Re: Alvdvärgtirak: Bra och Dåligt (spoiler)
'Bra' är ju ett tydligt och exakt ord sådär

Undrar egentligen vad du är ute efter... Hur som helst:
Alver är ju alldeles underbara. Jag älskar att de är odödliga, men att de inte kan se sin odödlighet som något positivt pga av förbannelsens negativa aspekter. Speciellt sunarialliansen är jag grymt svag för. De är inte alls som människor (trots att det antyds ganska hårt att de är typ genmodifierade sådana) med långa öron, utan är faktiskt spännande att spela. Och sedan är de grymt sexiga.
På nersidan tycker jag att icke-sunarialliansalverna är rätt så... trista. Skottealver, pygméalver och stadsalver är samtliga, i min inskränkta värld, ganska oattraktiva koncept. Och min andra grej att gnälla på har också med stammarna att göra; nämligen att sunarialliansen tre stammar är så olika. Det känns så... typecasting... eller vad man ska säga. En kiriya är inte bara en ras, utan även en mentalitet, en kropp och ett yrke.
Dvärgar gillar jag inte. De är inte sexiga, har ingen spännande kultur, beter sig förutsägbart, håller på med en massa trist hycklande heder och sånt. Det lysande undantaget är drezin; de är visserligen inte sexiga; men de är spännande, inte förutsägbara och hycklar inte med att de är ohederliga. Och just drezin gör att jag aldrig riktigt helt velat slippa dvärgarna i eon. Drezins närvaro rättfärdigar på något sätt deras jordnära broderdvärgar.
Tirakerna är de enda bra orcer jag stött på. Sedan är ju då frågan om det räcker, eftersom orcer brukar vara tämligen... ointressanta. Mest stör jag mig på polariseringen hos de tre folkslagen, marnakh är alldeles extremt sekulariserade, och frakh är helt sjukt primitiva, de är typ nakna, bor i hål i marken och äter helst rått kött. Det lämnar bazirk som de enda med både en egen distinkt kultur (ety marnakh saknar "egen distinkt" och frakh saknar "kultur"), och i slutändan är också dessa goa grabbar mina ögonstenar. Förekomsten och gûrder och trukher har jag också lite svårt att smälta, och hade hellre sett dessa som allierade men ändå tydligt främmande raser (som goblinerna och trollen i warhammer)... Ja ja, bazirktiraker blir alltid tydligt överrepresenterade när jag spelleder. De är helt fantastiskt coola helt enkelt, och jag har länge känt att någon borde skriva mer om just bazirktirakernas unika kultur.
Summa summarum blir väl nästan typ att alver är coola för de har sanari, dvärgar är coola för de har drezin och tirakerna är coola för de har bazirk. Fan, man är ju ganksa tendensiös ja...
- L