Nekromanti Alver & Dvärgar.

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Jag undrar lite om dessa två folkslag.

1. Hur får alverna alla förnödenheter o dyl. de behöver? Eftersom de bor i grottor måste det saknas sådant som tyg, trä osv. eller har jag fel? Då de är tillräckligt många där nere för att kunna möta både kyrkan och furstarna i strid (antar jag eftersom de nästan vann första järnalvskriget) kan inte det lilla som finns vid bergen räcka till. Dessutom har de, som jag uppfattat det, ingen mörkersyn, vilket borde göra att de bränner upp en hel del till ljuskällor (Det antar jag dock att Cell förklarar i Alver modulen med glödande stenar eller liknande).

2. Dvärgarna måste vara väldigt överskattade slagskämpar. Med tanke på deras ringa längd borde väl inte deras goda moral och envishet vara tillräckligt för att göra dem jämnlika med en mänsklig soldat? Ändå har jag för mig att jag läste i Orchild att de trupper som består av dvärgar är några av de bästa.

3. Har Cell lämnat forumet, eller har Magnus semester eller nåt? Jag vet att det inte skrivits mycket här på sista tiden, men tycker ändå att de borde kunnat smyga in ett meddelande här eller där.

[Hobert]
 

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
Svampar

Tja jo lite funderingar...

1. Svampar... det finns gott om svampar i bergen och det kan säkert räcka till lite alltmöjligt. Fast näe ärligt talat så vet jag inte. Kanske det finns dalar i bergen med jordbruk där de kan odla utanför bergen. Sedans å finns det säkert något (o)logiskt svar på ljus frågan typ, lysande stenar eller något annat.

2. Dvärgar är alltid bäst på att slåss. Punkt finito eller typ iallafall. De är ju lite stryktåligare också, sedan kanske de är skickligare på att slåss än genomsnittssoldaten.

3. Ingen aning...
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Svanspar

1. Jo, man kan nog tänka sig att järnalverna konsumerar mycket svamp. Att man skulle odla annat man behöver i dalar tycker jag verkar lite osannolikt med tanke på det kalla klimatet, men det finns ju tydligen vulkaner långt upp i norr där inga människor sätter sin fot. Kanske värmen från dessa tinar upp marken så att det går att odla där? Då skulle man kunna få både mat, virke och annat därifrån. Järnalverna kanske även kommit på ett sätt att utnyttja värmen rån vulkanerna till att värma upp de underjordiska grottorna i trakten, vad vet jag?

2. Gemini är ett spel där mycket skiljer sig från hur det brukar se ut. Därför tycker jag att det är synd att dvärgarna ska vara de bästa krigarna bara för att det brukar vara så. Att man gärna har dvärgiska livvakter förstår jag med tanke på deras lojalitet, men som soldater tycker jag inte att de borde vara bäst. Kanske kända för sin moral och sitt mod.

3. Hmm, ännu inget tecken av cell..

[Hobert]
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Re: Svanspar

Det kan ju också vara så att Gemini faktiskt inte är något genomtänkt rollspel...

//Purgie
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Svanspar

Nu är du negativ!
I vilket fall som helst kan man ju alltid försöka göra världen så trovärdig som möjligt (eller så trovärdig man vill ha den).

[Hobert]
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Svanspar

Svampar i all ära. Svampar är bra grottmat, för de behöver inte något ljus för att växa. Något som många dock verkar glömma är att de trots allt behöver något organiskt att växa på. Liksom djur är svampar beroende av att andra (dvs växterna) producerar den energi de behöver för att leva. Alverna måste ha någonting att odla sina svampar på, och förutom döda alver och eventuella döda husdjur lär det inte finnas så mycket organiskt material som kan undvaras. (Det är väl här någonstans som de flesta fantasyförfattare börjar överväga att lösa problemet med magi).
Vulkanteorin är ett förslag som är väl värd att tänka på. Till viss mån kan kanske alverna också utnyttja havet till fiske och valjakt. Jag kan se för min inre syn hur tatuerade gamielalver paddlar fram i sina kajaker...

Ridijeck
nyss tillbaka från Danmark
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Svanspar

En annan mindre gottig detalj är att i den "verkliga världen" så innehåller svampar mycket lite matnyttigt. Fråga bara någon som genomgått en överlevnadskurs. Bättre är i dessa fall frukt och rötter... men ingendera växer bra i grottor.

Men vad vet jag vad för svamp som finns i Gemini... kanske innehåller druvsocker och kolhydrater.....



Lady Silver Wolf
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Svanspar

Hmmm, det hade jag ingen aning om. Då finns det inte så mycket kvar åt dem där i grottorna att äta, men något borde det ju finnas med tanke på att både alver och dvärgar har bott där. Ok, lite kanske odlas vid den upptinade marken kring vulkanerna (har för mig att vulkanisk mark är näringsrik också), men det räcker förmodligen inte till riktigt alla. Däremot skulle nog trä därifrån (till vapen, möbler osv.) kunna räcka till alla eftersom sådant håller länge, eller? Förresten vad åt Gollum när han bodde under berget? Jag har för mig det var fisk (har inte läst Bilbo). Om det finns sådant i underjordiska sjöar kanske man kan få mat därifrån? Finns det svin som kan bo i grottor, eller är det bara ett påhitt från "Djupets fasor"? Fast då finns ju fortfarande problemet vad dessa ska äta (skulle iofs kunna va svamp).

En annan idé som jag inte riktigt tycker om är att alverna inte äter, utan hålls vid liv av den livskraft som ingjutits i dem av Ketura.

[Hobert]
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Svanspar

Svampar är en vanlig förklaring när varelser bor där det inte borde finnas någon mat. T.ex. Gundabad Orchernas Rike (SRR) och Attackstyrka Shantipole (SKR). Känns för mycket 80-tal för mig. Valjakt är passar mycket bättre. Men hur jagar man val med kajak?

/Korp
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Re: Svanspar

Men hur jagar man val med kajak?

Kolla senaste Illustrerad vetenskap!

- Zire
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
1. Det är alvernas hemlighet

2. Det är dvärgarnas hemlighet

3. Det är Magnus hemlighet

- Zire
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Alver kanske inte behöver äta. De kanske förbrukar sin Saeculum istället. Och när den är slut, då är det kört för alven.

När det gäller ljuset kanske de bara håller vissa viktiga salar upplysta. Resten av samhället ligger i mörker, och där får alverna känna sig fram, och lära sig hur gångarna ligger.

-Horus
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
1) Alverna bor inte i grottor (förutom salemalverna) utan i ett bergsrike, vilket visserligen innebär att de har grottsalar, såsom anges i grundboken, men även bor ovan jord (i grundboken nämns ex. "befästa bergskammar"). Betänk att järnalverna är .längre än människor, och därför inte särskilt väl lämpade för att bo i trånga grottor. De använder antagligen bara stora grottsalar, och huvudsyftet med att bo i en grotta är antagligen att den är lättförsvarad, varför det nog bara är hovet och soldaterna som håller till därnere. Vad gäller ljuset så kan man ju trots allt leda ned ljus genom öppningar i taket och sedan leda in det i salarna med speglar eller något, eller så har man helt enkelt facklor (på bilden av drottning Kentura så är det i varje fall en öppning i taket som ljuset kommer ifrån). Vad gäller alvernas frånvaro av mö.rkersyn så vänjer sig faktiskt ögonen vid mörker efter ett tag, och om man tillbringar mycket tid därnere så betvivlar jag att man behöver särskilt mycket ljus. De har antagligen jordbruk i dalgångarna, och det är även troligt att man har får och getter, såsom många andra bergsfolk, och därigenom får både käk och material till kläder.

2) Vad gäller dvärgarnas kvaliteér som stridsmän så är det ju bara att titta på dem för att inse att de är utomordentliga krigare. De är korta, visst, men de är mycket robustare än människor, med mer muskler och en betydligt kraftigare benstomme, vilket gör att de är starkare och tål mer stryk. Dessutom så är de minst lika breda som människor, vilket i kombination med deras låga tyngdpunkt gör att de står mycket stadigt, och inte faller omkull eller motas undan alls lika lätt som människor. Dessutom så hamnar de ju under sina mänskliga motståndares synfält, vilket är en klar fördel i närstrid.

-Odd
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Svanspar

Vad gäller svamparna så kan det väl växa sådana i dalgångarna också, eller hur? Angående valjakten, vad finns det som säger att alverna bara har kajaker? De är trots allt geminis mest högstående ras, så de borde väl ha åtminstonde lika bra skepp som människorna, eller? Dessutom så är det väl enklare att bara fiska mindre fiskar med nät, och det kan göras även från mindre båtar. Dessutom så borde klimatet vid kusterna tillåta viss odling, och det borde även gå att odla vid vulkaner och varma källor samt i dalgångarna. Det växer saker även i Sibirien, och tom. på sydpolen, så kylan i bergen är inget alltför hållbart argument mot jordbruk. Dessutom så vet man ju inte vilka växter som odlas, det kan ju finnas helt andra grönsaker och sädesslag i geminis värld, åtminstonde i alvernas avlägsna rike.

-Odd
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Re: Svanspar

Visst kan svampar det. Men ingen varelse kan leva på svampar och vatten. Inte jag i varje fall.

Douggie
 
Top