Nekromanti Alver och dvärger

Cain

Veteran
Joined
8 May 2003
Messages
6
Location
Töreboda
Jag har en längre tid försökt hitta en bra sida med allmänn information om alver och dvärgar men har änsålänge inte hittat någo vettig.
Skulle vara tacksam om ni kunde skriva några vettiga addresser om ni har.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har en längre tid försökt hitta en bra sida med allmänn information om alver och dvärgar men har änsålänge inte hittat någo vettig."

Det lär du få leta efter ett tag. Det finns nämligen ingen "allmän information". Alver och dvärgar varierar nämligen hejdlöst med vilken värld de befinner sig i. Det är en enorm skillnad på alver i DoD, D&D, Midgård, Alfheim och Hy Breasail. Det är också rätt stor skillnad på Tolkiens skäggvikingar, vikingarnas dvärgar, tyskarnas gruvvättar, britternas duergar et cetera.

Det närmaste "allmän information" som jag kan tipsa om är de folkloristiska myter från vilka Tolkien snodde sina kritter (läs mer till exempel på Encyclopedia Mythica) eller det som Tolkien rippade från folkloren och modifierade efter sina behov och som alla fjantasyförfattare rippat av Tolkien (läs mer på till exempel The Encyclopedia of Arda).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Om jag minns rätt så är alver en bra sida. Men jag är inte säker på att det är en bra sida!"

Tja, det lär vi aldrig få reda på. Den fanns nämligen inte.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
alver.nu?

"Jo, jag har också letat efter någon bra sida! Om jag minns rätt så är alver en bra sida."

Det finns en alver.nu-sida, tänkte du på den?

Jag vågar dock inte kolla om det är en bra sida eller inte, för de hade en massa lökiga bilder på keffon utklädda till alver, och den sortens nörderi tror jag smittar.

Efter ett tag börjar man ta sig själv på jättestort allvar, tycker att Julie Bell är en "stor konstnär", lyssnar på pretentiös musik med munkordnar och jojkande irländare eller smaklös pompösmetal från Finland, och sedan börjar man gå omkring med yin och yang-symboler och det där djävla kärlekstecknet från egypten som ser ut som om om ett alkoholiserat näbbdjur försökt rita Prince-tecknet med en trasig krita. Sedan börjar man prata om paleolitisk kost, hänger afrikanska drömväktare i sovrumsfönstret och tror på allvar att om man har en topas (=egentligen en gulfärgad glasbit såld till ockerpriser av en snubbe som fattat att du blivit för hjärndöd för att tveka på kristallens äkthet) i fickan så får man ekonomisk välgång och efter det så dröjer det inte länge innan man hänger upp hötorgskonst på väggarna (så länge motivet är solnedgångar, delfiner, en jätte-Saturnusplanet vid horisonten och några palmsilhuetter) och dricker Shai-te med båda händerna runt koppen, som om det vore en hyllning till ekorrar, eller något. Alla flum-bohemer dricker som ekorrar, och så ser de så där äckligt självbelåtna ut. Brrr...

Så håll er undan.

/Rising
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: alver.nu?

"dricker Shai-te med båda händerna runt koppen, som om det vore en hyllning till ekorrar, eller något. Alla flum-bohemer dricker som ekorrar"

*bdunk!*

...men, naturligtvis! Så är det! Leve den gudomliga Ekorren! Halleluja! :gremgrin:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: alver.nu?

hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

du fick inte riktigt med alla mina fördomar mot lajvare, men ganska nära.

Dricka som en ekorre kan vara lite mysigt hemma i soffan när det är kallt och man måste värma sig. men ekorr-människorna på Blå Lotus har jag inte mycket för :gremsmile:

chrull - "vadå ensidig? Ibland byter jag faktiskt mitt latte till en chai!"
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: alver.nu?

Aaah ha ha ha ha!
Hjälp jag kommer dö av skratt... Precis så är det ju :gremlaugh: Pompösmetal från Finland är väl bland det värsta som finns, för att inte tala om kristaller...

/flämt
/flämt

//David
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Hum...

Det är väl klart att man ska ta sig själv på allvar? Fast du kanske menade att man blev lite överpretantiös eller något, och tja... jag kan ärligt talat tänka mig värre saker ändå. :gremwink:

Det där med att dricka te som en ekorre lät bara hur jävla mysigt som helst, det måste jag prova nu.

Mogge - te.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Ja... ha?

Usch, jag blir ju riktigt rädd. Här visar det sig att Rising går och bär runt på en massa uppdämda aggressioner mot New Age:are. Vad blir det härnäst? Balettdansöser? Norrländska skoteridioter? Judar?

Det är såhär tyranner skapas.

:gremlaugh: <==== Öh ska va SMAJLY där ba's'att alla FATTAR!
 

Irratic

Veteran
Joined
4 May 2003
Messages
143
Location
Åsa
Re: alver.nu? eller ekorrar. då

Påhopp av allt utom en sak medhålles man ska inte klanka ner på finsk metall, den är bra ibland NIghtwish exempel.. medan håller med alla Risings åsikter men han missade de där fjällrävscyklisterna som bara äter grönt & aldrig skulle få för sig att använda dasspapper eftersom då tar man ekorrarnas föda & bostad samtdigt alltså kan man dra ihop hela Rising gallsprutande till att man bör utrota de äckligt söta, håriga kabelätande ekorre fanskapen som förpestar jorden mer än någon männiksa i historien gjort, dessutom borde man förbjuda fjällrävsryggsäcksbärande grönt ätande analregrissiva cyklister som klankar på oss köttätande,sofflockliggandebilförare som bara sitter o pillar oss i naveln & undrar när tipsextra börjar. Undrar om man kan rollspela en sådan roll...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: alver.nu?

Ja se ibland kan man ha kul på forumet också...


Storuggla, har inget emot chai-te men vägrar dricka det offentligt av rädsla för att ses som en wannebe
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rising rädd för att bli för pretentiös?

Det måste vara Bizarro-Rising! Fort, samla Lagens Väktare, nån har släppt ut honom ur Fantomzonen! :gremgrin:

Erik, elak nörd
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Te och ekorrar

Jag brukar dricka te med båda händerna runt koppen. Men så gillar jag ekorrar också :gremgrin:

För övrigt drömde jag om en bild av en ekorre innan jag vaknade imorse, ungefär klockan åtta. Och när jag kom till skolan hade en klasskamrat lagt en bild av en ekorre på mitt arbetsbord. Vid utfrågning kom det fram att den hamnat där vid åttatiden :gremcrazy:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: alver.nu?

Hahaha, kul, jag får nog se upp lite, även om jag har mina definitiva gränser. Klä ut sig till alv och befinna sig i skogar, ja, börja tycka om kitsch, nej. Ekorrdrickande är faktiskt bekvämt ibland, dock...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
SRAM!

Dvs 'skrattar röven av mig'. Min feber sjönk flera grader av detta... :gremlaugh:

Angående 'alla alver är tjejer och alla dvärgar är killar' stämmer det nästan i ett spel: Castle Falkenstein.

Alla dvärgar i Falk är manliga. Dvärgar var en gång i tiden ett av älvfolken, men de valde att bli dödliga för att kunna bearbeta den underbara metallen järn, som är gift för älvfolk (tänk Stålmannen och kryptonit, ungefär).

De förökar sig dock fortfarande på det gamla dvärgsättet: de skaffar barn med nymfer, féer och andra kvinnliga älvavarelser. Manliga barn blir små dvärgppojkar, kvinnliga barn blir små fe-flickor, och de separerar sedan och träffas på stora vilda släktfester en gång om året. Mammorna uppfostrar dvärgpojkarna tills de börjar bli stora, då tar pappa hand om dem.

Alla dvärgar har ett barna-namn som de får av mamma, och det är den sorts namn man förväntar sig nymfer och feer ger till sina barn: Smörblomma, Månstråle, Västanfläkt, etc. Eftersom dvärgar har en maskin-fixerad macho-kultur är detta en av sporrarna för dem att skaffa sig ett vuxen-namn, vilket man bara får om man gör någon storslagen uppfinning, upptäckt, stort projekt eller konstnärligt/hantverksmässigt mästerverk. Då får man ett tillnamn som 'Silvermästare' (för en skicklig silversmed), 'Tidsmätare' (klurig urmakare), 'Flodbetvingare' (för en civilingenjör) osv. Det är bara dvärgar med tillnamn som har något att säga till om.

Dvärgarna i Falk är inte särskilt krigiska av sig - de kan bli hetsiga och svinga en skiftnyckel eller smideshammare om de blir förbannade, men det är ungefär det. Den typiska dvärgen som äventyrar är en hantverkare, handelsman, ingenjör eller uppfinnare på jakt efter något som bokstavligen ger honom ett namn.

Dvärgar har tre fördelar från sitt älvaursprung (förutom sitt långa liv): de dödligas magi studsar mest från dem, de är fullständigt immuna mot eld och hetta, och de har vad som kallas Kärlek till Metallen.

Det första gör att dvärgar inte kan trolla och betraktar magi som lite fjolligt. Det andra är praktiskt för den som ständigt arbetar med smältning och smide och gör att de kan bada i metall om de vill.

Det tredje innebär att de har en intuitiv förståelse för hur metall fungerar, som gör att de mycket snabbt förstår varje hantverksteknik eller vetenskap som involverar metall, och blir mycket bra på detta. De kan lukta sig till metall, ungefär som farbror Joakim och guld.

Dvärgar har en speciell svaghet: deras fötter ser rysligt fåniga ut. De liknar fågelfötter, är klena och svaga, och dvärgar visar sig aldrig utan skor. Nu är Castle Falkensteins värld visserligen en viktoriansk sådan där människorna heller inte blottar särskilt mycket hud, men en dvärg ser heller att folk ser hans familjejuveler än hans fötter. När dvärgar svär fult och mycket har de många obscena uttryck för fötter som de aldrig skulle använda i damers sällskap.

Dvärgar kommer ganska bra överens med människor. Människor är bättre att handla med än älvfolken - de är materialistiska och rakt på sak precis som dvärgarna. De kom på industrialismen, som dvärgarna älskar - maskiner är ju råhäftigt! Dessutom producerar människorna mat, något dvärgar är riktigt usla på. Dvärgar är framförallt förtjusta i fet och onyttig mat som öl, korv, fläskkotletter och riktigt söta och fiberlösa bakverk.

Dvärgar är inte snåla eller giriga mer än människor, i motsats till i andra fantasyrollspel.

Erik
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Re: SRAM!

Min feber sjönk flera grader av detta...

Trevligt att kunna hjälpa till. :gremlaugh:

Angående 'alla alver är tjejer och alla dvärgar är killar' stämmer det nästan i ett spel: Castle Falkenstein.

Detta talade Dnalor om för oss strax efteråt, men det var jox emellan och jag orkade inte klippa in det, men jag tackar ändå för den utförliga versionen.
 
Top