Nekromanti Alver! kanske SPOILER

Serek Mörke

Veteran
Joined
26 Dec 2002
Messages
54
Hej!

Har ganska nyligen läst igenom "alverboken" och tyckte den var mycket bra skriven, men jag har några frågor angående alvernas ursprung.

Att Learam (stavas kanske inte så), Henea och Pyar alver skiljer sig från övriga alver i utseende och kultur är fullt förståligt, men varför är stammarna Sanari, Thism och Kirya så väsenskilda? Dessa stammars boningar ligger ju ganska nära varandra och dessutom ingår ju de alla tre i samma allians, vilket indikerar någon sorts interaktion mellan stammarna. Är det då inte rimligt att tro att "raserna" skulle vara mer genetiskt lika varandra?

Skall man tolka detta som att alverna efter uppdelningen i olika stammar aldrig interagerade med varandra på flera tusen år? Det närmaste man kommer till förklaring är det som nämns om stammarnas olika livsåskådningar, dvs att Thism är ärelystna, högfärdiga och inriktade på krig, Kirya är glada spelemän och Sanari ägnar all sin tid åt magi. Detta kan väl möjligtvis förklara att schismer uppstod och att en uppdelning i olika grupper kom till stånd, men knappast varför grupperna har hållit så hårt på "rasrenheten" att de utvecklat olika genetiska särdrag. Bara för att min far och mor tycker om att spela och sjunga behöver ju inte det betyda att jag diggar flöjtar och harpor till den milda grad att jag gör mitt yttersta för att finna en likasinnad livskamrat, med vilken jag avlar ett barn som senare kommer att uppfostras i musikens underbara konst, eller?

Vidare har jag en fråga angående liljans garde:

Om näst intill alla Sanari-alver sysslar med magi, vilket urval vaskar man då fram de grymma liljegardisterna ur? Det borde krävas en rätt stor population medelmåttiga Sanari alver interesserade av soldatlivet för att berättiga existensen av 250 super-elit-soldater. En förklaring skulle vara att de individer som bedöms att vara av sådan fysisk och psykisk statur att de uppfyller kraven för en liljegardist tvingas att välja denna bana. Är det så?

Jag förstår att syftet med beskrivningen av de olika alverstammarna kanske inte var att ge en fulltäckande bild av deras evolution, men skulle ändå vara tacksam på om någon har något svar på varför det förhåller sig på detta sättet. Jag undrar även hur andra SL har "löst" detta i sina kampanjer, eller om de ens brytt sig om det (säkert bara jag som hänger upp mig på idiotgrejer :gremblush:)

Serek - "som tycker mycket när han orkar"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Sanarialliansen = osannolik?

Jag har tagit upp ämnet, dvs att jag finner sanarialliansens uppdelning i tre stammar synnerligen ologisk, tidigare, och vad jag förstått finns det ingen vidare förklaring till att de tre stammarna inte för länge sedan uppgått i en. Jag har helt enkelt fått svaret att det inte finns någon genetik i Mundana.

...men jag föredrar naturvetenskapligt trovärdig fantasy (varvid jag, som bekant, spyr på Legender och Hemligheter), så jag har åtgärdat den saken.

Jag har aldrig tyckt om att sanarialliansens alvstammar beskrivs så stereotypt, och har därför heller aldrig utmålat dem så. Olikheterna mellan stammarna, och stammarna själva, är i min kampanjvärld på väg att luckras upp, inte minst eftersom allt fler alver från olika stammar får barn med varandra. Visst, det finns ett slags kastsystem som alltjämnt gör det ovanligt, men...stammarna har levt i samma samhälle i tio tusen år nu. En dotter till en thism och en kiriya får självklart egenskaper av båda stammarna, och det får också hennes dotter och hennes dotter. Genom generationerna kommer det att resultera i att den enskilda stammens blod tunnas ut, och det har det redan gjort. Stammarna bör för femtusen år sedan ha varit än mer olika varandra än de är nu. Så, till sist, upphör de tre stammarna att existera, och blir en och samma.

Ergo, jag ser alvstammarna som ett kastsystem, men inte som stereotypa individer. I slutändan kommer de att helt uppgå i en stam, och är redan på god väg.

Ämnet omtalades vidare i exempelvis följande tråd: http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...true#Post216473

- Ymir, som haft med flera alver vars föräldrar hade olika stammar - tillochmed en kiriyaälva (hon valde att förknippa sig med den stammen) som studerade magi hos sanari, eftersom hennes far suttit i Liljans råd.
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Re: Sanarialliansen = osannolik?

Jag tror att det finns olika stammar av två(2) orsaker

1. Krille & CO, tyckte att det var fetgrymt med olika avlstamar istället för en (undertecknad instämmer)

2.Krille & CO, gorde så att det fanns en alv för varje smak(hmm?) Sanari för magiker, thism för de tuffa kiltjönsarna för nån ock kyria för alla hippies.

Fast det är ju bara min teori.
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
Re: Sanarialliansen = osannolik?

Nää, nu tror jag du menar Léaram, min gode man...

ne de gjorde han inte:

thism för de tuffa kiltjönsarna för nån

han glömde bara ett komma
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sanarialliansen = osannolik?

"1. Krille & CO, tyckte att det var fetgrymt med olika avlstamar istället för en (undertecknad instämmer)"

Nästan rätt. Själv tycker jag att det är skitfånigt (vilket torde synas på åtminstone thism, sanari och kiriya, som är snudd på parodier av diverse alvstereotyper, fast i likhet med kraggisarnas travesti på Conny Rabarbern så lär väl det inte komma fram), men just för att folk tycker att det är fetgrymt med olika alvstammar så skapade vi olika alvstammar.

"2.Krille & CO, gorde så att det fanns en alv för varje smak(hmm?) Sanari för magiker, thism för de tuffa kiltjönsarna för nån ock kyria för alla hippies."

Totalt fel. Hade jag gjort så att det fanns en alv för varje smak så hade jag bara gjort en stam, men gjort den så flexibel så att alver kunde bli som "riktigt" folk. Som människor, alltså. Nu gjorde jag sex stereotyper istället, eller snarare fem plus en flexibel spetsörad människa. Dessutom har jag inga seglar-alver, inga eskimå-alver och inga grott-alver (plus en kasse andra smaker som folk gillar att ha alver för). Men jag är rätt glad att det blev alver i kilt istället för dessa.

För övrigt är thism så übertuffa att de bara är löjliga. Det fullkomligt skriker Hitlerjugend och übermensch om dem - det är bara de höjda högerarmarna och "Säg hej" som saknas. Men återigen lär väl folk missa min lilla privata nazi-travesti och uppfatta dem som seriösa.
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
Re: Sanarialliansen = osannolik?

För övrigt är thism så übertuffa att de bara är löjliga.

jaha, du har alltså fullkomligt medvetet skapat alver som du själv tycker är löjliga, redan från början?

Det fullkomligt skriker Hitlerjugend och übermensch om dem - det är bara de höjda högerarmarna och "Säg hej" som saknas. Men återigen lär väl folk missa min lilla privata nazi-travesti och uppfatta dem som seriösa.

jaja, och sanarialverna är judarna som kontrollerar och styr allt och alla? :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sanarialliansen = osannolik?

"jaha, du har alltså fullkomligt medvetet skapat alver som du själv tycker är löjliga, redan från början?"

Jupp. Och jag har lika roligt varenda gång någon tar dem på allvar. :gremwink:

"jaja, och sanarialverna är judarna som kontrollerar och styr allt och alla?"

Näpp. Pyar. :gremwink:
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
Re: Sanarialliansen = osannolik?

Jupp. Och jag har lika roligt varenda gång någon tar dem på allvar.

thism, blåögda, blonda, långa, kraftiga, stridslystna, hatiska... hehe, iofs roligt, men förstöres inte din spelvärld med så pass oseriösa figurer i den? och om du ska ta med nån klassisk legolas-typ i något äventyr som är något slags vägvisare eller liknande, vad använder du för stam då?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sanarialliansen = osannolik?

"thism, blåögda, blonda, långa, kraftiga, stridslystna, hatiska... hehe, iofs roligt, men förstöres inte din spelvärld med så pass oseriösa figurer i den?"

Näe. Världar behöver oseriösa figurer också. Annars är de inkompletta, eftersom det alltid finns oseriösa figurer i alla världar, i alla fall i den som vi känner till. Det finns ett skäl till att thism är som de är, och det är som pekpinne. Det är faktiskt lite skrämmande att folk uppfattar långa, blonda ariska übermensch med spetsiga öron som "coola".

Kalla det satir, om du vill, och hittills har satir aldrig förstört någon värld, vare sig verkliga eller imaginära. Tvärtom brukar satir faktiskt förbättra dem, i alla fall om den uppfattas. Och uppfattas den inte... vad är problemet?

"och om du ska ta med nån klassisk legolas-typ i något äventyr som är något slags vägvisare eller liknande, vad använder du för stam då?"

Vilken som helst. Jag ser huvudsakligen på individer som individer, inte som instanser av en travesti. Jag plockar den som passar bäst givet geografin och konstruerar en passande person med passande bakgrund givet dessa förutsättningar.

Sen skulle jag förmodligen inte ha med en klassisk Legolas-typ över huvud taget, just för att den är klassisk. Skulle jag ha med en sådan så skulle det bli som parodi.
 

Hanoi

Veteran
Joined
5 Jan 2003
Messages
79
Location
Lidingö
Re: Sanarialliansen = osannolik?

ok, i see. det känns bara som att jag behöver lite tid för att smälta detta först... :gremwink:

Sen skulle jag förmodligen inte ha med en klassisk Legolas-typ över huvud taget

det trodde jag inte heller, skulle bara kolla hur du reagerade...

en annan tanke från min sida: det är ju faktiskt inte en över tydlig nazitravesti. jag tänkte inte på thism som nazisttyper (och det beror inte på att jag har svårt att se referenser till vår värld i mundana, tvärtom!), utan snarare ett högfärdigt släkte som anser att deras ras är renare än de andra alvfolken. och ett sådant tankesätt har ju funnits hos andra folk än hos nazisterna.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Re: OT som fan, men behöver behöver sägas...

USA (vilket jag gissar du tänker på) har aldrig framställt sig om ett folk, eller att de Genetiskt skulle vara överlägsna mäniskor i andra delar världen. Tyskarna pratade om ett Tysk folk (Ett folk, ett rike, en ledare), det närmasta USA kommer är att prata om hudfärg, men synen på termen ras är gigantisk (Dagens Sverige ligger betydligt närmare nazi-tides tyskland på dessa områden)

Om någon vill fortsätta prata om det här, sicka mig ett private mess
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Vem har rätt?

"Själv tycker jag att det är skitfånigt (vilket torde synas på åtminstone thism, sanari och kiriya, som är snudd på parodier av diverse alvstereotyper, fast i likhet med kraggisarnas travesti på Conny Rabarbern så lär väl det inte komma fram), men just för att folk tycker att det är fetgrymt med olika alvstammar så skapade vi olika alvstammar."

Hallå, hallå? Är det inte i slutändan de enskilda spelarna som avgör vad som är rätt och fel i just deras version av Mundana? Att du avsåg att parodisera alvstereotyper när du själv skrev modulen innebär inte att du har rätt och alla andra har fel.

"Dessutom har jag inga seglar-alver, inga eskimå-alver och inga grott-alver (plus en kasse andra smaker som folk gillar att ha alver för). Men jag är rätt glad att det blev alver i kilt istället för dessa."

För att alver i kilt är mer trovärdiga eller för att du själv gillar alver i kiltar? :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vem har rätt?

"Hallå, hallå? Är det inte i slutändan de enskilda spelarna som avgör vad som är rätt och fel i just deras version av Mundana?"

Jupp. Vad tror du jag skrev "själv tycker jag" respektive "folk tycker att det är fetgrymt" för? Jag har en åsikt, ingenting annat. Att vi lägger in saker som parodi på typiska stereotyper är vår lilla egenhet, och att folk inte uppfattar alternativt ignorerar parodin är inte vårt problem.

"För att alver i kilt är mer trovärdiga eller för att du själv gillar alver i kiltar?"

Varken eller, utan för att alver i kiltar är lite mer ovanliga än seglar-alver, eskimå-alver och grott-alver och därmed lite ballare. :gremwink:
 
Top