över hela Mundana (åtminstone den civiliserade delen av Mundana). I vår värld där man inte använder sig av ädelmetaller (längre) blir det lite krångligare men det har jag inte tänkt gå in på. Så ifall något land helt plötsligt börjar pumpa ut väldiga massor av mynt (sina egna mynt) så kommer även alla andra mynt av samma metaller också sjunka i värde i detta område där det finns ett överflöde av mynt. Ja det blir inflation men bara på det området, skulle du ta med dig det landets mynt någon annanstans skulle de inte längre vara värda lika lite i det område där det råder inflation. Inte riktigt som i vår värld där ett lands valuta är värd lika mycket vart du än far.

Mynten i Mundana tillverkas i ädelmetaller därför att de är värdefulla. De är värdefulla eftersom att de är relativt ont om dem och att de är relativt svåra att framställa. Så det är väl inte så troligt att någon kommer att börja massproducera mynt.
 

Dueenlurrv

Veteran
Joined
12 Nov 2004
Messages
47
Location
Stockholm - Kista
Ang lodisar och uteliggare: Så tror jag absolut att det finns sådanna alver, en urfattig, utslagen och bortglömd Pyaralv hamnar nog i samma situation som en människa och dränker sina sorger i olika alkoholhaltiga dryker.
Ett annat fall då man skulle kunna se en lodisalv vore om du allmänt skulle möta på en Kiryaalv som jag förstått det är lite allmänt höga på alvgräs mest hela tiden, om en sådan vid något tillfälle skulle ta sig in till en människobebod stad skulle de antagligen ses som slödder, glada slödder men fortfarande slödder, då de antagligen föredrar att sova i ränstenen under den vackra. himlen än under ett trätak i något illaluktande värdshus.

Detta är förståss bara en egen tolkning. =)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fattiga alver i Mundana

Jag tycker absolut det borde finnas fattiga alver, det är ju närmast en självklarhet. Oavsett samhällsskick finns det alltid fattiga och rika, så gott som. Den gamla alvermodulen belyste alldeles för dåligt, dvs knappt alls, olika sociala skickt hos alverna - jag hoppas den nya bättrar sig på den punkten.

Nå, ett par fattiga alver (i Sunari, då) har figurerat i mina kampanjer. De har ofta varit utstötta ur gemenskapen på något sätt, och saknat den ekonomiska trygghetsbas som familj och släkt i någon mån utgör. De två jag kommer ihåg bäst hette båda Seskasenni, faktiskt...jag undrar om det är en slump.

Seskasenni #1 var det mest påtagliga exemplet. Hon var pyarälva bosatt i Haléa Teren, och som sådan stod hon redan utanför sanarialliansens gemenskap lite grann. Det mest påfallande med henne var att hon var lite excentrisk, nära nog galen - hon hade en viss förföljelsemani som senare visade sig fullt befogad eftersom hon förfogade över nyckeln till Kung Roghans gamla fäste, men det är en helt annan historia. Eftersom hon var som hon var, pyar, lite konstig, och utan någon egentlig familj var det inte så många som ville ha med henne att göra, och några fingrar hon fått avskurna sedan hon stal av en förmögen sanarialv förvärrade det hela ytterligare. Hon bodde i ett nedgånget men ganska rymligt hus i ett övergivet kalkbrott i Haléa Terens utkant, och hankade sig fram som tvätterska och på diverse småjobb. Fattigdomen kom helt enkelt av att ingen ville ge henne något bättre arbete än så, och att hon som född i en asharisk stad saknade kunskaper att idka naturahushållning.

Seskasenni #2 levde i ett trädhus i en kiriyaby ihop med ett gäng andra unga kiriyaalver, och ingen av dem hade det direkt särskilt gott ställt, men de kunde ändå tjäna ihop tillräckligt för att försörja sig någotsånär på diverse småjobb, och flera av dem var goda jägare och samlare, så mat och sådant gick det ingen nöd på. De var ganska sorglösa på det hela taget, festade ständigt med andra i byn och hade en hel del små projekt för sig - lite grann förde de tanken till ett hippiekollektiv.

Seskasennis problem var att hon var beroende av alvgräs, och hade en inåtvänd far att försörja. Han satt bara och tittade in i brasan hela dagarna, oförmögen att göra något åt varken sin eller sin dotters situation, och Seskasenni hittade bara ett sätt att försörja dem båda på - hon prostituerade sig. Visst hade hennes vänner kunnat hjälpa henne, men hon ville inte vara en börda för dem, ville tvunget göra rätt för sig, och upptäckte att hon fick bra betalt för att ligga med de lite mer välbeställda thismalverna i trakten. Men det hela tärde på henne, och hon kom att trösta sig med mer och mer alvgräs tills hon fastnade i ett missbruk, som kostade pengar också det. Hennes vänner försökte hjälpa henne så gott de kunde, i mångt och mycket var de nog inte medvetna om problemet, men jag fick till några klart obehagliga scener då de försökte få upp henne på morgonen då hon var gråtfärdig, bakfull och fortfarande yr av drogdimmor. Själva var de för upptagna med att leva i nuet, och i grund och botten för egocentriska, för att verkligen ta tag i att hjälpa henne. Deras dag-för-dag och "det blir bättre imorgon, ska du se"-filosofi blev fort väldigt destruktiv för Seskasennis del.

Eleas citat "Seskasenni...'vild och vacker'? Snarare 'söt och domnad'" kan fortfarande beskådas på Drunoks Drängar.

Jag har haft med andra prostituerade alver, men inte i riktigt lika hopplösa livssituationer. Warths rollperson Denelians förra flickvän Shoni kom från en fattig kiriyafamilj och fick ta rena pigjobb hos rika sanarialver - det är mycket möjligt att hon drygade ut dem med att prostituera sig, även om jag aldrig spikat det. En framträdande SLP just nu i samma kampanj är älvan Kiara, som var underbetald alltiallo hos Liljans råds ambassadör i Drunok. Hon är hälften sanarialv, hälften kiriyaalv, och har fått utstå en hel del rasism från sanarialvernas håll på grund av det. Inte heller var hennes far, en enkel instrumentmakare, av särskilt hög status eller ekonomisk befogenhet för att vara sanarialv, och så kom det sig att hans dotter heller aldrig fick annat än maskerade pigjobb. Kiara drygade också ut kassan med att ligga med ambassadören, även om det kanske inte var prostitution per se. Nå, hennes blandrasursprung kombinerat med att hon senare togs som tribut av raunhövdingen Jahangir och med all sannolikhet gör klokt i att inte återvända till Sunari gav hursomhelst upphov till en svårslagen cynism som i den här kampanjen enbart matchas av Eithene.

Nå. Det var lite tankar om fattiga alver i Mundana. Vill Neogames ha min hjälp med den nya alvmodulen är det bara att plinga :gremsmirk:

- Ymir, spånar och berättar
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Fattiga alver i Mundana

Nå. Det var lite tankar om fattiga alver i Mundana. Vill Neogames ha min hjälp med den nya alvmodulen är det bara att plinga
Det tycker jag värkligen dom borde göra.

Lijat - gillar ångesten i dina alver.
 
Top