Nekromanti Alver = nästan fusk................

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Titta här Alver 6 st bakrundslag, sedan är ju alver ca 999999999999991 miljoner år gamla då får dom ytterligare 7777777773 extra bakrundslag så dom får 11 st bakrundslag...... :gremmad: Jag hatar dom!!!! är inte detta fusk? (Och du Emil svara inte då blir jag :gremmad:)

Det är ju som en stor ÅSNE BAK !!!!!!!!!!!!!!
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"sedan är ju alver ca 999999999999991 miljoner år gamla"

Nej. Enligt reglerna är de fortfarande Ob3T6 + Bil år gamla från start, även om det är en regel som suger hårt. Man borde ju få välja, men då ska man inte göra det för att få fler bakgrundsslag och extraenheter, givetvis, utan för att det passar karaktären av någon godtagbar anledning.

Men, ett problem som uppstår om man som alv vill ha riktigt många bakgrundsslag (typ så många som människor har) är att alven smått börjar vända sig innåt för att isolera sig från omvärlden tack vare den höga åldern. De blir liksom less på livet. Förutom att detta måste spelas, vilket gör det svårt att över huvud taget motivera att rollpersonen ska ut och äventyra, så kan det leda till att den till sist blir helt ospelbar.

"är inte detta fusk?"

Nej, det är det väl inte? Är man gammal har man varit med om mycket, alltså fler slag på bakgrundstabellen.
 

Mjsn

Veteran
Joined
26 Nov 2003
Messages
9
Location
Essvik
Fusk vet jag inte om jag vill kalla det. Men man kan väl kanske se det som litet obalanserat på sätt och vis, i och med att det faktiskt kan leda till att den alldeles för gamla alven blir förhållandevis väldigt mäktig, men vad har en gammal inåtvänd alv för nytta av att han är väldigt stark eller har en stor förmögenhet som han inte tänker spendera?
Men du har väl en poäng där antar jag, alver är ju aningen bättre i powerplaying-synvinkel än till exempel människor, men så bjuder de inte på samma spelfrihet istället, eftersom du har väldigt många tydliga riktlinjer som du mer eller mindre måste följa när du ska spela din alv. Så enligt min mening är det inte direkt fusk, snarare är det väl så att neoGames har kommit på ett mer eller mindre realistiskt sätt att simluera att om man levt länge så ökar chansen för att man vart med om ett par händelser eller att man lyckats skaffa sig en smärre förmögenhet.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
*harklar sig*

Som moderator så accepterar jag inte dylika kommentarer så som "Det är ju som en stor ÅSNE BAK !!!!!!!!!!!!!!" oavsett om ni känner varandra eller inte. Så sluta upp med sådant!




Vad gäller alver så är det bara att konstatera att deras smideskonst är bättre än många människors, deras magi är bättre än många människors, de lever i tusentals år och de hänger sig till fullo åt sina åtaganden så att dessa uppnår perfektion. Teknologiskt, magiskt, biologiskt så är den enskilda alven i mångt och mycket överlägsna människor, ja. Det är tänkt att vara så och det med en god mening.

Istället för att ställa dig upp och bröla "Det här suger!" så gör någonting konstruktivt av det. Låt människor vara misstänksamma mot alver, låt magikerna i Legio Colonan skälla ut alverna i hus Cuvri'an för de inte delar med sig av sina stora kunskaper. Gör alver till någonting exotiskt som vanligt folk knappt ser istället för monsterboffare med dubbla Carwelans. Framför allt, låt förbannelsen göra sig påmind. Din genomsnittliga alv blir inte äldre än 300 år innan förbannelsen börjar bli mycket påtaglig. Faktiskt påtaglig så till den vida grad att vanliga vardagsgöromål blir problematiska, för att inte säga omöjliga. Så alver blir faktiskt inte "ca 999999999999991 miljoner år gamla" så som du uttrycker det. Efter 300 så är dom flesta helt enkelt inte längre produktiva samhällsmedlemmar utan slutar sina dagar som bittra, deprimerade alver som saknar livslust. Självmord torde vara den mest "naturliga" dödsorsaken för alver.


Som sagt. Alver har fördelar, men jag ser faktiskt inte vad som är problemet med det. Så till vida ni inte spelar för att "vinna" och vill att alla ska ha identiska förutsättningar för sina rollpersoner. Det är dock en mentalitet som jag inte delar.


/Naug, StoreNaug ser dig
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Re: Alver = nästan fusk...

Som de säger, så är åldern när man börjar = BIL+0b3t6
För alver så är detta den skenbara åldern, dvs så gamla som de ser ut att vara. deras egentilga ålder är enligt eon 1: den dubbla skenbara åldern. I eon 2 finns en tabell längst bak (eller nått) som visar hur gamla alver och dvärgar är jämföt med den skenbara ålder..

så alverna är inte 999999999999991 miljoner år gamla, som de andra säger

(anledningen till att jag skriver är att det känns som att det åär lättare att förstå om man inte skriver så "himska" mycket...
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Förutom vad svaren nedan redan har påpekat om att alvers ålder sällan når miljonerna, så ger en ålder av 101+ inte mer än fem extra slag på bakgrundstabellerna, enligt Eons regelbok, i alla fall.

Vad man skulle kunna bråka om är att det är orättvist dåligt att en person på 300 inte får fler slag än nån som just har passerat hundra. Men det är ju bara om man tycker att millimeterrättvisa och oböjliga regelboksregler är en kul kombination...

/S
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Jag antar att du fått tillräckligt mycket nertryck redan, men jag ska ge min egna åsikt i ämnet:
Det är sant som alla mina medforumister skrivit, både på regel och rollspels-fronten men mycket handlar ju dessutom om vad man själv gör av det hela.
Personligen har jag regler som förhindrar powerplaying (<108p> attribut, ordningsraser, egna regler för bakgrundstabellen, maxfärdigheter, alltid normalt framgångsrik samt förutbestämt startkapital för att nämna några); vill du undvika powergaming så forma spelet så som du vill spela det, det är trots allt det viktigaste, det måste till och med ett dumt troll som Naug (inget personligt) hålla med om :]
I och för sig har mina begränsningar resulterat i att samtliga av mina spelare nu bara är människor, men jag har också inga powerplayers längre... (* thank god *)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Alver?

Titta här Alver 6 st bakrundslag
Alver börjar med 5 bakgrundsslag, av någon anledning. Inte 6.

sedan är ju alver ca 999999999999991 miljoner år gamla
Visana Lothrani dog vid 7000 års ålder enligt "Alver - Förbannelsens folk". Med utgångspunkt i dess formulering kan man förmoda att hon är en av de äldsta alver vars ålder uppmätts. Således är ditt påstående 999999999999991 993000 år fel.

Då får dom ytterligare 7777777773 extra bakrundslag
Nej, det får dom inte. Har du ens öppnat regelboken?

Jag hatar dom!!!!
Tja, det får väl stå för dig då. Jag gillar Eons alver.

är inte detta fusk?
Nej. Dels för att dina påståenden saknar all faktagrund, men också för att det går att diskutera huruvida det egentligen är möjligt att fuska i rollspel. Spelkonstruktörerna, vilka du här avser, torde inte kunna fuska överhuvudtaget, åtminstone.

Det är ju som en stor ÅSNE BAK !!!!!!!!!!!!!!
Var det där menat som ett angrepp mot någon bör du veta att sådant undanbedes här på forumet. Om inte...vad var poängen?

- Ymir, eonit.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Jag måste bara infoga att ditt system låter otroligt tråkigt.
Min spelgrupp formligen vältrar sig i powerplay jämfört med dina regler, och ändå så anser vi oss inte vara koboldiska alls.

Med risk för något offensivt så får dina regler mig att tänka på formlösa, grå humanoider stöpta ur samma form allihop.
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
smaken är som baken, kluven...
för min del fungerar detta systemet alldeles utmärkt, det intressanta i de äventyr vi spelar och de karaktärer mina spelare gestaltar väger upp det som kan tyckas enformigt.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Gull

Det gulliga med detta forum, men som både är frustrerande och bra, är att alla inlägg får seriösa svar :gremlaugh:

(själv skulle jag aldrig orkat...)
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Kanske det. Min nuvarande EON-kampanj innehåller visserligen tre spelare med vardera en människa från Consaber.
Den sabriska biten är nästan påtvingad, kampanjen utspelas i Rhung-alari. Men att det blev en adopterad darken, en conrier och en perenn skulle jag inte trott.

Inte heller när jag tillkänagav att kampanjen skulle vara något av en superhjältekampanj och att man skulle kunna ha ganska flashiga egenskaper skulle jag ha trott att karaktärerna skulle bli så jordnära och männskliga som de blev.
Ingen spindelmannen eller Wolverine, här har vi en elitsoldat, en erfaren sjökapten och en gladiator med regenerationsförmåga.
Och ja, vi tycker om krigaryrken :gremsmile:

Men ändå, bra att ditt system fungerar och passar er.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Enligt reglerna är deras skenbara ålder 3t6+BIL... och det är en jävla spridning mellan deras riktiga ålder och deras skenbara. Jag har inte regelboken framför mig, men jag tror att det är SVÅRT att slå fram en alv som är mkt under 100 år. Men det är som vanligt något man får jämföra med SLs tankegångar

Edit:

Sedan är ju tanken den att man förutsätter att säg om du slår fram ett visst värde på 3t6 plus en BIL på 11, din alv får en skenbar ålde rpå XX och en riktig ålder på 225... en människa i samma fall får en BIL på 11 med åldern XX... vilken av raserna är det eg. som är maxxad då?

Editen är inte riktad till dens inlägg jag svara på utan till tråden...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nog om detta. Läs de inklistrade inlägget längst upp och sätt dig ner och klura på något mer konstruktivt att komma med.

/RipperDoc
 
Top