Nekromanti Alvernas erfarenheter!

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Jag satt och klurade på en rollperson, en 238årig alv... När jag satt där mitt i mitt skapande slog det mig, hur duktig borde han vara på sina färdigheter?
En alv borde ha ökat alla sin färdigheter avsetvärt under alla levnadsåren, och speciellt efetrsom de är som unga och kan använda sin fysik hur länge som hellst!
Hur påverkar detta alverna?
En alviska armé på alver som är överhundra år måste vara mycket skickligare och överlägsnare is trid än människorna, då de haft mer tid att öva?

Och hor många eftra enheter borde en 200 årig alv få?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Jag satt och klurade på en rollperson, en 238årig alv... När jag satt där mitt i mitt skapande slog det mig, hur duktig borde han vara på sina färdigheter?
En alv borde ha ökat alla sin färdigheter avsetvärt under alla levnadsåren, och speciellt efetrsom de är som unga och kan använda sin fysik hur länge som hellst!
Hur påverkar detta alverna?
En alviska armé på alver som är överhundra år måste vara mycket skickligare och överlägsnare is trid än människorna, då de haft mer tid att öva?"



Sant. En miss är dock att alver som ligger på 250+ bast helst sitter och är bittre och sura att livet suger så hårt och har definitivt inte någon lust att gå ut och boffra folk. Dessutom vill alver av förståelig anledning undvika krig till det yttersta då deras nativitet är skrämmande låg (älvor kan inte föda mer än typ 3 barn. Å andra sidan lär spädbarnsdödligheten vara relativt låg hos alver). Så det är en ganska obehaglig erfarenhet med krig för alver.

Men ja, gamla snubbar har gjort mer saker och lärt sig mer saker. Sen är tyvärr Eons system inte så där världsbäst på att simulera detta. Den största bonusen som delas ut är för karaktärer som är över 100 år gamla, och dessa får +30 enheter. Det är iofs mer än vad det låter, men det stora problemet är att här tar skalan slut.


/Naug
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
En miss är dock att alver som ligger på 250+ bast helst sitter och är bittre och sura att livet suger så hårt och har definitivt inte någon lust att gå ut och boffra folk

Nu är saken så, att mörkret stundar! Och alla varelser tvingas ut i krig i kamp för att rädda sin existens! Kampanjen är storslagen, och kommer vara den sista jag spelar emd mina spelare innan vi går skillda vägar på gymnasiets höst, och då vill jag känna att jag använt alla hemligheter och legender, och att det inte varit onödig information som bara hjälpt mig.

Och i mörkret måste alverna strida, alla alver!!
Och denne 238åriga alv kommer spela en viktig roll i Thisms armé. Och de jag funderade över, är om alvernas gammla veternaterkommer vara överlägnsa i en strid, vilket de borde vara.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
De alver som är krigare lär ju ha haft längre tid att öva sina färdigheter än gemene man. Detta innebär dock inte att de är EXTREMT mycket bättre. Även om man lever väldigt länge så finns det ju andra saker som lockar än att tillbringa all sin tid i dojon - det är nog mest spelare som tänker så och ser till att utnyttja all fritid rollpersonerna har till att träna och utvecklas. En verklig person hade nog ägnat sig åt lite blandade saker. Inåtvändheten kan nog resultera i ett bristande intresse av omvärlden, vilket gör att man ägnar mindre tid åt nytänkande och därmed inte heller utvecklas lika mycket ju mer åren går. Ditt resonemang om att mörkret närmar sig håller nog om alven länge känt till mörkret och tänkt sig att han/hon ska göra något åt det, men då skulle jag nog ge alven rätt högt i VIL också, för att spegla motivationen att hålla igång och hålla sig i toppform trots sin höga ålder.

Mvh / Phelan
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Jag menade inte bara inom strid, alla färdigheter! de som verkligen studerar borde bli duktiga, och tillexempel alver som är kring 120 de är fortfarande unga, och de borde väl ha använd sin tid att utvecklas?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Den största bonusen som delas ut är för karaktärer som är över 100 år gamla, och dessa får +30 enheter. Det är iofs mer än vad det låter, men det stora problemet är att här tar skalan slut."

Jag tycker ändå att 30 enheter på 100 år är ganska schyssta och trovärdiga siffror på "erfarenhetstaket". Jag menar; även om man kan bli asgammal så kan man inte hålla riktigt hur mycket som helst i sin skalle även om man säkerligen lär ha mer vettiga kunskaper än någon som är yngre (30 enheter mer). Även om man egentligen haft betydligt fler enheter genom livet så har många av de kunskaperna de simulerat fallit i glömska eftersom man inte använt sig av dem på långa perioder. Men i och med att ålder betyder mycket tid borde man ha möjlighet att bli überbra på vissa saker (sådant man kanske har sysslat med hela livet) och således tycker jag att äldre rollpersoner borde tillåtas skaffa höga start-FC (över 15) på färdigheter, till skillnad från yngre rollpersoner.

Dessutom borde hög ålder innebära högre Bildning, som får simulera de kvarblivna fragmenten av bortglömda kunskaper man har, samt övrig livserfarenheten. Exakt vad jag menar med "innebära" är jag dock lite osäker på; reglerna simulerar ju redan att hög Bildning innebär hög ålder, även om jag inte alls gillar det systemet som används (ålder bör få bestämmas av spelaren). Eventuellt kanske rollpersonen helt enkelt bara får högre Bildning om denne är gammal. Även om det är en alv eller dvärg som inte fått några äckliga degenereringsslag. Visst öppnar det möjligheter för systemutnyttjare, men man ska inte alltid behöva ta hänsyn till dem tycker jag. Åtminstone inte med husregler.

För övrigt, när det gäller fallet gamla alver och deras oförmåga att vara totalt överbäst trots extrem ålder och perfekt fysik så har jag givit en möjlig teori tidigare - deras mentalitet.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Ja, alver blir tuffare

" Jag menade inte bara inom strid, alla färdigheter! de som verkligen studerar borde bli duktiga, och tillexempel alver som är kring 120 de är fortfarande unga, och de borde väl ha använd sin tid att utvecklas?"

Ja, alverna blir tuffare än vanligt folk. De lever längre och det blir även tossiga till slut. En alv på 250 bast som vigt sitt liv åt att lära sig slåss väl är naturligtvis bättre än en människa på 30 år som vigt sitt liv åt att slåss väl. Emrynn Loso'i någon? :gremwink:

Däremot. Världens bästa stridsteknik kommer vara meningslöst ifall alven har blivit nihilistisk och slutat tro på livet, världen och allting. Då kan demoner från helvete, gud själv, fan och hans moster komma och vilja döda alven. Han kommer troligen inte ha orken att bry sig för det.

Så ja, det finns en glipa där emellan en alvs ungdom och hans inåtvändhet där han är tuffare än vanligt folk. Är inte det lite av tanken?


/Naug
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Ja, alver blir tuffare

Jaa... Men i min kampanj, då ska en stor talare resa sig upp, och hålla ett tal inför hela alvriket! Och de innåtvända får åter kamplust! Och sångarnas ätt tågar ut på ett slag de inte kan förlora!
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Bland åldriga alver och skarpskyttar

Jag satt och klurade på en rollperson, en 238årig alv... När jag satt där mitt i mitt skapande slog det mig, hur duktig borde han vara på sina färdigheter?
En alv borde ha ökat alla sin färdigheter avsetvärt under alla levnadsåren, och speciellt efetrsom de är som unga och kan använda sin fysik hur länge som hellst!
Hur påverkar detta alverna?

...Och hor många eftra enheter borde en 200 årig alv få?
Extra erfarenhet på grund av ålder diskuterades i en tidigare tråd på forumet (här ).
Enligt förslaget som återges där så finns ett system för hur mycket bättre alverna skulle bli i fråga om extra enheter att placera på sina färdigheter.

En alviska armé på alver som är överhundra år måste vara mycket skickligare och överlägsnare is trid än människorna, då de haft mer tid att öva?
Visst fasiken skulle de vara bättre - "övning ger färdighet" som sagt... ta "Skarpskyttarna" som exempel (ett elitförband av alviska bågskyttar/partisankrigare som förmodligen kommer att presenteras i Alver 2.0 och eventuellt i Krigsherren) de är utan tvekan en av de främsta förbanden i hela Mundana i fråga om skicklighet per individ.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Alvernas erfarenheter! EN hus regel

En alv borde ha ökat alla sin färdigheter avsetvärt under alla levnadsåren, och speciellt efetrsom de är som unga och kan använda sin fysik hur länge som hellst!
Hur påverkar detta alverna?
En alviska armé på alver som är överhundra år måste vara mycket skickligare och överlägsnare is trid än människorna, då de haft mer tid att öva?
Skickligare vet jag inte om de borde vara INTE om man tar verkligheten som exempel.
Skicklighet är något man måste ständigt upprätthålla annars minskar den. Det gäller specielt för stridskonster och andra fysiska färdigheter.
Men erfarenhets mäsigt borde de vara bättre än människor.

Och Skicklighet kan återfås.
Sedan finns det förstås dessa individer som har ett brinnande intrese och bland alver kan dom nog få extremt höga värden.

Nu finns det inte några regler för FV minskning i Eon men vi kan säga att "-1 i Fv för varje år du inte tränar" och FV nivån 'minskar' inte utan du kan inte använda dig av din fulla kunskap längre utan träning.
Ex Alv med 20 i FV på svärd slutar att använda svärd på tio år tid. Hans FV är forfarande 20 MEN hans fysiska reflexer gör att hans praktiska FV är 10.
Hans kunskaper är lite ringrostiga.

Då han faktist HAR FV 20 kan han ensamträna upp sig själv tills han har praktist FV 20 igen. Ta halva tiden som för träning med lärare att återhitta 'bortappade färdigheter'
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Alvernas erfarenheter! EN hus regel

Det kan stämma till viss del, men som man säger, har man en gång lärt sig cykla, glömmer man det aldrig.
Men jag har aldrig lärt mig en stridskonst så jag kan inte tala om hurvida man glömmer bort den eller ej... Det vore snarare så att kunskaps färdigheter glöms bort, medans de rörelse färdigheter blir oanvändbara när åldern tar ut sin rätt.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Alvernas erfarenheter! EN hus regel

"Det kan stämma till viss del, men som man säger, har man en gång lärt sig cykla, glömmer man det aldrig.
Men jag har aldrig lärt mig en stridskonst så jag kan inte tala om hurvida man glömmer bort den eller ej... Det vore snarare så att kunskaps färdigheter glöms bort, medans de rörelse färdigheter blir oanvändbara när åldern tar ut sin rätt."



Sant till viss del. Inövade rörelser sitter bättre än inövade kunskaper, men de sitter på intet sätt för evigt. Jag tränade Aikido i lite över ett års tid och jag minns visserligen ganska många av manövrarna och kasten där, men jag är tämligen säker på att jag inte kan göra dom med självsäkerhet om jag inte får öva upp dom en smula först. Däremot minns jag inte ett smack av mina spanska glosor från högstadiet (fast det kanske beror på att jag inte kunde dom då heller :gremblush: ).


/Naug, minns knappt sin Aikido
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Alvernas erfarenheter! EN hus regel

Det kan stämma till viss del, men som man säger, har man en gång lärt sig cykla, glömmer man det aldrig.
Men jag har aldrig lärt mig en stridskonst så jag kan inte tala om hurvida man glömmer bort den eller ej... Det vore snarare så att kunskaps färdigheter glöms bort, medans de rörelse färdigheter blir oanvändbara när åldern tar ut sin rätt.
'glöma' är väl kanske fel ord kunskapen försvinner inte den finns kvar det är bara så att man har förlagt den. Reflexerna kommer inte ihåg hur den ska göra, musklerna är för slappa osv.. Man har helt enkelt inte TILLGÅNG till de färdigheter man en gång haft.

I huvudet finns kunskaperna kvar så de behöver en komihåg kurs för att åter få tillgång tillkunskaperna.

Detta gäller även för lärdomsfärdigheter man kan lätt 'glöma' bort kunskaper men ofta krävs det väldigt kort tid så har man åter fått dessa.
Exempel kan tas om man inte läst ett främande språk på länge kan man ha glömt bort mycket men efter en stund så kommer man ihåg och kan återförstå.

Regelförslaget jag nämnde om bristande träning ska symbolisera detta. Alverna tappar inte sina färdigheter de tappar bara bort sin förmåga att utnyttja den tills de har tränat upp sig igen. De blir RINGROSTIGA
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Alvernas erfarenheter! EN hus regel

Men vi kanske ska låta alverna vara lite tolkien, och säga de förlorar inte kunskapen, de är enormt duktiga, när de väl vill använda den! Vilket de stackars inåtvända sällan gör.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Alvernas erfarenheter! EN hus regel

Jag gillar inte Tolkiens alver... de är så överdrivna, jag tycker alla ska ha samma vilkor.
Det är väl bara att göra en lista eller liknande, typ:
Färdighet som inte används:
Svärd (ex)
Antal år:
1
Minusmod. tills upptränad:
0,25

Det blir att:
Tio år ger -3 (2,5)
Tjugo år ger -5
Femtio år ger -13 (12,5)
hundra år ger -25

Men sedan tycker jag inte man kan gå under halva färdighetsvärdet. Det vore lite för taskigt mot rollpersonen, eller kanske inte gå under Rör/2 (grundchansen). Annars är det väl bara att ändra på tabellen... sätta dit ett annat tal iställetför 0,25, det var bara ett exempel från mig.
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Alvernas erfarenheter! EN hus regel

Jag gillar inte Tolkiens alver... de är så överdrivna

Ja, och? Tycker du att Eons mäktiga drakar är överdrivna? Inte, varför? Jo för Drakar SKA ju vara överdrivna, vad säger att alver inte skulle vara det?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Smak

"Ja, och? Tycker du att Eons mäktiga drakar är överdrivna? Inte, varför? Jo för Drakar SKA ju vara överdrivna, vad säger att alver inte skulle vara det?"


Det är mestadels en fråga om smak, och överdrivna übergammla, sköldsurfande, gyllenhårade alver har folk liksom fått lite för mycket av. Man kan nästan säga att Eons alver är något av en motreaktion mot det überfolk som Tolkien stundvis målar upp. Sen att drakarna är urkelmäktiga, tja... åter en fråga om smak. Jag tycker inte att urkelmäktiga drakar är en överanvänd fantasykliché (undantaget skulle vara inom anime-fantasyn).


/Naug, råkar gilla Neos smak... oftast.
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Re: Smak

sköldsurfande

Jag har läst tolkiens böcker, hundratals gånger, han nämner aldrig det här...
Och tolkien målar inte upp alverna som ett überfolk... tyvärr... Men jag tycker gott och väl att Eons alverär lite för männskliga.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Smak [Någon sorts spoiler]

Det kan ju berå på att de är föregången till människan. Människan är bara en utveckling av alverna.

Det är av denna anledning halvalver kan komma att existera.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Eller... [Spoiler]

"Det kan ju berå på att de är föregången till människan. Människan är bara en utveckling av alverna.

Det är av denna anledning halvalver kan komma att existera."



Eller så är alverna en utveckling av människan? Alver/människor vara samma ras från början, men sedan när en grupp av dem seglade iväg från Mundana med sina eterseglare så kom dessa att förändras (eller medvetet förändra sig själva) för att anpassas till ett bättre liv ombord på eterseglarna. Samtidigt på Mundana så utvecklas de gamla alverna för att anpassa sig till de nya Eonerna som kommer. Kanske de gamla fornalverna är ett slags mellanting mellan dagens människor och dagens alver?

Fast vänta ett tag här nu... *kommer på sig själv*

Står det inte någonstans att människorasen är ganska precis 15.000 år gammal? :gremconfused:
Fast kan ju förstås utsättas för tolkning :gremwink: Det kanske är människorasen som vi känner den idag som är 15.000 år gammal?


/Naug
 
Top