Nekromanti Alver i EON

Miripzie

Veteran
Joined
25 Sep 2011
Messages
6
Världens problem, och tidsnöd - hoppas på hjälp.

Jag och mina kamrater ska påbörja ett nytt rollspel nästa helg - gruppens inbördes regler säger att rollerna ska vara klara två veckor innan (innan vi avslutar det förra spelet). Så förra veckan fick alla ett mail med de nya rollerna och andra detaljer som spelledaren tycker att vi andra borde känna till från början (vilka som kommer att spela vad) - och under den här veckan har jag försökt hitta en lösning för min karaktär.

Det blir tredje gången jag spelar Eon - jag känner igen mig i världen och tycker att jag klarar mig ganska bra i den. Vi är sammanlagt 8 personer som ska vara med och spela. Min karaktär är en henéaalv som jag skapade för ett tag sedan och som jag har sett fram emot att testa. I mailet fick jag veta att det bland de andra rollpersonerna finns två thismalver och tre dvärgar. (det fanns också en fotnot - riktad till mig. Under de två första kvällarna får jag inte skada någon av de andra, och efter det tror jag inte att jag kommer att få chansen, så jag har kastat alla sådana tankar) Och av någon anledning tycker jag bara att det ska bli spännande att se hur det kommer att gå. Jag behöver bara ett fakta innan jag går dit - eller innan jag släpper lös mig skapelse om ni så vill.

Det här är vad jag vet: Henéa var förslavade hos dvärgarna i tusentals år och väntade på att thism skulle komma och rädda dem - men de kom aldrig.

Vad jag vill veta är Varför? Varför dök de aldrig upp?Vad kan jag anklaga dem för? (Vad kan jag kalla dem?)Finns det någon chans att jag (längre fram i höst) skulle kunna komma till deras hjälp om det händer något, och i så fall hur? Jag gillar tanken på ett "Varför skulle jag rädda dig när du inte ville rädda mig" senario.

Det skulle vara till stor hjälp.

Tack
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Oh shit i lådan... Nu var det i och för sig länge sedan jag läste igenom backstoryn för alver och dvärgar, men vad jag vet är att henéa fullständigt AVSKYR thism och dvärgar. Typ; om-ni-kommer-in-i-vår-skog-så-skjuter-vi-er-i-pungen-utan-förvarning-avskyr. Kommer inte riktigt ihåg varför, men det var nog något om fångenskap och utebliven hjälp...

Ser stora problem med att få gruppen att funka, men thismalverna har ju på något sätt dragits ihop med dvärgarna, så det verkar ju föreligga någon form av tvång. Du kanske kan spela på det. Om det fortfarande finns utrymme för förändring i rollpersonen så kan du ju alltid säga att din alv föddes med ett starkt intresse, på gränsen till besatthet, för henéas traditionella fiender, och att han/hon därför lämnade hemmet. I så fall kan du köra på att din karaktär känslokallt studerar de andra, för att se om de är så farliga som föräldrarna säger, eller för att lära dig mer om fienden, eller liknande.

Sedan finns det ju alltid utrymme för utveckling av rollpersonen. Kanske räddar en av dvärgarna din alv från en vild tirak, och ett motvilligt vänskapsband utvecklas därifrån. Trots allt hatar ni ju alla tiraker...

Spåna lite själv, och fråga de andra spelarna hur de har tänkt att fruppen ska fungera. Är säker på att ni kan komma fram till en lösning tillsammans.

När det gäller förolämpningar och tillmälen rekommenderar jag lexikonet i alviska som finns på Neogames hemsida. Mycket gott att tillgå där.

Ursäkta om inlägget är lite illa skrivet, förresten. Har korkad dygnsrytm, och har inte sovit ännu.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Välkommen till forumet!

Under det Andra Stora Kriget mellan alver och dvärgar lämnade Léaramstammen sina bröder och systrar i Sunari för att slippa kriget. Thism som var Sunaris främsta försvar blev uppbundna i kriget i söder där inte mycket hände. I norr (nuvarande Drunok) där henéas förfäder levde anföll en övermäktig Roghanarmé. Då Thism var försvararna av alvsläktet förväntade sig henéa hjälp från dem. Hoppet om en räddning från söder gjorde att de lyckades hålla stånd mot dvärgarna. När ingen hjälp kom efter år av stridigheter kapitulerade de och blev tillfångatagna av den dvärgiska hären. De blev förda till Kraalen Renk Roghan för att arbeta i gruvorna. Där var de fångar i strax under ett sekel (inte tusentals år) innan de lyckades fly under ledning av henéaalven Noloin.

Det har i dagsläget gått runt sjutusen år sedan händelsen, De äldsta bland sanarialverna kanske fortfarande kan komma ihåg kriget, men dessa är förmodligen så långt inne i Förbannelsen att de inte kan svara på några frågor. Henéa känner fortfarande ett enormt hat gentemot thism och dvärgarna, men detta beror mer på tradition och legender än på personliga erfarenheter. Henéabarn föds upp med historier om Noloin, förräderiet och frihetskampen och lät sig hata thism trots att de kanske aldrig ens har träffat dem. Thism däremot känner inte mycket sympati för henéa som dräper deras bröder och gång på gång satt den Sanariska Alliansen i fara genom sina hämndaktioner mot dvärgarna.


Så ett par missförstånd behöver redas ut. Det var tusentals år sedan förslavningen skedde, men den pågick inte ens ett sekel. Thism var beskyddare av den Sanariska Alliansen (och är det fortfarande) därför väntade sig Henéas förfäder att de skulle hjälpa dem i kriget mot dvärgarna. Förväntningarna låg alltså inte i att de skulle komma och rädda dem.

Vad jag vill veta är Varför? Varför dök de aldrig upp?
Det var inte allmänt känt vad som hände med henéa. Det var liksom inte som att dvärgarna dök upp på krogen i Camard dagen därpå och sa "Hörrni grabbar! Gissa vilka vi förslavade under kriget igår? Hela djävla Henéastammen! Mjödet är på mig ikväll!". Thism hörde nog ganska snart att dvärgarna krossat deras försvar i norr, men antagligen dödförklarade de stammen utan att utföra några närmre granskningar. De själva höll på att utrotas i söder tillsammans med resten av alvsläktet. Dessutom hade de näst-mest-stridsdugliga alverna, Léaram, lämnat Sunari kort tidigare för att bilda en egen enklav i öst. De hade helt enkelt annat att tänka på än att börja dragga slagfältet i norr efter försvunna henéakroppar.

Jag gillar tanken på ett "Varför skulle jag rädda dig när du inte ville rädda mig" senario.
Väldigt cool idé. Det visar hur långt bakåt hatet mot thism sträcker sig i henéa trots att thism förmodligen lade hela historien bakom sig för tusentals år sedan.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Sedan finns det ju alltid utrymme för utveckling av rollpersonen. Kanske räddar en av dvärgarna din alv från en vild tirak, och ett motvilligt vänskapsband utvecklas därifrån. Trots allt hatar ni ju alla tiraker...
Henéa tror jag inte har något specifikt hat mot tiraker. Visst, det ligger i båda släkternas natur att döda inkräktare och göra en och annan räd i mellanåt, men tirakerna har aldrig behandlat henéa sämre än thism och dvärgarna. Tvärtom, henéas religion är mycket lik den som tirakerna har, bortsett från att tirakerna centraliserar sin tro kring gudinnan Mahktah. Båda grupperna har schamaner och dyrkar andar, och detta kan mycket väl ha lett till samarbeten genom tiderna.

En henéa älskar inte tiraker för det. Tiraker är blodtörstande bestar still, men de hyser inte samma agg gentemot dem som exempelvis thism gör.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Ligger nog mycket i det du säger. Har som sagt mycket dålig koll på alvers och dvärgars historia, en av de grejer jag aldrig riktigt satte mig in i när jag spelledde.

Den religiösa kopplingen mellan henéa och tirakerna är fascinerande. Bra poäng där.
 

Miripzie

Veteran
Joined
25 Sep 2011
Messages
6
Okej, det där låter ju nästan mer intressant än jag hade hoppats på. :gremlaugh:

Hur låter det här: om de säger att de trodde att det var för sent och att det var därför de inte kom så kan jag tycka att det är "den dummaste ursäkten sedan... nånging som jag inte kommer på just nu"? Det låter realistiskt i mina öron i alla fall.

När det gäller dvärgarna så har vi i gruppen redan stött på det problemet tidigare och det gick ju bra tillslut - även om de inte blev vänner - men just henéa/thism i samma rollspel kändes väldigt nytt. Men jag kanske ska ta och skriva ut den här konversationen och ge till de som ska spela thism så får vi plugga in oss lite på det tillsammans - det blir ju mer levande för alla.

Det här verkar ju kunna bli kul ^_^
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
När det gäller dvärgarna så har vi i gruppen redan stött på det problemet tidigare och det gick ju bra tillslut - även om de inte blev vänner - men just henéa/thism i samma rollspel kändes väldigt nytt. Men jag kanske ska ta och skriva ut den här konversationen och ge till de som ska spela thism så får vi plugga in oss lite på det tillsammans - det blir ju mer levande för alla.
Funkar det med dvärgar lär det fungera med Thism. Henéa skjuter en Thism av tio som kommer in på deras område som en påminnelse om att de inte har förlåtet sveket och beter sig förmodligen väldigt otrevligt mot dem, men de vill ju inte folkmörda dem som dvärgarna...

Så fort man lämnar skogen och möter något annat än gamla stammedlemmar som drar nedärvda skräckhistorier (eller snarare myter, med tanke på tidsspannet) om demoniska dvärgar och svekfulla Thism kommer man ha goda möjligheter att få en lite vettigare syn på saker.
 
Top