Nekromanti Alver

Greger88

Veteran
Joined
8 Apr 2002
Messages
8
Location
Härnösand
Alver, hatade och gillade (tillhör dom som gillar alver/images/icons/cool.gif.)
Gillar väl dom för att dom e smidiga, karismatiska, för deras förkärlek för bågar å svärd å för att dom e odödliga.
Förutom alver så gillar jag Dvärgar, mest för deras krigar "braighet" å deras förkärlek för yxor och stridshammare.
Å förresten, det verkar som om DoD femte upplaget ( Chronopia) inte är gillad, som finnar, för det är väl ingen som gillar finnar (Ansiktsfinnar)?????
Det va allt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Alver? De där uppnosiga, överlägsna typerna? De där som alltid agerar långsamt, tänker sig för i tusen år och klär sig som fjollor? Nej tack! Hellre en Melniboné eller en Vadhagh!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
"Det va allt."
Eeh.. Vad ville du ens påpeka med inlägget?

"Å förresten, det verkar som om DoD femte upplaget ( Chronopia) inte är gillad,"
Några har höjt sina röster och sagt det, ja.. Dock så har de nog överröstat de som tyckt att spelet varit roligt eller varit likgiltiga/nyfikna på den versionen..

"Gillar väl dom för att dom e smidiga, karismatiska, för deras förkärlek för bågar å svärd å för att dom e odödliga.
Förutom alver så gillar jag Dvärgar, mest för deras krigar "braighet" å deras förkärlek för yxor och stridshammare.
"
För att vara lite tråkig så gillar jag människor bäst.. Mest för att de är så flexibla, de kan vara i stort sett allt.. Tolkiens "skapelser" blir gärna klyschiga.. Se bara på dina synpunkter.. Alver gillar bågar och svärd.. Dvärgar (som ogillar alver) gillar de vapen som är lite "tvärt emot".. De gillar brutala yxor och långsamma armborst..
Hmmm. Vid närmare eftertanke gillar jag nog ankor också...

Ber om ursäkt om du tycker att mitt inlägg enbart är till för att kväsa dig.. Ville bara ge mina åsikter..

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar om folk som bort på månen heter månniskor
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Vart tog anksidan vägen?

"Vid närmare eftertanke gillar jag nog ankor också..."

Kan inte annat än hålla med. Coolare ras i DoD får man leta efter. Jag väntar fortfarande på Anksidan.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Alver & Dvärgar = bajs

Tycker det har blivit jättetråkigt att i varje bok, varje rollspel, varje fantasy novell stöta på samma jävla alver och dvärgar utan någon som helst form av förnyelse. Inte sedan tolkien liggande i sin säng på något sjukhus i england, lidande av skyttegravsfeber utvecklade dem ur elvorna från forn nordisk mytologi har något hänt som påverkat dessa fantasy rasers utveckling.

Tillåt mej att rasa mot klassiska fantasy raser!!!!!! (och ursäkta samtidigt mitt dåliga språkbruk)
 

luxor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
169
Location
grenna, I SVERIGE
jorå, jag gillade chronopia, men efter att ha köpt allt som man kunde köpa till det, kom jag på att det kanske inte var sååå jävla bra...'91 är helt klart bäst...
jag brukade alltid köra en slags hybrid mellan '91 och chronopia, det var bra däremot...

bajs?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Alver & Dvärgar = bajs

Faktiskt så har flera rollspel modifierat våra kära/hatade Alver och Dvärgar. Ett gott exempel på detta är Gemini. Där är alverna, eller Järnalverna som de heter där, väldigt olika sej. T.ex. så har dom endast en enda kvinna, Drottningen, som föder varenda alv. Jag vill även minnas att dvärgarna i det var rätt annorlunda, kommer dock inte ihåg hur. Dessa förnyelser lär dock stanna i Gemini eftersom (tyvärr) de flesta rollspelare föredrar de gamla nötta stereotyperna.
Men vi har ju faktiskt techno-dvärgarna också, som förekommer i bl.a. Dungeons and Dragons och Drakar och Demoner: Chronopia. Detta verkar ha blivit allmänt accepterat och förekommer inom flera andra rollspel och på andra områden, som CRPG:s. En enkel förklaring till detta är Dungeon and Dragons framgångar i Amerika, som är en stor producent av t.ex. CRPG:s och även vanliga bordsrollspel.
 

tordzek

Veteran
Joined
14 Apr 2002
Messages
86
Location
kristianstad
Re: Alver & Dvärgar = bajs

Vadå ingen förnyelse.
Alla förnyar ju dom som det vore "dom" som "kommit på" dom. Och det är något man inte ska göra.... att förnya klassiska raser. Alver är alver som Tolkien skrev dom, och inte någon ny version.................
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Re: Alver & Dvärgar = bajs

"Vadå ingen förnyelse.
Alla förnyar ju dom som det vore "dom" som "kommit på" dom.
"
Sant... DoD var bland de första fantasyspelen och givetvis kopierade man Tolkien.. Man visste inte bättre.. DoD höll kvar i sina alver år efter år men när de försökte göra om dem (Chronopia) så blev det ett ramaskri... eller snarare ytterligare ett argument mot Chronopia.. "Giriga alver, BLÄÄH!"

DoD har alltså alltid haft sådana alver (DoD6 kanske ändrar på det) och jag tycker man ska hålla kvar dem.. Snart är de ovanliga alver, om man ser på alla som finns och hittas på..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte är tvärsäker på att det verkligen är så, utan antar bara lite
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Vart tog anksidan vägen?

Tackar för länken fast jag har den redan och det var inte den jag syftade på. Utan jag vill minnas att det var Ofeig som höll på att fixa en hemsida helt tillägnad ankor, Fjäderpennan skulle den kallas har jag för mig.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Teflonminne.

"När sidan är klar kan du medela mig?"

Jodå om du påminner mig bara./images/icons/wink.gif så kan jag göra det. Jag har ett teflonminne utan dess like så det är som sagt bra om du hjälper mig att komma ihåg det./images/icons/grin.gif
 

Greger88

Veteran
Joined
8 Apr 2002
Messages
8
Location
Härnösand
Re: Alver & Dvärgar = bajs

Jag håller med, Tolkiens dvärgar/alver är bäst, chronopias dvärgar/alver är kass.
Fast, det är ju olika vad man tycker...
 

Greger88

Veteran
Joined
8 Apr 2002
Messages
8
Location
Härnösand
Re: Alver & Dvärgar = bajs

Jag håller med, Tolkiens dvärgar/alver är bäst, chronopias dvärgar/alver är kass.
Fast, det är ju olika vad man tycker...
 
Top