Nekromanti ALVER

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Någon annan som reagerat på att alverna är jävlit överlägsna??
- Både i vapen, skydd och +'en man får på karaktärsdragen

En av spelarna i min grupp klagar högt och länge över detta faktum.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Tja, i stort sett varje ras som inte är människa har ju bättre egenskapsbonusar...

Poängen just med alverna är kanske att de saker som drar ned dem inte syns i vapen och egenskapsbonusar utan är sådana saker man måste rollspela (Förbannelsen, inåtvändhet osv, osv). Så, om du har spelare i gruppen som har svårt att spela vissa roller även med de begränsningar som följer bör du kanske begränsa vilka raser som är tillgängliga tills spelarna ser till annat än bara speldata. Om man nu vill att alla karaktärer ska vara på samma nivå, dvs, men det är ju en annan sak som ni får fundera över i gruppen.

Mvh / Phelan
 

Belldozer

Veteran
Joined
10 Jul 2003
Messages
23
Location
Falun
Re: Alver

Nej, jag tycker inte att alverna är så oerhört överlägsna. Alla raser har sina egna fördelar och nackdelar, så det beror mest på att ni hakat upp er på saker.

Men vad menar du egentligen med fördelar? Att alver har vissa fördelar (beror ju på hur man ser det) i strid? Gör det verkligen en ras överlägsen? Om man slutar upp med att stirra sig blind på tabeller fulla med siffror och faktiskt läser resten av "Alver - förbannelsens folk" så kommer du nog fram till att det faktiskt inte är så himla viktigt, då alver faktiskt har en kultur och inte måste vara skogsninjor med rätt att döda, bara för att de har de fysiska förutsättningarna/utrustningen till det. ;)

Ta en titt på rollspelandet och den alviska mentaliteten, fundera på hur en alv skall gestaltas. Är förbannelsen något du skulle vilja kalla fördelaktigt? Den kulturella skillnaden med människor, fiendskapen med dvärgar, tiraker och eventuellt med andra alver (henéa -> Thism, Léaram -> Thism/Sanari)?

Angående utrustning - visst, alver har väldigt bra vapen/rustningar/etc, men det finns ju vissa förklaringar till det. Det vore ju tämligen löjligt om en alvisk smed, en person vars erfarenhet ofta är mångdubbelt längre än mänskliga motsvarigheter, bara kunde prestera något i stil med ett ordinärt masstillverkat mänskligt stridssvärd. Man ställer sig inte och smider ett dussin carwelansvärd på en vecka heller, för den delen. ;)

Men visst, även om alverna nu skulle ha varit så oerhört överlägsna, spelar det egentligen såpass stor roll? Måste allting vara balanserat precis, så att allting är rättvist och alla lika duktiga inom allt man kan tänka sig? Hur kul skulle det vara att spela rollspel om allt är skrivet enligt jantelagen? Det skulle bli en platt och trist spelvärld.

Om ni har problem med att alverna är "överlägsna", trots alla faktorer som spelar in, så är det bara att ändra på dem. Reglerna är inte ristade i sten och om de inte passar så bör de anpassas :)

//Stefan Gunnarsson
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
I dag alverna, igår tirakerna...

... när skall folk inse att det är dvärgarna som är överlägsna...
Vad gäller + i karaktärsdragen antar jag att du menade + i Grundegenskaper... Annars spelar du dem på ett sätt jag aldrig hört talas om tidigare...
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Alver SKA vara über.

Alverna i Eon är nästan precis så bra som jag tycker att de ska vara i ett någorlunda vettigt fantasyrollspel. Det enda man kan klaga på är att dvärgar och tiraker blir minst lika bra och ibland bättre på vissa värden, men det får man kanske ta och acceptera nu för tiden.

Nej, inte är alverna för über inte. De är... lagom!

/Duddmannen
:gremcool:
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Någon annan som reagerat på att alverna är jävlit överlägsna??
- Både i vapen, skydd och +'en man får på karaktärsdragen
Hmm fåniga ja, men överlägsna? nja... Dvärgaran får mer + på grundvärdena, ser i kompakt mörker och har godare öl! I vapenväg har dom ganska gymma vapen men när dom väll går sönder för en spelare är det ganska kört. Carwelansvärd smids bara i alarin och hur många Lyfali smids om året, ett, två?
Sen har man förbannelsen och framförallt alviska ögat som är en gigantisk nackdel.
Vad jag irreterar mig på är hur en halv miljon alver överlever i en skog som inte är så satans stor, vad äter dom? så mycket villebråd och bär kan det inte finnas...
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Förbannelsen ,tycker han, inte är någon större nackdel "Man känner när dom ser på en VAO!" är ett vanligt uttryck.

Med karaktärsdrag menade jag Styrka, Tälighet o etc. Som har för mycket plus och inte tillräckligt många minus.

Men personligen tror jag att han anser alverna överlägsna på grund av sättet dom blir spelade på, den alviska blicken glöms ofta bort, och ingen blir någonsin så gammal att han hinner bli inåtvänd.
Med undantag av ett olyckligt OB-slag när an av RP'nas älskade dog.

Angående vapnen, så spelar alla med vilka vapen dom vill, ofta lyfali och serinebåge. Visst dom hamnar i tubbel men deras vapen och stridsfärdigheter räcker gott och väl till för att dom skall kunna slå sig fria.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Sen har man förbannelsen och framförallt alviska ögat som är en gigantisk nackdel.

Nackdelar är för att ta ut fördelarna de får...

Vad jag irreterar mig på är hur en halv miljon alver överlever i en skog som inte är så satans stor, vad äter dom? så mycket villebråd och bär kan det inte finnas...

Någonsin hört talas om begreppen import och export?
Det kallas med andra ord handel och är ett fenomen som drabbar de flesta intelligenta och humanoida varelser då deras matförråd krymper en aning.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Tja, det låter som om du bekräftar precis allt jag sa. Så, tills dina spelare verkligen ROLLSPELAR sina karaktärer kanske de ska välja något annat (eller så får alla vara alver så blir ingen i gruppen avundsjuk på de andra). Om ni är mitt uppe i en kampanj så får du väl som SL se till att introducera lite saker som gör att spelarna även får känna av svagheterna med att spela en viss ras/yrke/whatever. Förutom den pedagogiska funktionen så torde möjligheterna till bra äventyr och gott rollspelande vara ganska stora i detta.

Mvh / Phelan
 

Belldozer

Veteran
Joined
10 Jul 2003
Messages
23
Location
Falun
Re: Alver (igen).

Då borde du kanske (om det nu är du som är speilleidaren) försöka ta och komma ihåg saker som "blicken", rollspel, kultur och annat. Visa spelaren de negativa egenskaperna med förbannelsen, gestalta de människor som ser på honom med skepsis och rädsla när han kommer med goda intentioner i sinnet, låt honom bli besviken och känna sig utstött.
Informera spelarna om hur landet ligger och hur alver är, "dunka in det i skallen på dem" som en av mina vänner brukar säga när han talar om att tukta oförstående spelare. När du väl förklarat för dem får du helt enkelt låta dem rätta sig efter läget eller drabbas av konsekvenserna. Om de inte uppför sig som alver så kommer ju deras omvärld att reagera - andra alver kanske börjar fundera på om de vill synas i deras närhet, de kommer att ses på med skepsis, etc.


Nåväl, om de nu är så snuskigt hypermäktiga, varför får de då springa runt med lyfali och andra vapen som knappast växer på träd? En människogrupp utrustade med gudvetvad för magiska tingeltangel blir ju också jäkligt mäktig, men man måste ju faktiskt sätta vissa restriktioner på gruppen så att det passar sina planer som SL. En halvgalen krympling med storhetsvansinne och femtielva miljoner i skattkammaren är betydligt farligare än en alvstackare med ett svärd i hårt glas - allt handlar om vad som tillåts av den allsmäktige spelledaren.

Visst, vill spelarna spela alver så är det ju självklart inga problem med det. Intressanta varelser, en utmaning att rollspela. Om man sedan struntar i, nedvärderar och glömmer bort saker som står i modulerna så har man imho ingen rätt att klanka på rasen i sig, då spelar man inte alver utan människor med långa öron och tuffa vapen. Informationen som står i den löpande texten är betydligt viktigare än eventuella plus och minus vad gäller grundegenskaper, då Eon faktiskt är tänkt att vara ett rollspel och inte Diablo II. :p

"Med karaktärsdrag menade jag Styrka, Tälighet o etc. Som har för mycket plus och inte tillräckligt många minus."

Det här tog jag upp i mitt tidigare inlägg. Skriv ett långt brev till Neogames där du klagar på hur orättvist det är. Kräv att allt från drakar, demoner, hyggelmonster, misslor, dvärgar, alver och människor ska ha 11 i alla grundegenskaper, inga skillnader överhuvudtaget. Alla slp och rp ska dessutom ha identiska färdighetstak, och gärna vara helt identiska. Då blir allt säkert rättvist och bra, då allt är på precis lika villkor. Rättvisa, rättvisa, rättvisa. Jantelag, jantelag, jantelag. ;P


//Stefan "Jantelagen" Gunnarsson
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Carwelansvärd smids bara i alarin
Carwelansvärdet kommer från början från Thism och smids i både Sunari och Alarinn, däremot smids cennech(lr hur det stavas) bara i Alarinn.
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Re: Alver SKA vara über.

Själv tycker jag att alver är något nergraderade i mundana då det varken fått sin skönhet och då det ligger en förbannelse för deras långa liv
 

zokie

Veteran
Joined
29 Jun 2003
Messages
156
baka baka baka

låter som spelledaren i eran grupp inte är särskillt bra....

lyfali är ett utpräglat stridsvapen t.ex. och samma med serenea bågen...

men det viktigaste är väll att man ska inte lira alv eller ngn annan ras än människa om man inte kan rollspela dom...
eon e inte hack and slash!! och förövrigt är dvärgar rätt mkt sjukare, och deras nackdelar gör bara att man irriterar sina medspelare.. vilket inte e såå kul...
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
och förövrigt är dvärgar rätt mkt sjukare, och deras nackdelar gör bara att man irriterar sina medspelare.. vilket inte e såå kul...

Skämtar du eller? Dvärgar är ju gör go!

Jag tycker inte att man irriterar sina medspelare om man är dvärg, nästan tvärt om så kan de få ett kul skratt av den mycket aggressive lille mannen i skägg...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Alver SKA vara über.

Öh? Alver har väl visst fått sin skönhet?

Sen att alla inte har plus på personlighet beror på att skönhet inte mäts av attributet Personlighet.

Alver får däremot -ob1t6 på förföra mot människor i de flesta fall.

/Joel - som tycker att alver är ok, inte så mycket mer eller mindre.
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Re: ALVER "Spoiler"

Carwelansvärdet kommer från början från Thism och smids i både Sunari och Alarinn, däremot smids cennech(lr hur det stavas) bara i Alarinn.
Nej Carwelansvärdet kommer inte från thism, Thismhjälten Carwelan hittade det svärd som blev urtypen för carwelansvärdet i en gravkammare. Om du vill få detta bekräftat hänvisar jag till sidan 70 i L&H.
Och nej det smids inte i Sunari i alvboken står det bland annat under hemligheter att alverna i den sunariska alliansen försöker ta reda på hur Learam gör när dom smider carwlan svärden och Cinneach eftersom Thism och Sanari inte har smideskunskapen som krävs för att själva framställa dom.
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Någonsin hört talas om begreppen import och export?
Det kallas med andra ord handel och är ett fenomen som drabbar de flesta intelligenta och humanoida varelser då deras matförråd krymper en aning.
Ja jag är medveten om import och export. Fast låt oss tänka lite logiskt då, varifrån importeras maten till och börja med, tror du Jargien tillåter en så enorm handel med kättare, speciellt alviska kättare? Asharien verkar då vara det mest självklara valet eller hur? Asharien består mest av sitt ökenliknande landskap vilket inte passar för odling, i asharien bor 190000 invånare som dessutom importerar in sitt spanmål själva. Ingenstans i alvboken nämns denna enorma import eller varifrån den kommer, och ja att försörja 500000 personer enbart på importerad mat är en enorm handel speciellt utan några handelsleder för det.
Och vad betalar dom detta med? Dom bedriver knappt nån skogsbruk, dom bryter inga metaller av något slag, deras egna valuta är i glas! i min spelgrupp går det lika bra för en alv utanför Sunari att betala med glaspengar som det gick för en spelare som spelade en kamorian att köpa i svärd i Tibara för vargtänder.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Det handlar inte om att dom inte vet HUR man smider Crawelansvärd utan hur bom gör det så BRA. Det har att göra med Léram alvernas hemliga smidestekniker(vilka jag inte orkar ta upp).
 
Top