Nekromanti Alvarligt svårt.

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Bara kom på tanken att om vandöda nu ska betraktas som föremål så kan man göra dem oförstörbara. Vist väger ett skelett en ca 12 kg, dvs ca en 7´del av kroppens vikt i levande tillstånd. Detta borde (men inte nödvändigtvis gör) att en gurds (tror dvärgar har kraftig benstomme) skelett väger ca 6 kg dvs en oförstörbarhets magnitud av grad 12?
Lågt för det man vill uppnå men fortfarande rätt tungt att leka med. Går det att göra skelettet oförstörbart innan man animerar det? Då kan man dela upp skelettet i 2kg´s högar med magnitud 4 vilket är betydligt lättare.

Poäng med det hela? Tänk dej ett äventyrargäng under marken. Det är mörkt och gångarna blir rena labyrinten. Också har dom stackarna den där lilla ättriga saken efter sig. Den vägrar att dö och det enda dom kan göra är att springa ifrån den och försöka förvilla den i gångarna. Men så dyker den upp utan förvarning mitt i lägerplatsen igen! Den kan även användas på andra skrämmande plattser som en mörk och fuktig skog eller liknande. En underbar plåga helt enkelt! Vist blir den tillbakaknuffad så fort du nyser på den, men hur länge orkar du stå och nysa? Den vandöde har tid.


Mvh Den lömskaste bland vättar, Vätten.

PPS. Tomten kommer på en vit HD. DDS.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jag har ingen aning om huruvida det funkar eller inte, men jag vet att vi i min spelgrupp hade planer på att bygga en oförstör vandöd armé, men vi slutade spela av naturliga orsaker så jag vet inte hur det gick. Det enda jag vet är att min dvärg var förste man till rakning i våran armé... :gremgrin:

"PPS. Tomten kommer på en vit HD. DDS."

Schysst! Undrar när de levererar den...? :gremlaugh:
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag tror denna fråga har vart framme förut, det känns som det i alla fall.

Du tänker på Perpetuell indestruktibilitet, antar jag. Jag tror inte att den hjälper på en vandöd speciellt mycket.
Det enda som den gör är att BRYT inte torde sjunka alls. Då borde han på så sätt kunna ta skada, men inte gå sönder. Vilket låter väldigt konstigt, jag vet, men ser man det lite djupare så ser det helt okej ut.
Det är ju den nekrotropiska energin som är det relevanta i det här fallet. Den måste passera överallt för att den vandöde skall kunna röra på sig, osv. Om man slår en vandöd erhåller denne trauma, vilket tunnar ut den nekrotropiska väven som den vandöde lever utav.

"Då kan man dela upp skelettet i 2kg´s högar med magnitud 4 vilket är betydligt lättare."

Det, däremot, kommer inte att gå. Tänk dig att Perpetuell indestruktibilitet "plastar in" saker; tänk dig sedan att du "plastar in" (ex.) en arm - då kan ju de nekrotropiska energierna inte ta sig från den ena delen till den andra.
Det blir som att gå igenom en låst dörr... vilket inte fungerar om du inte 1) slår sönder dörren, men denna dörr lider utav Perpetuell indestruktibilitet så den går inte att slå sönder. Eller 2) du "plastade" aldrig in dörren.
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
We are going DOWN kaptain!

För att fortsätta diskutionen kan vi dyka vidare. Eftersom det blev problem med att dela upp skelettet i flera delar och sedan animera det gör vi på följande vis:
1. Koka misslan som soppa, och JA vi har en uppstjö av diskutiomer hur ,isslor smakar och diverse resept så vi lämnar det.
2. Släng upp vad som är kvar av det lilla kräket på animeringsbordet och gör vad du ska.
3. Ner igen med det lilla rasslet (skelettet) i grytan och börja den härliga alkemi-kokandet med ett resept på en 12 magnituder (JA, det är en galen magiker) Perpetuell indestruktibilitet.

Nu till det spännande. Levande varelser är uppbyggda igenom sammansättningar mellan ALLA aspekter (inclusive necrotropi, är det därför de dör?). Ett icke levande objekt saknar biotropin, det är därför det inte "lever". Märk väl att det fortfarande kan t.ex errodera eller förmultna pga kronotropin.
Det enda man tillför ett skelett när man gör det till vandöd är necrotropi. Det finns alltså ingen boitropi i skelettet. Perpetuell indestruktibilitet påvärkar inte levande varelser. Alltså borde den perpetuell indestruktibiliteten påvärka en vandöd som består av skelett och necrotropi.

Märk även det spännande att ur det faktum att om perpetuell indestruktibilitet inte påvärkar levande varelser pga deras biotropiska fält så borde perpetuell indestruktibilitet även påvärka andra rena aspekter*. Exempelvis borde utförandet av perpetuell indestruktibilitet på ett rent alstrat fillament pyrotropi orsaka en ett fillament som existerar fysiskt utan att vara ett kongelat, vilket i sintur skulle bli intresant att se då världen runtomkring skulle kämmpa för att få in fillamentet i etern utan att lyckas.
*Kanske förklarade min terori lite fattigt. Perpetuell indestruktibilitet påvärkar ALLA objekt som inte innehar boitropi, oberoende på vilka andra aspekter föremålet inehåller. Alltså kan man "skala" bort aspekter med den universiala rakkniven från ett objekt utan att det förhindrar att perpetuell indestruktibilitet ska påvärka objektet. Det spännande blir när man bara har två aspekter kvar som håller ihopp föremålet, vad händer om man skalar bort en till? Jo man får ett objekt skapat av en aspekt. Har objektet slutat vara ett objekt? Möjligheten finns, och där skulle min teori brista, men varför slutar då objektet vara ett objekt?

Mvh Vätten - som dyker så djupt att han börjar se ljuset i tunneln.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Koka soppa på en... missla

Som jag har sett det finns det lite av varje aspekt i allt, precis som du säger. Också saknar ting (som nu allt som inte är levande kommer att kallas) sin beskärda del utav biotropi. Denna avsaknad av biotropi kompletteras utav andra sorters aspekter. Jag brukar säga som detta: Ett organisk ting (i detta fall levande) t.ex. en människa, har mycket större massa utav sina biotropiska filament, samt hydrotropiska än av nekro- och pyrotropiska.
Medan ett ting (någonting som ej någonsin varit vid liv alt. kilat runt hörnet) ej har sin del av biotropiska så kompletteras den delen med andra sorters aspekter. Ta t.ex. en sten, som då har "mer" geotropi i sig än en golem, som räknas som "levande" då den har biotropiska filament i sig.

Kort sagt: Du slinker ifrån ämnet :gremwink: ... dina första fem-sex rader handlade om Vandöda och Perpetuell Indestruktibilitet. Sedan handlade det om din teori om levande och dött.
Du säger samma sak som jag sade i mitt inlägg här innan detta inlägget.. ehm.. mitt förra inlägg, låter bättre.
Jag sade att ett skelett med Perpetuell Indestruktibilitet (jobbigt ord att skriva för övrigt) inte kan gå sönder, men kan ta skada.
Medan du nu säger emot mig (?)...
("Alltså borde den perpetuell indestruktibiliteten påvärka en vandöd som består av skelett och necrotropi.")
... och samtidigt verkar hålla med mig.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Nightowl! [ot]

Vad säger du, ska vi diskutera missle-tillagning igen...? Nää, det var för nära inpå senaste gången... Nästa gång så... :gremwink:
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Re: Koka soppa på en... teori?

Mitt utlägg om levande och dött var ett försök att visa varför perpetuell indestruktibilitet inte bara påvärkar ting utan även rena aspekter vilket betyder att om man gör en vandöd perpetuell indestruktibilitel kommer den inte ta någon trauma eftersom trauman borde tas upp av necrotropin som inte kan ta upp någon trauma för att den i sig är perpetuell indestruktibilitel.

Kanske förtydligande : Både den vandöde och necrotropin som håller ihopp den samt suger åt sig skada blir perpetuell indestruktibilitett av behandlingen, dvs den vandöde kommer inte ta någon skada.
Det är där våra åsikter glider isär. Du tycker den vandöde kan ta trauma efter att ha blivit perpetuell indestruktibilitell emedan jag tycker att även de necrotropiska energierna blir perpetuell indestruktibilitiella.

Mvh Vätten
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jag vill beställa ett Missle-mål... [ANT]

You may have an point there... men det fungerar väl endast om Indestruktibiliteten skalar bort andra aspekter, det står ju ingenting om det (vad jag kan minnas) i Alkemi-kapitlet i M&M.... eller sviker min trötta hjärna mig för tillfället?
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
En fundering bara.

Låt oss nu anta att skelettet (det animrade) nu inte kan gå sönder, (men tar skada?). Jag har alltid levt i föreställningen att vandöda/odöda (vampyrer undantaget) är ständigt fit for fight, tills dom är hackade, mosade & malda till oigenkännlighet, eventuellt damm, ÄR det inte så, har jag haft fel i alla dessa år!
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: En fundering bara.

Vi har alla våra egna vanföreställningar om saker och ting.. min är den att vandöda kan slåss så länge som den nekrotropiska energin flödar omkring i dem.
Om de går sönder eller inte spelar ingen större roll.. för mig. Slår du en vandöd tillräckligt många gånger i huvudet så negeras energierna som strömmar omkring där förr eller senare, även om denne inte kan gå sönder.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Men men.....

Nu är jag ju inte SL i Eon, utan bara vanlig sketen spelare, som inte satt sig in i reglerna speciellt mycket, inte alls faktiskt :gremblush:, men det var ju faktiskt ungefär vad jag menade, kort sagt hugger du huvudet av ett skelett så tar inte magin slut, tar inte magin slut fortsätter det koka soppa, rulla tummarna, fightas eller vad det nu kan tänkas göra.

Insåg just att mitt inlägg ser ganska korkat ut, men vaffan.
 
Top