Nekromanti alvglas och lyfali

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Vad tror ni skulle hända, rent teoretiskt, om t ex en truhk dödade en alv ur "Liljans Garde" och tog dennes lyfalisvärd för att sedan möta en annan alv som får syn på svärdet?

*Kommer truhken att få sina fiskar varma?
*Kommer truhken att springa iväg från alven?
*Kommer truhken att säga åt alven att det svärdet är hans enssak och krossa alvens skalle med sin binderakhammare.

Om vi istället säger att en människa fått tag på receptet för alvglas, hur kommer han då att behandlas av de alver som kommer på honom med att sälja alvglasrustningar till allt och alla??

Dessa frågor är rent hypotetiska och vi har resonerat lite om dem i våran grupp.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Vad tror ni skulle hända, rent teoretiskt, om t ex en truhk dödade en alv ur "Liljans Garde" och tog dennes lyfalisvärd för att sedan möta en annan alv som får syn på svärdet?
Skulle kunna tippa på att de e mycket god chans att en ev. strid kanske utbryter...

Om vi istället säger att en människa fått tag på receptet för alvglas, hur kommer han då att behandlas av de alver som kommer på honom med att sälja alvglasrustningar till allt och alla??
Inte gilla det och vara misstänksamma kanske? Kanske försöker dom stoppa honom?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om vi istället säger att en människa fått tag på receptet för alvglas, hur kommer han då att behandlas av de alver som kommer på honom med att sälja alvglasrustningar till allt och alla??"

För att citera John Sheridan (från Babylon 5): "I don't know exactly how he plans to settle the score, but I sure it will be creative, colorful, and extremely unpleasant."
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Bunta ihop och slå ihjäl.

Fakta 1:
Alver dödar Tiraker, nästintill oavsett.

Fakta 2:
Alver blir väldigt misstänksamma när icke-alver har alvvapen.

Fakta 3:
Lyfali är ett krigsvapen (det används alltså i krig) och ges nästintill exklusivt till Liljans Garde och några få heroiska Thism.


Så om en alv ser en trukh med ett lyfali så gör han följande.

Avgör om han själv kan döda den bepälsade vilden.
Om Ja, se (3)
Om Nej, se (1)

(1) Leta och hämta närmsta stridsföra alv. se (2)

(2) Om mängden av stridsföra alver är tillräcklig för att döda trukhen, se 3.
Om inte, se (1).

(3) Bunta ihop och slå ihjäl den bepälsade tjuv-trukhen.


/Naug
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
*Kommer truhken att få sina fiskar varma?
*Kommer truhken att springa iväg från alven?
*Kommer truhken att säga åt alven att det svärdet är hans enssak och krossa alvens skalle med sin binderakhammare.
Jag skulle tro att truhken helt klart skulle få sina fiskar varma.

Om vi istället säger att en människa fått tag på receptet för alvglas, hur kommer han då att behandlas av de alver som kommer på honom med att sälja alvglasrustningar till allt och alla??
Om jag har förståt Sanari och Thism rätt så tror jag inte att dom enns skulle låta en alv av de andra alv-raserna få reda på receptet. Detta möjligtvis med undantag för någon ovanligt kiriya alkemist (om det nu finns sådan) som jobbar för Sianari. Så om en männsika skulle sälja alvglas i ett stånd i t.ex. Jarla tror jag att har skulle försvinna på ett mystisktsätt.

Legolas
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Bara Sanari kan alvglas.

Om jag har förståt Sanari och Thism rätt så tror jag inte att dom enns skulle låta en alv av de andra alv-raserna få reda på receptet. Detta möjligtvis med undantag för någon ovanligt kiriya alkemist (om det nu finns sådan)

Observera att Thism inte vet hur man gör alvglas. Det är Sanaris hemlighet och endast deras hemlighet.

/Naug
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Något i stil med det dök faktiskt upp när jag spellede eon. Fast thruken dödade inte någon alv. Spelarna som hade blivit standsatta på Takalor och genom att rädda stammens chaman blivit accepterade hos dem. En av spelarna hade med sig ett lyfalisvärd (ingen av spelarna var alv, hur de fick tag på det är en låååång historia). Detta lyfalisvärd blev snabbt mycket populärt både bland spelare och medlemmarna i stammen.
Det hela slutade med att stammens binderakk (en stor jefla trukh) bonkade skiten ur spelaren som hade svärdet i en utmaning och tog svärdet som vinst.

En av de roligare eon-eposider jag spellet.

/Johan
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Om du frågar mig så...

... kommer alven att försöka döda alla trukher med någonting som tillhört en alv på sig.
... kommer alven som kommer på människan med att sälja alvglas:
- Om det är en Léaram så kommer han att försöka ta reda på "receptet" och sedan skulle Léaram släktet bli bättre smeder än de redan är...
- Om det var en Sanari eller Thism så skulle huvuden rulla.. vems vet jag inte, men antagligen människo huven, för både han som snott och fixat alvglas och för de som köpt det
 
Top