Nekromanti Alvisk fäktning

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
I modulen alver står det att det i alviska fäkttekniker är vanligt med ett bakvänt grepp.
Samt att det är svårare både att använda och försvara sig mot ett sådant grepp.
Det nämns även att hugg och stick blir mycket snabba men att räckvidden blir kortare.
Är det någon som vet hur mycket svårare, snabbare respektive kortare räckvidd som denna fäktningsteknik har.
 
"Är det någon som vet hur mycket svårare, snabbare respektive kortare räckvidd som denna fäktningsteknik har."

Vill du så kan du simulera det med till exempel följande icke-officiella regel:

Minska första siffran på SI med ett.
Öka andra siffran på SI med ett.
Anfall med vapnet blir en nivå svårare (+Ob1T6).
Försvar mot någon som använder vapnet bakvänt blir en nivå svårare (+Ob1T6).

Personligen tycker jag att det är för mycket pillejox. Men det är kul bakgrundsfakta.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Hur svårt är det att byta från bakvänt grepp till "riktigt" grepp???
Hinner man göra det utan svårtighetsökning för hugget i nästa runda??

WHaLe - Som älskar regler =)
 
Kul variant, även om det klassas i pillejox facket. /images/icons/wink.gif

Du borde lägga till såna härna trix bland dina klurigheter med, om inte annat för att visa på flexibiliteten hos Eon. Eller kanske du skulle samla dina kreativa icke-officiella regler på en pillejoxsida... (Det är lite synd att dom försvinner ut i "bithimlen".)


- Mattias, trött...
 
Det ligger kvar några sidor bakåt i det nya forumet..
Annars har jag för vana att skriva ner allt som Krille skriver om Alver mm.
Men idén är ju inte dum.. Krille har ju samlat en hel del nyttig information
på sin hemisda som inte fick plats i Alver (och eventuellt någon annan modul).

WHaLe
 
Typisk handling??
Jag har två tolkningar på detta:
1:
En handling som man gör utan några som helst problem.
2:
En handling som kräver OB3t6 mot färdigheten svärd, lämplig stridskonst
eller rörlighet..

Skrev upp alternativ 1 först, men blev osäker..

WHaLe
 
Urk

Det ser säkert coolt ut... ungefär som i den där filmen där Cristoffer Lambert slåss mot någon ninjaklan vars ledare han råkade se ansiktet på. Däremot suger det som teknik. Testa att parera ett hugg mot huvudet om du har svärdet bakvänt...
 
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Vill du så kan du simulera det med till exempel följande icke-officiella regel:

Minska första siffran på SI med ett.
Öka andra siffran på SI med ett.
Anfall med vapnet blir en nivå svårare (+Ob1T6).
Försvar mot någon som använder vapnet bakvänt blir en nivå svårare (+Ob1T6).

Personligen tycker jag att det är för mycket pillejox. Men det är kul bakgrundsfakta.

- Krille
http://www.foxtail.nu<p><hr></blockquote><p>Okej en Carwellan som har 3/4 i SI har då helt plötsligt SI 2/5 elakt klart elakt. inte så bra när man ska öppna striden..
MEN OM det blir En nivå svårare för Alvenfäktaren att anfalla och En nivå svårare för Försvararen att parrera så blir bonusen väldigt liten..

Borde det inte vara så att Allfäktaren får En nivå lättare att anfalla och En nivå svårare att parera.
Denna version skulle förklara varför alverna föredrar undvika istället för parera.
/images/icons/cool.gif
 
Eller kanske att det är en handling som har Ob1T6 (eller t o m 0T6) i svårighetsgrad... oftast inga problem, men om man är svårt sårad eller mecklar med en massa annat så kanske man fumlar till saker och ting.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 
Re: Urk

Nämn INTE den filmer i min närvaro.

- Ymir, får kraftiga spykänslor och springer mot toaletten
 
Back
Top