Alver och dvärgar i Runequest / Glorantha

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Någonstans har jag läst att det i Glorantha är så att alver är växtvarelser och dvärgar är konstrukter. Men jag finner inget om detta när jag läser i mitt ex av det återutgivna RQ2. I vilken utgåva eller supplement etableras detta?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Oj, jag minns inte var det nämndes först. Kan ha varit i Trollpak, när de förklarar varför troll gillar att äta just alver (de är kött och grönsaker i ett) och dvärgar (de går ned i stenmagen men är mycket lättare att smälta än vanliga mineraler) så mycket.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är inte RQ-lore, utan Glorantha-lore.
Alver heter Aldryami
Dvärgar heter Mostali

RQs versionshistorik är helt omöjlig att förstå sig på så jag har tyvärr ingen aning om vad du menar med RQ2.
Vilket år och av vilket förlag gavs din RQ ut?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tror (för jag har inte tillgång till de gamla böckerna) att det är en återutgivning av RQ2 från 1979 (RQ kom 1978).
Det var just 1979 som de splittade RQ och Glorantha (och då också infon om alver/dvärgar).

Jag har den bok du har och det stämmer att det inte står något om alver/dvärgar där.
Däremot finns det med i den senare Glorantha Bestiary
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det var just 1979 som de splittade RQ och Glorantha (och då också infon om alver/dvärgar).
Nej, nej, nej. Så länge RQ var hos Chaosium var det nästan 100% Glorantha. De gav ut ett par supplement till andra världar, men det var väldigt litet.

"Splitten" skedde 1984 när Avalon Hill fick licensen och gav ut RQ3, för de trodde att ett generiskt spel skulle sälja bättre. Efter ett tag verkade de inse att det var fel strategi och satsade på Glorantha igen. När licensen gick till Mongoose 2006, satsade de på en blandad strategi med såväl Glorantha som andra världar (några generiska och flera från litterära källor).

Men för att svar på terjes fråga: i Glorantha är Aldryami och Mostali vad de kallar sig själva, alver och dvärgar är människors smeknamn på dem, och så har det varit från början. Däremot har detaljerna om deras biologi utvecklats över tid, liksom nästan all kunskap om Glorantha. Det kan ibland vara väldigt svårt att sätta fingret på exakt när någon viss information först dök upp.

Edit: sidan anth länkar till är den nuvarande utgåvan, som är tillbaks hos Chaosium igen, och såklart är den mest uppdaterade.
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Mitt gamla ex av RQ 3E (GWs brittiska utgåva från mitten av 80-talet), som inte by default är förlagt till Glorantha utan ett antikt fantasy-Europa men däremot lite kuriöst har bestiariet fullt av Glorantha-varelser, implicerar att alver är om inte växtvarelser så i alla fall nära förbundna med sina olika skogshemvister (alla alver är skogslevande). Däremot antyds det ingenting om att dvärgarna skulle vara annat än klassiska Our Dwarfs Are All The Same (för att tala med TV Tropes).
 
Top