Nekromanti Alvernas krigsmakt, kanske lite (SPOILER)

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Är Thisms krigsmakt mäktigast i Mundana? Det verkar ju så; 1000 000 individer varav 1/5 kan mönstras = 200 000 soldater. Om man läser i Mundana under rubriken Thalamur, i kapitlet Rhung-Alari så står det:

"Krigsmakten i Thalamur är enorm. Bla bla bla bla. Majoriteten är fotfolk, beväpnade med armborst eller kortsvärd och sköld. Thalamur skulle nog kunna mönstra in upp till 150 000 man - en enorm armé, som genom sin blotta storlek skulle kunna krossa vilken stat som helst utom möjligen Jargien."

Att döma av texten så är Thalamurs här inte sådär jättevältränad, och har heller inte tillgång till de bästa vapnen.

Nå, tillbaka till alverna, där det står så här:

"Bla, bla, bla, bla. De använder i första hand serine-bågarna och lyfali-svärd, även om andra svärd inte är dem främmande. Huvudsakligen består krigsmakten av bågskyttar, infanteri och lätt kavalleri."

Jag har dessutom fått för mig (vilket jag tror stämmer) att Thism ofta använder den alviska ringbrynjan Mostari, annars skulle dom använda Falassi, men där står det så här: "Falassin är huvudsakligen ett övningsskydd, men man hittar det ända tämligen ofta på slagfältet. Huvudsakligen är det Kirya som använder det."

För alla som inte vet så är Lyfalisvärdet ett av dom bästa vapnen i mundana, och Serinebågarna är antagligen de effektivaste bågarna, med undantag för uppgraderingen; Serinenaé.

Man kan ju säga att Thalamurs krigsmakt skulle vara bättre p g a Rakhori, med då glömmer man bort Liljans Garde, vilket är en rätt bra motsvarighet. Och om det verkligen skulle behövas, så finns ju Kirya, som inte är helt främmande för strid. Lägg sedan till ultimata spaningsmöjligheter á la Molnryttare, så har du en tämligen oövervinnlig armé.

Så till frågan: varför har inte den sanariska alliansen inte fixat Sunariskogen självständig? Och: Stämmer mina påståenden, är den sanariska alliansen mundanas mäktigaste krigsmakt?

Tack för ev svar!

Mvh Victor Palm

I'll be back
 

Saruman

Veteran
Joined
8 Jan 2002
Messages
47
Location
Stockholm, Sverige
jag tror inte det...

...för att det står nämligen (i Dvärgar eller Krigarens Väg) att alverna vågar inte starta ett nytt krig mot dvärgarna, för att om dvärgarna bara kunde ena sig så skulle de kunna utrota alverna.

har jag för mig alltså....
 

Saruman

Veteran
Joined
8 Jan 2002
Messages
47
Location
Stockholm, Sverige
Re: Jag har Dvärgar, var står det? (NT)

ehh..minns inte, och har för tillfället lånat ut den till en polare, men läs igenom hela boken vettja :gremtongue: .. jag hör av mig när jag vet mer exakt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så till frågan: varför har inte den sanariska alliansen inte fixat Sunariskogen självständig?"

Varför göra något självständigt som redan är självständigt? "If it ain't broke, don't fix it!"

Det som Sunari inte har är någon form av diplomatiskt erkännande, och det kan inget krig i helsicke påverka. Inte heller har de någon större nytta av det. För i princip hela Mundana utom Asharien är Sunari lika intressant som Antarktis är för Sverige - det vill säga inte. Asharien är det enda bygge som är någorlunda intresserat av Sunari, men man har ingenting att locka med eller tvinga fram ett erkännande. Dessutom är Asharien för splittrat - det är en mycket löst sammanhållen union av stadsstater.

"Och: Stämmer mina påståenden, är den sanariska alliansen mundanas mäktigaste krigsmakt?"

Nepp. Den armé som du rabblar upp är för det första jefligt teoretisk. Jag törs lova att Sunari inte skulle mönstra mer än en tiondel av de där 200 000 alverna, någonsin, med undantag för de Stora Krigen.

För det andra, de grupper som du nämner (molnryttare, Liljans garde) är småbjäfs. Det finns kanske ett par hundra personer i Liljans garde, och för det mesta står de bara och är imponerande. Det finns kanske ett trettiotal molnryttare, och det hjälper inte långt.

För det tredje, alverna har ingen krigsorganisation om den inte behövs. Alver har helt skiljt på den politiska makten och den militära makten. Hos människor är krigsorganisationen staten - det är genom dess militära makt som staten upprätthålls och försvaras.

Ge alverna ett nytt Stort Krig, så ska du nog se att de mönstrat jävel. har de Mundanas starkaste krigsmakt, men inte en sekund tidigare. På köpet får du en kataklysm som i allmänhet brukar skaka om Mundanas politiska karta i dess grundvalar.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Men du Krille, hur ligger det till med Ebhron... Det står att dom har en stående här på 100.000 man... Om jag inte missminner mej. Plus tusentalet magiker....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ebhron

"Men du Krille, hur ligger det till med Ebhron... Det står att dom har en stående här på 100.000 man... Om jag inte missminner mej. Plus tusentalet magiker...."

Betrakta allt som skrivs, sägs, viskas eller epostas om Ebhron som rykten tills dess att en eventuell modul går i tryck. Ebhron är ett mytiskt och underligt land på andra sidan Mundana.

Den bästa liknelsen är nog Kina för en 1200-talsmänniska. I bästa fall ett mytiskt land på andra sidan jorden som venesarna har hört att folket i Konstantinopel har hört talas om från araberna. Normalreaktionen är dock "va?".
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Ebhron

"Betrakta allt som skrivs, sägs, viskas eller epostas om Ebhron som rykten tills dess att en eventuell modul går i tryck"

Så här står det i M&M på sidan 15: "Militära resurser: Här med 100.000 man. Stark flotta."
Så det är inte alls några rykten :gremmad:

Mvh Victor Palm

I'll be back

PS. Tag inte min :gremmad: på allvar DS.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Är Thisms krigsmakt mäktigast i Mundana? Det verkar ju så; 1000 000 individer varav 1/5 kan mönstras = 200 000 soldater. Om man läser i Mundana under rubriken Thalamur, i kapitlet Rhung-Alari så står det:
För det första så lever ju inte alla Thism på samma ställe, vilket förminskar stridsmakten ganska rejält.

Bla, bla, bla, bla. De använder i första hand serine-bågarna och lyfali-svärd, även om andra svärd inte är dem främmande. Huvudsakligen består krigsmakten av bågskyttar, infanteri och lätt kavalleri."

Med "i första hand" så menas det nog att de föredrar dessa vapen. Jag skulle dock tippa på att endast en väldigt liten del har tillgång till svärden (kostnaden är skyhög).

Största krigsmakten har väl Jargien (?) om man inte räknar med länderna utanför ursprungliga Mundanakartan. Den är ju extremt stor, läs Mundana om provinsen i nordväst. Bara där finns det tillräckligt många soldater för att klassa ut en massa riken.
 
Top