Nekromanti Alvernas fördelar

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Om du fick prioritera alvernas förmågor så att du endast hade två kvar, vilka skulle det vara? Vilka två förmågor tycker du utgör alverna och gör de unika jämtemot andra folkslag? Jag ställer frågan till alla DoD-inkarnationer förutom Chronopia.

Som en sidofråga; kan du tänka dig någon nackdel som är typisk för alverna?

/Han som sitter och brottas med detta problem
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Nattsyn (perfekt syn i stjärnljus eller månljus) och smidighet (men inte till magisk nivå, t.ex. Legolas som går ovanpå nyfallen snö).

Nackdel: Högmod. Men det blir svårt att omsätta i någon ren regel skulle jag gissa.

C.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,571
Location
Fallen Umber
Nackdel: Högmod. Men det blir svårt att omsätta i någon ren regel skulle jag gissa.
Ånej, inte om man har ett bra regelsystem. I FATE 3.0 skulle Nattsyn vara ett stunt, Högmod vara en aspekt och smidighet antingen bara vara ett högt värde i färdigheten Rörlighet eller (om det handlar om Legolas-nivå) ett stunt som ger +2 på Rörlighet i rätt situationer, eller något. :gremgrin:


/Dimfrost
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,155
Location
Lund
Ånej, inte om man har ett bra regelsystem. I FATE 3.0 skulle Nattsyn vara ett stunt, Högmod vara en aspekt och smidighet antingen bara vara ett högt värde i färdigheten Rörlighet eller (om det handlar om Legolas-nivå) ett stunt som ger +2 på Rörlighet i rätt situationer, eller något.
Nu kan jag inte FATE 3.0 så jag har ju svårt att uttala mig om detta. Annars är det generellt så att det ofta är svårt att sätta en regelmässig effekt på en känsla eller känslomässigt handikapp. Finns liknande grejor där man kan styra eller få lite effekter beroende på handlingar/känslor i t.ex. Pendragon. Kul idé men jag tyckte inte det funkade riktigt i praktiken.

Hur funkar en aspekt i FATE 3.0? Med risk för att det är lite OT. :gremcool:

C.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Nästan ett icke-svar

För mig är inte ett visst folkslag främst en samling förmågor eller en uppsättning grundegenskaper utan i stället en samling sociala och kulturella konventioner som påverkar hur individer och grupper av olika folk umgås. Alltså kan jag inte, principiellt, svara på vilka två förmågor som gör alver unika.

Däremot är alvernas odödlighet en genrekonvention utan vilken jag anser att de inte längre vore alver. Konvention nummer två är att de nästan ser ut som människor.

Utifrån genrekonventionerna kan man sedan spinna vidare på hur deras leverne är. Odödligheten (eller åtminstone den extremt långa livslängden) torde t.ex. ge svårigheter att leva friktionsfritt tillsammans med mer kortlivade folk. En människa skulle förmodligen ha svårt att få något grepp om kufen som inte verkar ha åldrats en dag de senaste 70 åren och kanske reagera med misstänksamhet. Omvänt kan alver uppleva människor som stressade och kortsiktiga. Är alver intelligentare än människor? Inte nödvändigtvis, men vad beträffar livserfarenhet så klår de alla.

Jag tänker mig ett scenario där alver lever bland människor, men aldrig stannar särskilt många år på samma plats eftersom det vore farligt. Somliga lever inkognito (öronen?), andra öppet där alverna är mer accepterade.

Rasism och dess vardagskonsekvenser är alltid en bra utgångspunkt när man ska föreställa sig hur olika folk lever ihop.

Dewil
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
En aspekt som antytts ibland men oftast inte inkluderats i reglerna fullt ut är alvernas magiska natur. Tex tror jag att det står i Monsterboken 1 att skogsalverna använder magi för att forma träden för sina bostäder men det finns, såvitt jag minns, inga regler för det. I de flesta inkarnationerna av DoD är alverna magiskt begåvade men utan rasspecifika regler, det skulle jag vilja se mer av.

Gordeg
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Re: Nästan ett icke-svar

"För mig är inte ett visst folkslag främst en samling förmågor eller en uppsättning grundegenskaper utan i stället en samling sociala och kulturella konventioner som påverkar hur individer och grupper av olika folk umgås."
Jo, men det hade jag inte tänkt att omsätta i regler. Min fråga gällde då givetvis regelaspekten av alver.

/Han som tänkt begränsa antalet förmågor till högst två för alla varelser, därav trådstarten
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
En aspekt som antytts ibland men oftast inte inkluderats i reglerna fullt ut är alvernas magiska natur. Tex tror jag att det står i Monsterboken 1 att skogsalverna använder magi för att forma träden för sina bostäder men det finns, såvitt jag minns, inga regler för det. I de flesta inkarnationerna av DoD är alverna magiskt begåvade men utan rasspecifika regler, det skulle jag vilja se mer av.
Japp. Ordagrant står "Deras magiker har förmågan att få trädet att växa fram grenar med önskat utseende, vilket innebär att de inte behöver ta till några yttre byggmaterial."
Animistbesvärjelsen SNABBVÄX (EDD M10) skulle kunna användas, om inte SL är regeltaliban.

Å andra sidan finns heller inga särskilda regler för husbygge.

Dewil
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Animistbesvärjelsen SNABBVÄX (EDD M10) skulle kunna användas, om inte SL är regeltaliban.
Visst, det funkar att vara lite snäll och låta besvärjaren välja exakt vilken form det snabbväxande trädet ska få, så exemplet var kanske inte det bästa.
Det är mer en allmän känsla jag har att beskrivningen av alver ofta innefattar magiska inslag i vardagen, men utan att det inkluderas som rasförmåga eller motsvarande, istället blir det upp till spelledaren.

Gordeg
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Då skulle jag välja alvernas skönhet, för de är vackra. Sedan så skulle ajg välja deras smidighet, har alltid tänkt mig att alver är kalrt smidigare än gemene man.

En nackdel då, skulle tänka mig att de skulle vara ruggit dryga..
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,571
Location
Fallen Umber
Okej, säg att jag spelar en snobbig alv med Högmod som aspekt. När alven står inför människokungen och ska be om nåd är Högmod en klar nackdel (den där spolingen kan räkna sina anor kortare än jag har levat!). Då har jag att välja mellan att antingen misslyckas med mitt övertalaförsök, och i gengäld få en fatepoint, eller betala en fatepoint för att "köpa bort" aspekten för tillfället och slå som vanligt. Å andra sidan, när Högmod kan ses som en fördel (kanske för att vinna en poesiduell med någon människoädling? jag kommer inte på något bra exempel på rak arm) kan jag betala en fatepoint för att få +2 på slaget.

Det fungerar riktigt bra i praktiken.


/Dimfrost
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Vilka två förmågor tycker du utgör alverna och gör de unika jämtemot andra folkslag?

Jag skiter i antalet och spammar på lite. Ok?
* Sjukdomsresistans. Alver blir inte sjuka, de blir inte gamla och de får inte ens lite hosta ibland de jävlarna.
* Syn/Hörsel. De ser hur långt som helst och kan höra dvärgar andas på flera kilometer.
* Maginprylen... vet inte hur jag ska definiera den, men eftersom det inte finns svettiga alver (har du någonsin sett en svettigt alv? Nej just det,) så måste de ju använda magi för allt jobbigt som ska göras.
* Smidighet/graciositet (umm, de är graciösa). Innefattar både Legolas voltande när hon spöar Olifanter och Galadriels självklara glans. Är inte Serenity-Inara lite småalvisk av sig... det där graciösa lugnet? På tal om Galadriel då... Cate Blanchet är inte riktigt min typ, men när hon i extended-versionen skrattar åt Gimli förlägenhet, är hon alvdrottning ut i fingerspetsarna.

Nu kom jag totalt av mig... :gremtongue:
Men ta ettan och trean ovan så blir det bra. Tvåan och fyran är mer stämningsjox än faktiska regler.

Nackdelen är att de pga sin feta ålder inte gillar att agera snabbt. Det är ju typiskt för alla (or not) fantasykampanjer att när man ber alverna om hjälp att spöa den onda armén som vill förgöra mänskligheten så säger de att det tar 5 år att samla alv-armén eller att det skiter vi i, vi har sett en massa förändringar i världen redan, raser har dött ut och yada yada.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
"* Sjukdomsresistans. Alver blir inte sjuka, de blir inte gamla och de får inte ens lite hosta ibland de jävlarna."
Ah, grymt smart att se döden som en sjukdom. Det som har gett mig huvudbry är att jag vill ha med nattsynen, odödligheten och sjukdomsresistensen. Allt det andra kan rymmas i grundegenskaperna. Magin ska jag faktiskt ta ifrån alverna, istället för att förstärka den. De alvmagiker som finns är ändå uråldriga och om det ska vara stor chans att bli magiker för en alv, så kommer var och varannan alv att vara det. De ska vara exceptionella, men inte magiska.

Men att döden klassas som sjukdom; det tycker jag andas stämning. Tackar.

/Han som tänkte drakarnas specialförmåga vara eldkvasten och flygförmågan
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
155
Location
Stockholm
Re: FATE 3?

Finns FATE3? På hemsidan finns ju bara 2f, eller något såndat?
Fate3 är den version som används i SotC och (kommande) Dresden Files.

Evilhat planerar tydligen också att släppa en "strippad"/generisk version, med bara själva regelmotorn (som Fate 2). Men det verkar dröja. Läs mer här.
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
205
Jag fick upp en väldigt häftig bild i huvudet av en annan
typ av alv än den ordinarie. Ska försöka förmedla den på bästa
sätt jag kan men förmodligen så får jag inte riktigt fram
den bild jag har fått.

Alver är fula. Dom är illaluktande, ohygieniska, krokiga i ryggen och rent ut sagt så motbjudande att ingen
vill veta av dom. Dom flesta hatar dom. Dom är också något kortare än en människa. Inte nog med det, dom sägs också leva i evight och kan inte dö i sjukdom. Allt för att dom ska kunna plåga och förpesta tillvaran för dom flesta andra levande varelser så länge som möjligt. Dom har både utmärkt syn och hörsel, oftast anlitas dom för att spåra upp något. Dom är mästare på att överleva i skog och mark, dom går aldrig vilse och kan smälta in i miljön så att dom nästan är omöjliga att upptäcka. Dom lever på vad skogen har att bjuda, oftast svampar och rotväxter men inte allt för sällan så festar dom på djurlik eller stjäl fågelägg.

En del söker sig till människostäder. Dom får ingen respekt och ingen vill veta av dom. En del är inne på värdshus men
blir oftast utkastade. Dom samlas i mörka gränder där dom
lever på matrester bland dom andra tiggarna.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Fördelar: Smidigheten och den goda "kunskapen" (dvs. visdom, magi etc.)

Nackdelarna är dock att de inte tål så mycket och därför blir mycket mer sårbara än många andra. Men finns det något "kuligare" än att spela alv om manverkligengår in för det?

I mitt fall uttalar jag mig utifrån de upplagor som kom innan Chronopia och långt före Riotminds tid.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Behöver man en regel för högmod ?

Nackdel: Högmod. Men det blir svårt att omsätta i någon ren regel skulle jag gissa.
Behöver man verkligen en regel för detta ??
Att vara högdragen kan man vara per deffiniton juh. Ha en passande beskrivning på vad man menar med högmod & sedan tuta & kör efter det.
 
Top