Nekromanti Alver, utseende ø boende

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Alver i Monsterboken är lite kortare än människor och är spensliga.
I (den värdelösa) "monsterboxen" och "Alver" så finns det stadsalver, högalver etc som är hur bra som helst och är längre än människor.

Hur är alver eg.? Vad tycker ni?

/Han vill veta hur andra människor tycker
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag för min del tycker att alver är i längden lika som människor. Fast det är klart mycket vackrare, smärtare och framförallt är de mer snorkiga än vad människan.
De har åxå en mer utvecklad kultur än vad männsikorna har.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Framför allt baserar jag mina DoD alver på monsterboken1-2 ( expert ) men jag har tagit insperation från de andra böckerna som exempel viss Monsterboxen ( DoD 91 )

Framför allt så är alverna inte lika kraftiga som människor men de är smidigare och "vackrare" mer karismatisk än människor.
De kan verka från en människas synvinkel som snorkiga och ha en vi vet bäst attityd. Främst för att alverna vad gällande odlingar och planteringar tänker inte som människor i en ett till tio års period utan alvernas ledare och många alver planerar hur skogen och marken ska se ut om hundra kanske ännu längre fram..
Omedelbar vinst är något som Alver oftast ogillar för ofta leder en omedelbar vinst bara till en dyr kostnad senare..
Alverna å sin sida ser ofta ned på människor och tänker att de är kortlivade korttänkande varelser som sällan tänker längre än vad näsan räcker.
Men alver kan även vara otroligt naiva och lätta att lura mycket tack vara att de i sin eget samhälle inte förstår vikten av att ljuga eller kan förstå hur någon älskar guld så mycket att de kan mörda eller ljuga för lite gul metal.
Och finns det Stats Alver ? JOJA det finns det men jag gör dem lite annorlunda än vad standard monsterboxen säger att de är framför allt genom att det finns två grupper av alver som lever i staden och de har sällan någon störe förstålse för varandra...

En av gruperna som kallas StadsAlver är en pr grej som alver gör ihop om att få större förståelse för människor och lära hur de ska hanskas med dessa kortlivade varelser.
Dessa "pr" alver kännetecknas ofta för att de är skickliga hanverkare eller köpmän de handlar ofta med svåråtkomliga alviska föremål. De är ibland ofta skickliga anemister i förklädning men vad som är viktigast är att dessa Alver är alla enstöringar och umgår i staden sällan med andra alver utan verkar föredra männsklig gemenskap.
Orsaken är helt enkelt för att de är där för att smälta in det är deras heliga uppgift och det är bara under en period av 50 år sen kan de återvända hem till skogarna/grottorna/haven och de andra alverna. ( givet viss tar de även semester då och då )
Genom att undvika att skaffa barn med andra alver försöker de hindra att antalet alver som är mer mänsklig än alvisk i sin kultur ska öka i antal. Sen alverna som alltid planerar för framtiden började använda sig av stads alver så har kontakten mellan människor och alver förbättrats på de flesta ställena tyvär har den även i vissa områden försmäras när alverna upptäckt att de har varit lurade av generationer av mäniskor.
Ofta dessa alver skaffat sig mänskliga sängkamrater ofta för att bättre smälta in i samhället och det har lett till att många existerande halvalver finns.
Sen den andra gruppen StadsAlver är alver som rövats i det forna/nära förflutna av mänskliga/orchiska slavhandlare de har varit unga eller varit född som slav efter ett okänt antal generationer som slav har dom eller och deras avkomma blivigt fria alver i den mänskliga staden.
Dessa Alver känner sig lika vilsna som människor gör i en skog de har sällan någon djupare kontatkter med andra alver och det är sällan som de med framgång lyckas få bli en del av skogsalvernas samhälle.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Snorkiga?

Nja, jag har iaf fått för mig att de tror att de är snorkigare än vad andra är. Men det kanske är en missupfattning....
Stotlta är de iaf.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Lachtezan

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
58
En sak är i alla fall säker och det är att alla tycks ha en egen uppfattning. Inte så konstigt, med tanke på hur jävla ytlig tex Alver-modulen var. Det fanns en intressant artikel om älvfolk i en gammal Sinkadus, som tog upp en del om alvers mentalitet och försökte förklara varför dom är som dom är. Jag kan inte påminna mej om att något av det togs upp i ovan nämnda modul. I Ereb Altor boxen (om jag minns rätt) fanns ett avsnitt om Goiana som i korthet beskrev alvisk politik. Det kan väl nämnas att det i detta fallet var mer eller mindre unikt för Goiana. Landori har tydligen inte riktigt samma system. Har jag inte fel så har dom något som mer liknar en monarki (det var i alla fall det intryck jag fick i och med att vi spelade Nidlandstrilogin). Vad gäller övriga alviska riken så har Äventyrsspel inte försett oss med några, utan det har vi i så fall fått skapa på egen hand... Mer djupgående information om alver hade faktiskt uppskattats, åtminstone av mej. Jag menar, Svartfolksmodulen tog ju till och med upp en sån sak som färgen på orchers avföring. Nu är väl inte det precis det intressantaste fakta som finns om svartfolk men ett exempel hur mycket mer detaljerad information den innehöll...


[color:red]Odi profanum vulgus et arceo</font color=red>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Subjektivt och oflexibel

"Jag för min del tycker att alver är i längden lika som människor. Fast det är klart mycket vackrare, smärtare och framförallt är de mer snorkiga än vad människan."

"Vackrare" är ett sånt där läbbigt subjektivt ord. Det beror helt på kultur. Möjligen skulle det passa in på vårt västerländska idealutseende.

"De har åxå en mer utvecklad kultur än vad männsikorna har."

Har de? Deras civilisation är i största allmänhet tämligen konservativ och oflexibel, vilket inte är världens bästa grogrund för en kulturutveckling. Visst, de är ena jävlar på sång och poesi, men för att säga som det är, deras arkitektur suger (i den mån den ens finns), deras romaner är långrandiga, all sång och poesi låter i princip likadan och saknar bredd, och vetenskapen är inte alls lika utvecklad som människors eller dvärgars.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Jag tycker att....

"de är där för att smälta in det är deras heliga uppgift och det är bara under en period av 50 år sen kan de återvända hem till skogarna/grottorna/haven och de andra alverna."

Jag håller nog inte med om detta. Så utspridda som människor är så anser jag att det måste finnas alver som anpassat sig till en något mer mänsklig livstil av den enkla anledningen att de inte har mycket till val. Jag anser att alverna har insett att deras intelligens och karisma ger dem en stor fördel i de mänskliga sammhällena.
Givetvis finns det säkert alver i städer som är där för att "spionera" men det är inte majoriteten av stadsalverna utan en liten skara.


/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Re: Snorkiga?

Nähä du inte är de ödmjukare när det gäller människor. Givetvis visar de naturen osv all den respekt som den förtjänar men de borde nog tycka att männsikan är en aggresiv och dum varelse som inte tänker på konsekvenserna av sina handlingar eftersom hon, oftast, inte lever länge nog för att uppleva dem. De borde nog även visa ett lätt förakt mot vårat samhälle som nästan enbart är uppbyggt på våld. (förstå att jag pratar rollspel inte "real life").

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 
G

Guest

Guest
Det finns precis lika många olika sorters alver som det finns olika sorters människor...

/ Med en blick som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.
 
G

Guest

Guest
Det finns precis lika många olika sorters alver som det finns olika sorters människor och det är en hel del..

Så jag tycker inte att man riktigt kan säga:
" Hur är en alv "

/ Med en blick som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Jag tycker att....

Jag har inte sagt att de är en majoritet av stadsalverna..
Och om du hade lyckats läsa hela texten så skulle du se att det finns alver som är utanför den alivska kulturen.
Desutom VARFÖR skulle du som alv vilja lyckas i den mänskliga livstilen ?
Om du är odödlig är det lätt att skaffa sig en förmögenhet långsiktiga investeringar är ofta de som ger de största vinsterna..
Dessutom tänk på att i en alvs ögon är ett mänskligt liv otroligt mycket kortare än vad Männsikor tycker en hunds liv är SÅ varför varför villja leva i ett sådant samhälle ?
Därimot de alverna som är uppvuxna ohc uppfostrade i centrum av ett sådant samhälle har svårt att anpassa sig till den alviska kulturen och blir ofta en form av rik köpman eller framgångs rik hantverkare/musiker eller annat som kan ge den ekonomisk trygghet men även en viss distans från att skaffa sig allt för många vänner bland de dödliga.. ( En människa är oundvikligen en vän som kommer orsaka en Alv smärta människor lever en hundra del så lång tid som en alv generation efter generation av dödliga blir alven tvungen att se leva åldras och dö. Vad som gör människor så smärtsamma är att både Alver ohc människor har många gemensama drag som gör att de lätt kan relatera till varandra och därmed kan en alv bli vän/förälskad i en människa )

Problemet är att många rollspelare inte tänker på den filosofiska/psykologiska resultaten av att ha en grupp odödliga den mänskliga avundsjukan mot alverna och alvernas smärta över att ständigt se mänskliga vänner dö fördommar som båda folken har motvarandra osv..
Sen kommer sådana literärt usla rollspel som Katastrofia där en ny typ av stads alv introduceras en typ av alv som jag tycker är absurd utan eftertanke har de gjort en odödlig ras av mäniskor av alverna.
*suck* tja det var allt för nu..
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Det där var riktigt bra sagt. Dock är det så att det är olika civilisationer typ som rommariket och aztekriket så nog måste man kunna fråga om deras levnadstil osv eftersom den skilljer sig från människans.

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Re: Jag tycker att....

"Dessa Alver känner sig lika vilsna som människor gör i en skog"
Kanske missupfattade jag dig eftersom jag trode att du i texten ovan menade att de kände sig villsna i människans samhällen eftersom du drog kopplingen till människor i skogar. Om detta var fallet ber jag om ursäkt men jag ser ingen anledning till din aggresiva stil på mitt svar. Om du skriver din åsikt har jag all rätt att skriva min utan att få ett nedsättande svar. Självklart ska alla kunna ta kritik det är trots allt ett Forum men det skulle ju vara kul med en någorlunda trevlig ton.

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Jag tycker att....

Jag måste be om ursäkt jag menar inte att låta varesig ned låtande eller sur eller förolämpande.
Problemet var bara att jag *suck* skrev medelandet samtidigt som jag väntade på riset skulle koka *suck* snacka om att det tog tid jag hade glömt att sätta på RÄTT plata *ler*
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Alverna i Ereb Altor finns ju bra beskriva i just modulen Alver. Visst är t.ex högalver extremt bra men så kostar det 65bp att bli en sån å och dessutom är dom vädligt svårspelade.

Walk softly and carry a big stick.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Awww... Så gulligt! [NT]

4L1ZE t0 th3 p30pL3

Ondska är svaghet
-Var stark.

Med dom orden lämnar han er.
Krigaren Arvidos.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Alver är fina!

Jag ser alver som mycket mer naturnära och mystiska väsen än vad andra verkar göra.

Ondska är svaghet
-Var stark.

Med dom orden lämnar han er.
Krigaren Arvidos.
 
Top