Nekromanti Alver och religion

pejon_88

Veteran
Jag vet att alver sällan är mycket för religion men om man nu ändå vill spela en sådan, vilken religion bör man då välja om man rör sig i trakterna i Asharina?

DarkRaven_UBBT

Veteran
Beror väll vilken sorts alv man är?

Pyar kan dyrka det mesta, beror på var dom bor/växt upp.
Henéa är väll mer åt shaman hållet om jag inte missminner mig.
Resten brukar luta åt Tokons gamla tro (draken och allt sånt där).

Jag har inte alvboken i närheten just nu så jag kan inte kolla att det stämmer riktigt.

Regmolar

Swashbuckler
Henéa har en schamanistisk religion med skapargud och allt, Ranidyrkan, Léaram lutar åt Tokons draktro men är främst ateister, Sanarialliansen (Sanari, Thism, Kiriya) är ateister (i betydelsen att de inte dyrkar gudar, inte i betydelsen att de förnekar deras existens), och Pyar kör Sanaristilen eller tar seden dit de kommer, vilket i Asharina troligen blir Samoriska läran eller Jordmodern i öster och Daak i väster, alternativt någon av det halvdussin småkulter som alla har sitt huvudfäste på Asharinahalvön.

pejon_88

Veteran
Jag är nämligen thism och undrar vad som skulle passa bäst. Som det står i regelboken ¨det alltid finns undantag¨. Även fast alver är ateister respektive agnostiker kan det som sagt finnas undantag.

Regmolar

Swashbuckler
Självklart, men thism är över lag ateister (och militärfascister också om jag har förstått det rätt). Första delen av mitt inlägg var faktiskt mest rättning/förtydligande av det inlägg jag svarade på, den del du var ute efter kom sedan.

Sen kan man ju självklart kan du ju vara född av thism utanför Sanarialliansen, eller eventuellt ha konverterat senare i livet (även om det förmodligen är osannolikt), hittats på trappen till en människofamilj tillhörande valfri religion eller vad du vill; det är din karaktär och inte min, jag kan bara ge uppslag och citera böckerna.

Som sagt: Samorism är störst och är tillsammans med Jordmodern är dominant i öst, Daak styr i väst och alla mundanas småkulter tycks ha sitt huvudsäte i Asharina, så det är ju bara att välja och vraka... Religioner: Gudarnas kamp rekommenderas.

Sen så har jag inte alvboken och kan bara gå efter vad som finns i SB och på diverse ställen i andra böcker, ifall jag nu råkat säga något om alver som visar sig vara väldigt dumt :gremwink:

pejon_88

Veteran
Om man vill arbeta med något annat yrke än det man börjar när man skapar karaktären hur gör man då? Kan man få några fördelar från det nya yrket då eller hur blir det, det kan annars bli svårt att få t.ex. qadosh.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Daak. Bara för att en konverterad thism som kicks ass in the name of the Lord skulle vara fräckt. Samoriska läran är mesig och tråkig, Daak är sådär inkvisitionshäftig. Visserligen är Daaktron illa sedd i Asharien, men en religiös thism är ändå redan en outcast från sitt samhälle. Han kommer möta på vissa svårigheter, men Daaktroende thism är fräckt.

Regmolar

Swashbuckler
Han kommer möta på vissa svårigheter
Typ, ilskna mobbar på hundratalet troende samorier (speciellt med ett korståg i gång), nitiska tempelriddare från Zoriánorden och det religiösa kravet att dräpa eller tvångskonvertera 70 % av Asharinas befolkning från deras hedniska demondyrkarläror? :gremsmile:

Kanske är enklast att spela i Västmark eller Damarien då... dräpa kultister, lamior och arachnider in the name of the Lord är nog lite häftigare än att i jargierstil dräpa bönder, munkar och skogshuggare i samma namn.

Regmolar

Swashbuckler
Nya yrken (OT)

Du får helt enkelt vacker börja öva upp de relevanta färdigheterna från grunden som lärling till någon som kan bättre. Som präst är det bara att bli välsignad (om du inte är medlem i religionen) och sedan arbeta upp din qadosh the hard way (dvs. genom 336 timmar bön, en veckas fasta, ett halvdussin mässor och en lång vallfärd per år för som bäst fyra höjningsmöjligheter, om jag minns rätt), förutom att du kanske välsignas (+1 i Qadosh) när du når upp till nästan prästnivå, eller så.

Fördelarna kommer eftersom, du får inget gratis förutom eventuell basrespekt för de som tillhör din yrkesgrupp (t.ex. präster), och kanske några speciella fördelar från ditt eventuelle medlemskap i skrå, gille eller trossamfund.

DesertRain

Hero
Om han är thism så kanske Martari eller Cragan (?) skulle passa bra. Antagligen bättre än samoriska läran.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Visserligen behöver han inte vara öppen med det. Däremot så kan han ju bedriva viss missionsverksamhet i det tysta. Det finns säkerligen en hel del fattiga i de ashariska städernas slumområden som är villiga att tro på Daaks löften om en bättre värld om de upplever att en Daaktroende hjälper dem mer än den Samoriska läran (på samma vis som kristendomen kunde bli populär i Rom -- den appellerade till de svaga i samhället). Dessutom har knappast varje Daaktroende individ ett krav på sig att dräpa eller konvertera hedningar -- endast krigarpräster och liknande har sådana åläggelser, och de som är intelligenta nog att stiga i rang lär ha tillräckligt med urskiljningsförmåga för att endast bry sig om detta när det är opportunt att göra så.