Nekromanti Alvisk brytning?

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Min senaste rollperson, en deprimerad sanarialv, har färdighetschans 8 i sabriska.
Därmed så får hon en alvisk brytning när hon talar det språket, korrekt?

Då uppstod, runt spelbordet, genast frågan:
Hur låter alvisk brytning?

Kan man jämföra med något språk som finns på Jorden, eller är Felya så pass unikt, att det inte liknar någonting annat?

//Weilyn, vars hjärna brinner.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Götteborska så klart (Eon är ju därifrån).

Skämt å sida, kanske lite Tolkien-alviska. Sedan vet jag inte hur man skulle lyckas med att prata svenska med sindarindialekt?

/ Andy som inte kunde låta bli ett skämtsamt svar
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
läst nånstans att Tolkien inspirerades av finskan till alviskan... så om det är korrekt kan du ju bryta på finska...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Jag tror det beror på stam.
Henea kan man ju lätt gestalta med en klicheartad indiandialekt ("Ugh! Mig vara stor hövding Sittkissare!")
Kiriya med sin svaghet för alvgräs bör ju ha nån slags jamaica-inspirerad dialekt. Inte för bra dock, men lite som en rastafari från närke eller så.
Thism har en tysk hitlerjugend-dialekt. Det är så.

...vilket borde göra Sanari till fransmän?

/Joel

Seriös uppföljning: Dra till med lite alvisk ordföljd och meningbyggnad. Kolla upp hur felya är uppbyggd (avsaknaden av adjektiv t ex) och applicera det på svenskan. Jag vet att Krille hade en radiointervju på sin sida där har förklarar lite av grunderna i rätt enkla ordalag.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En subtilt japansk brytning hade kanske kunnat funka? Japanskan är väl en av de stora inspirationskällorna till felya, trots allt, och minst lika vokalbetonad som felyan. Div. keltiska språk borde väl funka också, men det kan vara extremt svårt att få någon insikt i hur brytning på dem låter - youtube har en massa klipp från kymrisk tv, dock, tex en tv-serie som heter 'pobol y cwm'.

Léaram bryter på skotska, givetvis.

- Ymir, föreslår
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Min vision av alviska har alltid varit en blandning av franska och finska undertoner med en antydan av walesiska. Mjuka eller lätt förlängda vokaler och lite kort på de hårda konsonanterna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Spana in occitanskan då, Lenga d'òc, den stämmer väl in på din beskrivning. Typ arkaisk franska, med en influx av mjukare vokalljud från katalanskan och spanskan. 'Toulouse' blir 'Tolosa', 'Carcassonne' blir 'Carcassona', 'France' blir 'Franca'. Det är synd och skam att de häftigaste språken alltid förlorar :-/

Det finns givetvis wikipedia på occitanska.

- Ymir, diggar
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Mycket najs. Lite väl mycket italienska/spanska för min smak på alviska tror jag med en snabb ögning. Lite för mycket -a:n vid ordslut. Men annars rätt nära.

Undrar varför det känns som att det är mycket enklare att alvifiera engelska än svenska. Om man pratar engelska med svensk ordföljd, långa vokaler och lite hårda K.n och T:n så har man nästan alviska typ. Funkar inte alls lika bra på svenska. Måste ha att göra med att vi har våra hårda vokaler naturligt eller någonting sådant.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Vill hålla med Krille i fråga om språkmelodin. Japanska är det enda språk som i alla fall jag känner till som betonar alla stavelser lika mycket. Det ger en väldigt särpräglad melodi till språket.

Fast nu är ju jag ingen lingvist.
 
Top