Nekromanti Alverna och deras vapen

nordan

Swordsman
Jag funderar över vad som egentligen gäller för alvernas vapen. Jag tänkte gå igenom min uppfattning som baseras både på vad jag själv tycker verkar troligt och vad jag läst i olika muduler. Jag vill se om min uppfattning stämmer med eran och om det finns några intressanta skillnader eller diskussionsämnen.

Svärden:

Carwelan skapades av Learamalverna efter det svärd som Thism-hjälten Carwelan använde sig av. Svärdet används av Thism, Learam och i viss mån Kiriya. Sanari och pyar kan tänkas ha det i begränsad utsträckning.

Cinneach skapades av learamalverna och används uteslutande av dem samt möjligtvis av någon pyar i Alarinn

Niamh är ett vapen som används inom Kiriya, men även som sidobeväpning hos thism och (pyar).

Lyfali tillverkas av Sanari-alverna och används som krigsvapen av Thism, samt liljans garde.

Lelldorin är ett duellvapen som förekommer hos thism och kiriya.

Bågarna:

Noloin skapades av Henéa under frigörelsen från dvärgarna. Modellen (likartade bådar med samma konstruktion) används av Kiriya, Learam och Henéa.

Serine används främst av Thism-alverna, i vissa fall även hos Kiriya.

Serinenáe är en stor modell av Serinebågen som uteslutande används av Thisms krigare på slagfältet.

Andra vapen:

Ishanin används främst av kiriya då det är enkelt att tillverka. Kiriya använder ofta vapnet som huvudbeväpning. Hos Léaram förekommer det sparsamt, men det vita gardet använder det i sin tjänst. Hos Thism används vapnet ofta från hästryggen i kombination med Vicoshiraskölden.

Petyan är ett mycket begränsat vapen som förekommer hos kiriya och används för dueller och uppvisningar.

Visna är en stav som används av Thism, Kiriya och Learam.

Sahlam är en dolk som bärs av Sanari, Learam, Thism och Kiriya.

Morchan är en kniv som egentligen är ett redskap. Learam använder den.

Stridskonster som ser olika ut hos olika stammar:

Su´nai Conornin förekommer främst hos Thism, där den ofta tränas i något grovare former för att fungera på slagfält, och där svärdet (Carwelan) ofta används i en hand. Hos kiriya är stilen mer finslipad, flytande och mjuk. Svärdet används nästan hela tiden i två händer, och man utgår mer från att röra sig med hela kroppen än thism, som ofta har lite tyngre bepansring i form av ringbrynja.
Léaram har även de utvecklat en något ruffare form av konsten, där kraft används något mer än rörlighet och flytande rörelser. Även då ett Cinneach och ett Carwelan kan användas på nästan exakt samma sätt, har konsten då Cinneach används tenderat att bli något mer cirkulär och pauserad.

Ovadi Leome förekommer hos alla alver som använder båge, men behandlas hos thism, kiriya och learam som en stridskonst. Hos Henéa handlar det om en stil som ärvs ner genom härmning och tradition. En alv av Henéa vet hur man skjuter med båge, men har aldrig hört talas om Ovadi Leome.

Kommentarer?

Pendragon

Swashbuckler
ja det mesta håller jag med om..men niham används väll även av henea.
Henéa har i regel inga metallvapen, stendolkar och spjut lär vara det vanligaste. Kan tänka mig att kortare varianter av Visna (ungefär motsvarande en vanlig trästav) förekommer.

/Joel

nordan

Swordsman
Gör den? Min uppfattning om henéa har varit att de är väldigt primitiva och inte har tillgång till metaller. Finns det någonstans att läsa?

nordan

Swordsman
Vicoshira

Som en fortsättning... jag har uppfattat att vicoshiran sällan används av alverna i dueller och liknande, eftersom att den inte ingår i stridskonster. Ska man se den här skölden som en mer soldatmässig utrustning, främjad från vapenskolornas repertoar? Och använder någon annan än thism den?

Pendragon

Swashbuckler
Man bör nog inte utgå från att alver använder enbart alviska vapen heller. "Vanliga" spjut, kortbågar, rundsköldar, dolkar och yxor förekommer nog i viss utsträckning. Det är t ex fullt rimligt att learam med sin brist på järn gör bruk av spjut och yxor, som kräver mindre stål än svärd.

/Joel