Nekromanti alver i skogarna

Thomp

Veteran
Joined
23 Aug 2000
Messages
19
Location
Nybyn, Sverige
är inte det lite dåligt att te.x henea alverna bor i skog, jag menar om tirakerna vill så kan dem ju skicka in lite brinnande nafta så finns där ingen skog inom loppet av 2-3 veckor (ge/ta ca 2 veckor). och efter det så kan dem helt enkelt bara köra över henea alverna.
Och i och med att henea alverna inte mäktar att spänna en serinenae båge så kan dem inte besvara elden mot katapulterna.

*lider med klan Samar*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lek inte med elden!

"är inte det lite dåligt att te.x henea alverna bor i skog, jag menar om tirakerna vill så kan dem ju skicka in lite brinnande nafta så finns där ingen skog inom loppet av 2-3 veckor (ge/ta ca 2 veckor). och efter det så kan dem helt enkelt bara köra över henea alverna."

Det är faktiskt inte så ämlans lätt att starta en skogsbrand. Det krävs i princip ett torrt klimat under en lång tid. Vidare är skogsbränder totalt livsfarliga och kan lätt slå tillbaka på den som skapade den om vinden bara slår lite fel. De kan lätt bli okontrollerade gräsbränder och buskbränder, och med tanke på att stora områden av Mundana antingen är skogslandskap eller jordbrukslandskap så är idén med skogsbränder illa dum!

Det finns liksom ett skäl till att "mordbrand" anses vara ett värre brott än "mord". Bränder är livsfarliga, speciellt okontrollerade sådana, och man gör helt rätt i att ta det mycket försiktigt med eld.

"Och i och med att henea alverna inte mäktar att spänna en serinenae båge så kan dem inte besvara elden mot katapulterna."

Nej, men de kan smyga upp på nära håll och skära halsen av katapultbesättningarna. Varför ha en artilleriduell när man kan leka Spetsnaz?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
är inte det lite dåligt att te.x henea alverna bor i skog, jag menar om tirakerna vill så kan dem ju skicka in lite brinnande nafta så finns där ingen skog inom loppet av 2-3 veckor

öhm...vad menar du? Ska alverna flytta in i grottor bara för att Tirakerna _kan_ bränna ner deras skog?

Det är nog fler än alverna som är intresserade av skogens överlevnad. T.ex. är jag ganska säker på att den lokale länsherren inte är speciellt förtjust över att ett band med tiraker försöker bränna ner hela hans skog...


/Tiamel
 

Thomp

Veteran
Joined
23 Aug 2000
Messages
19
Location
Nybyn, Sverige
inte ett band, ca 500- 1000 tiraker med trukher och ett antal grottroll. Ett band är ca 10 - 30 och dem släpar knappast på katapulter och x antal tunnor nafta.
Jag tror inte de är så dumma.

*lider med klan Samar*
 

Denelian

Veteran
Joined
28 Jun 2000
Messages
32
Location
Stockholm
frågan är varför det skulle bry dig om ett par alver i skogen som de antagligen inte äns vet var de finns... och jag har aldrig funnit katapulter anvädbara i skog heller.

/denelian
 

Thomp

Veteran
Joined
23 Aug 2000
Messages
19
Location
Nybyn, Sverige
man skall ju andvända dem utifrån, mot skogen så man skjuter in tunnorna in i skogen och så står man utanför och ser på medan den brinner ned och sedan kör man över alverna.

*lider med klan Samar*
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"man skall ju andvända dem utifrån, mot skogen så man skjuter in tunnorna in i skogen och så står man utanför och ser på medan den brinner ned och sedan kör man över alverna."

Du når kanske sjuhundra meter in i skogen med katapult. Det är nästan effektivare att knata omkring i skogsbrynet med tunnor, hälla ut innehållet där på de ställen där det gör mest skada och tutta på manuellt.

Inte för att det hjälper: skogsbränder är okontrollerbara och kraftfulla. Observera de båda fetstilade nyckelorden. En okontrollerbar och kraftfull sak är det minsta man vill ha på ett slagfält. Att sätta eld på en skog i krig är för det mesta ungefär lika intelligent som att spela paintball på ett artilleriskjutfält - man vet inte om, när eller var det dimper ner något som gör ont.

Det får vara en bra galen tirakledare som släpper lös sådana krafter, eftersom risken är allt för stor att branden rusar ut på den torra grässlätten och eldar upp katapulter och tiraker istället för att försöka få eld på en fuktig skog...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Denelian

Veteran
Joined
28 Jun 2000
Messages
32
Location
Stockholm
Det låter bättre!!

JA, snälla tiraker kan ni inte bränna upp er själva???
men akta resten!
/denelian
 
G

Guest

Guest
vad är det du vill ha fram? Att alverna valt att bosätta sig på det dummaste stället på jorden? Jag tror inte alverna hade en diskussion om var de skulle bosätta sig.

Alv 1: "Jag tycker att vi bor i grottor för där är det mörk, rått och det stämmer inte alls överrens med hur vi vill bo."
Alv 2: " Varför inte i en underbart vacker harmonisk skog där vi kan leva loppan och ha det gemytligt?"
Alv 1: "Är du dum?!? Vi kan ju inte bo i skogen! Då kan tirakerna bränna ner den så har vi ingenstans att bo!!!"

Det blev i skogen för det stämmer bäst överrens med deras natur.

Var skulle 500-1000 tiraker starta den här "attacken" mot skogen? Skulle dom ostört få komma upp från Takalorr, landstiga i Soldarn och sedan knalla upp till Yold och tutta eld på skogen? Skulle inte kungen reagera om det plötsligt finns en armé om 1000 tiraker i hans rike?

/Tiamel
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Funderar på varför man överhuvudtaget ska fördjupa sig i diskussioner av typen "vilken ras/grupp har lättast att slakta på vem under vilka förhållanden". Det är väl ändå inte det som rollspel handlar om, eller?

//Henrik, känd som Darkmoor
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är förbannat nyfiken på varför tirakerna skulel vilja attackera henéa till att börja med. Henéa och tirakerna har inget otalt med varandra.

- Ymir, fredsmäklare
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Vad jag vet så har väl inte tiraker riktigt rykte om sig att vara Mundanas klyftigaste... djur?

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Cogito ergo doleo... /images/icons/frown.gif
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
jag förstår fortfarande inte varför tirakerna skulle anfalla henéa...? om jag inte är helt ute och cyklar så finns det många andra (alv)raser som bor i skogar och lider i såna fall lika stor risk som henéa att få sina hem nerbrunna... och egentligen e det jämförelsevis lika lätt att omringa en stad med mur, med kapulter och annat, och sätta den i fyr... om tirakerna vill anfalla något så borde väl det vara en rikare by/stad än de primitiva henéa som inte har särskilt mycket att bjuda på...

"är inte det lite dåligt att te.x henea alverna bor i skog"

jag förstår inte riktigt hur man resonerar huruvida en boplats är 'dålig' eller 'bra'. "ditt hus är dåligt för att det kan 500 terrorister omringa och skjuta sönder..."
inga boplatser kan byggas så att de har perfekt försvar!

I'm Bart Simpson, who the hell are you?!!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Om en vanlig pyroman med litet timeing kan starta en enorm skogsbrand borde väl en tirak med avsky för alver kunna göra detsamma. Oavsett hur lite man skulle vilja ha en eld på ett slagfält kan det väl inte vara så svårt för tirakernas ledare att varje torr sommar skicka iväg ett par tiraker eller inhyrda medhjälpare för att tända litet eld i skogsbrynet?

Dock borde alvernas samhälle vara utrustat för att överleva skogsbränder... dessa sker ju i.a.f oavsett om tiraker leker med facklor eller inte :)
 

Karlsson

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
56
Location
Mariestad, gissa
Dom är väl inte dummare egentligen, bara trögare samt att dom agerar mer på sina känslor och är mer rättframma än mäniskor. Nåt sånt står det iaf. i Tirak modulen.

"When God created light,
the first shadow was born"
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Re: Lek inte med elden!

Tirakerna som skulle få för sig att anfalla heneá i skogen genom att bränna ner den. Måste ha druckit så mycket plam att dom inte klarar av annat än att tända eld på sig själva.

Walk softly and carry a big stick.
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Tirakerna i Kiaz bor ju ioförsig i närheten, men det skall nog mycket till för att de skull reta upp sig så mycket att de skulle försöka bränna skogen för att bli av med henea. Dessutom har dom ju dvärgarna att tänka på!
Det är till och med tänkbart att tirakstammar har ett visst handelsutbyte med henaflockar då de inte har något otalt med varrandra.

/Tzoch
 
Top