Nekromanti Alvens Öga ???

mat

Veteran
Joined
12 Mar 2002
Messages
103
Location
Ängelholm
Exakt hur går detta till. Senast jag spelade (som alv) så spionerade jag på ett 50 tal troll som försökte storma en by. Jag var långt ifrån tumultet, kanske 800 meter. Plötsligt så vänder sig 10 troll om. Detta för att de märkte att jag stirrade på dem. Är det så att när är mitt inne i en strid, så märker man när en alv tittar på en från 1 km håll ??? Förklara för mig, har bara spelat EON 2 gånger. Men det låter lite extremt...eller ????
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Även jag är Alv och jag har spanat på vaktavlösningar m m utan att de märkte min blick. 40 m ifrån. Miss av SL?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Antagligen så är det en miss ifrån SL. I ditt fall Lan så hade chansen varit betydligt större. Märk väl att bara för att en alv tittar på någon så blir han inte automatiskt upptäckt men chansen är betydligt större eftersom den som blir betraktad känner sig illa till mods.
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Men läser man t ex beskrivningen av personer i Eons värld på Neogames hemsida, så vänder alla sig om mot den alviska kvinnan p g a blicken. Eller?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jo, men du som alv kan ju även försöka att minska det obehag som din blick förmedlar. Jag vill minnas att det rent av finns en teknik i "Krigarens Väg" som underlättar detta.
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Måste man lära sig den eller är dte något som nästan varje Alv kan? Jag har det inte bland några färdigheter, och även om man kunde det, hur mycket skulle det lindra? Skulle vakter och annat ändå inte vända sig om?

Tråden som behärskas av Elerìna Macar!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Speltekniskt ?

Det beror på den iaktagendes och den iaktagnes PSY och andra omständigheter.
Ju mer PSY desto lättare att känna av ögat. Så ett givet troll torde det egentligen ta ett ganska bra tag för innan det reagerar.

Dessutom, så när det alviska ögat slår till så vet den iaktagne att den är iaktagen. Inte varifrån. Dessutom så kan det alviska ögat förmedla vissa sinnesstämningar som avksy, hat, ömhet, kärlek osv.

Poetiskt ?

Loke Wargsson sprang flämtande igenom skogen, en pil hade snuddat hans ena arm och skjortan hade färgats röd av hans flyeende blod. Han kan höra deras tjut och krigsrop bakom sig. Han borde vetat att ögonblicket han gick förbi det där uppsatta hjorthuvudet så gick han in i trubbel.
Plötsligt blir det knäpptyst och Loke stannar...
"Varför blev dom tysta?", tänkte Loke. Han tittar sig försiktigt omkring men såg endast den lummiga skogen. Plötsligt så kände han det, och skakade ofrivilligt av den obehagliga känslan. Samma känsla som innan pilen träffade armen. Som en kall, våt, filt som lägger sig längs hans rygg. Dom ser honom, retas med honom. "Dom måste sitta i träden", tänkte Loke, "Men vart ?...". Loke började springa igen och tjuten startade igen.


Hoppas jag har rett ut koncepten. Förövrigt finns det exakta regler för när det alviska ögat inträffar i Alv Boken, vilket förövrigt är ett måste om man ska spela alver /images/icons/wink.gif
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Lusläs alvboken så får du antagligen svar på alla dina frågor. Jag bara rabblar fragment ur minnet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men läser man t ex beskrivningen av personer i Eons värld på Neogames hemsida, så vänder alla sig om mot den alviska kvinnan p g a blicken. Eller?"

Uteslutningsmetoden.

Antag att du är i ett rum med totalt 40 pers i. Du känner av det alviska ögat. Vem kan det vara som tittar på dig?

Du själv? Förmodligen inte.
Någon av de trettioåtta andra människorna i rummet? Näe, knappast, va?
Alvkvinnan som just kom in genom dörren? Tadaaa!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Jag tror snarare att han menade det att alla i rummet måste ha lyckats med Ob4T6 mot PSY (är det väl för människor?) för att känna blicken.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag tror snarare att han menade det att alla i rummet måste ha lyckats med Ob4T6 mot PSY (är det väl för människor?) för att känna blicken."

Även om det var det... plötsligt börjar alla stirra på den nyss inkomna alvkvinnan. Vad gör du?
 
Top