Alvers släkt

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Det är lättare sagt än gjort.
"Källan" blir ju att rabbla massor med fantasyvärldar och när de skapades.
Bibelns Adam och Eva skapades väl för 7000 år sedan (jag ser det som fantasy).
J.R.R. Tolkiens Midgård är inte äldre än några tusen år.
O.s.v.

Vänd på det: hur många fantasyvärldar kan du nämna som är flera miljarder år?
Dying earth. Nightlands. Zothique. 40k.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Moorcocks multiversum, Howards Hyboria, Lovecrafts unversum, Leibers Newhon, The Old World, Dungeons & Dragons Great Wheel...
Jag tror att anth har blandat ihop världarnas tidslinjer med deras ålder.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,004
Location
Ereb Altor
Egentligen är det ju snarare vi i väst som har rätt dåligt med ord för att beskriva släktförhållanden. När jag läste antropologi så ägnades en hel delkurs åt detta så jag skulle tro att det går att låna friskt från vilken annan kultur som helst (utom vår) för att få till något som känns kul och lagom nytt.

Jag undrar också, nu när vi är inne på antropologi om det är så att just ålder är viktigt för alver. Jag skulle tippa på att även alver befinner sig i olika stadier av "mognad" och att dessa är viktigare än var man befinner sig kronologiskt på ett släktträd. Även här är ju vi i väst rätt fixerade vid det här med blodsband medan många andra kulturer ex anser att det är hela byns (eller motsvarande) ansvar att uppfostra barnen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Alla Tolkiens människor och dvärgar heter ju Berra, son av Sonny, son av Conny, son av Limpan, son av Kungen av Kungsan - hur gör han med alverna?

Utan att veta så kommer jag med en gissning/förslag: Alver har en sång som beskriver sitt släktträd. Man börjar sjunga om de äldsta, och sen lägger man på en rad för varje generation, fyra rader är en vers. Man kan alltså säga ”X är i min 3e-vers av 6st” för att förklara ungefär vart man ligger till. Eventuellt ... Eftersom alver är outhärdliga… så sjunger man hela jävla sången så fort någon frågar.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,458
Location
Stockholm
Gillar det här, men de var nog fler än två från början, typ två per "klan" Då går det också att se hur de i början höll samms alla 16 eller hur många de nu var och så delades de ändå upp i onda, skog och högalver efter en stund.

Såg nu att det var det du skrev :p Ibland går det fort.
8 klaner med stort K, med två uralver vardera som upphovsmän/kvinnor. Sen finns det så klart lite inoficiella klaner som stammar från när urfader Uri var otrogen med urmoder Egi, eller liknande skandaler.

Samt såklart ett par uralver som inte lyckades få barn. …ELLER?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,882
Location
Port Kad, The Rim
Alla Tolkiens människor och dvärgar heter ju Berra, son av Sonny, son av Conny, son av Limpan, son av Kungen av Kungsan - hur gör han med alverna?

Utan att veta så kommer jag med en gissning/förslag: Alver har en sång som beskriver sitt släktträd. Man börjar sjunga om de äldsta, och sen lägger man på en rad för varje generation, fyra rader är en vers. Man kan alltså säga ”X är i min 3e-vers av 6st” för att förklara ungefär vart man ligger till. Eventuellt ... Eftersom alver är outhärdliga… så sjunger man hela jävla sången så fort någon frågar.
Enter gör ungefär så när de anger sina kompletta namn. ;) .
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,664
Location
Värnhem, Malmö
Egentligen är det ju snarare vi i väst som har rätt dåligt med ord för att beskriva släktförhållanden. När jag läste antropologi så ägnades en hel delkurs åt detta så jag skulle tro att det går att låna friskt från vilken annan kultur som helst (utom vår) för att få till något som känns kul och lagom nytt.
Samtidigt som det också finns kulturer som går väldigt långt åt andra hållet. Hawaiianska släktskapsord är ju "far" och "mor" för alla släktingar av föräldragenerationen, och "syster" och "bror" för alla kusiner.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Svenskar har ju lite mer sådant här än många andra europeiska språk - med farfar/mormor/farbror etc.

Vad gäller just Tolkiens alver kanske de även skall ha namn som anger om man är en reinkarnation (Jfr Glorfindel v.2)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Och ingen har nämnt Gemini, där det är upplagt mer som ett insektssamhälle med en enda drottning. Minns väl en session där någon körde ett "din mamma"-hån mot en alv och hur otroligt fel det slog i specifikt Gemini...
 
Top