Nekromanti Alv-Alf-Älva-Fe-Eldar

von Schnigel

Veteran
Joined
22 Sep 2001
Messages
130
Location
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Ibland, även om det inte är ofta blandas dessa uttryck ihop bl.a. i litteraturen (då särskilt i översättningar av olika fantasy-böker) men också när man pratar och då blandas ofta olika böjningar av olika ord ihop till samma eller nåt... Beroende på detta skulle jag villja veta lite om ordens bakgrund, var dom kommer ifrån.

Här är för övrigt vad jag själv annser om orden:

Alv-jag köper nästan hela tolkienkonceptet med ett litet tillägg,dom spetsiga öronen.

Alf- liten gubbe i stil med en tomte eller tume-liten (eller vad han nu heter.

Älva-liten bevingad krabat i stil med Flower-Fearies (eller hur man nu stavar).

Fe-samma sak om älva fast med trollspö.

Eldar-annat ord för alv.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Alv-Alf-Älva-Fe-Eldar (ändrad)

Som så ofta när det gäller mytologi så är alltihop en enda röra. Jag skulle säga att allihop (utom eldar, som så vitt jag vet är ett lånord) betyder mer eller midre samma sak och har mer eller mindre samma ursprung. Orsaken till att alla fantasyböcker använder alv är att Tolkien gjorde det, och vi fantasyläsare är ett konservativt släkte (tror författarna/förläggarna i alla fall).

Och sen får man ju inte glömma det gaeliska sidhe (som uttalas shee, inte undra på att ingen talar gaeliska längre) (förutom ett par hundra tusen människor i i Wales, Irland, Bretagne och Skottland förstås)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Alv-jag köper nästan hela tolkienkonceptet med ett litet tillägg,dom spetsiga öronen.

va?

hur menar du? med ett tillägg?

chrull
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Tillägg

Tja, så vitt jag minns står det ingenstans i LotR att alver har spetsiga öron, men det är väl en sak man tar för given, med tanke på att alla andra alver/älvor osv har det.

/Quan'talis - går för att läsa igenom Tolkiens samlade ur den här synvinkeln, återkommer nästa år.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Alv-Alf-Älva-Fe-Eldar (ändrad)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Och sen får man ju inte glömma det gaeliska sidhe (som uttalas shee, inte undra på att ingen talar gaeliska längre) (förutom ett par hundra tusen människor i i Wales, Irland, Bretagne och Skottland förstås)

<hr></blockquote>



Enligt www.ethnologue.com talas skotsk gaeliska av ungefär 94 000 pers (varav ~500 *endast* talar gaeliska), och ungefär 260 000 irländsk gaeliska. Förutom dessa har vi ungefär 500 000 som talar breton och 580 000 som talar walesiska.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
gaeliska

Alltså ett par hundra tusen människor i Wales, ett par hundra tusen människor i Irland, ett par hundra tusen människor i Bretagne o.s.v. Det var ju det jag sa , ju. /images/icons/hairy.gif

/Quan'talis - vissa människor ska alltid ha sista ordet och jag är en av dem.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Dimmorna lättnar

Först och främst är "alv" ursprungligen maskulinum av "älva". En alv är alltså en manlig älva. Båda förekommer i den svenska folktron, dansandes på dimhöljda ängar och sjöar. Mig veterligen ansågs ingen av dem ha varken vingar eller spettsiga öron, däremot var det mindre lämpligt att dansa med dem.

En "alf" är en gudomlig varelse ur den nordiska mytologin. Fanns i många olika varianter (ljus-, mörker-) varav alla förmodligen skulle blivit jävligt sura av att bli kallade "gubbe i stil med en tomte". :) Ljusalferna smidde Tors hammare, om jag inte mins fel.

Fe kommer med all sannolikhet från engelskans "Faerie" och syftar vanligen på den typ av "faeries" som förekom i den viktorianska sagovärlden: tingelings släktingar med andra ord.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dimmorna lättnar

"En "alf" är en gudomlig varelse ur den nordiska mytologin."

"Alf" är gammalsvensk och fornnordisk stavning på "alv". Så enkelt var det med det.

"Ljusalferna smidde Tors hammare, om jag inte mins fel."

Faktiskt inte. Det var dvärgarna.

Ljus- och mörkalverna som du tänker på är liùsalfar och dokkalfar och levde i Yggdrasil på våningen ovanför människornas Midgård, Alfaheim. Liùsalfar kallas ibland för diser (men ibland antyds det att diserna var ett annat släkte), och en del sagor säger att Frej och Freja var liùsalfar innan de togs upp i asarnas skara.

"Fe kommer med all sannolikhet från engelskans "Faerie" och syftar vanligen på den typ av "faeries" som förekom i den viktorianska sagovärlden: tingelings släktingar med andra ord."

"Fe" kommer från medeltidsfranskans "fée", vilket kom att bli engelskans "fay". Ursprungligen betydde det "förhäxad" eller "förtrollad", men kom så småningom att bli ännu ett namn på småfolket. Jfr Morgana le Fay, ursprungligen alltså en titel på Morgana som trollkvinna, men senare en titel på Morgana av älvornas folk. Så småningom förväxlades ordet med "fair folk", ett av många namn på sidhem, och kom att bli "faerie".

Så vad vi har här är egentligen en samling samlingsbeteckningar på alla älvafolk: alv och älva är de mest specificerade, i och med att de är maskulinum respektive femininum. Dessa termer kom ur ordet "alf", förmodligen under senmedeltiden. Båda användes på ungefär allt från älvafolket. "Fe" användes också fram till tämligen nyligen på ungefär allt från älvafolket. Det var först iom Disney som "fe" och "älva" kom att bli tingelingsaker - innan dess var de endast undantagsvis små viktorianska saker med dygdiga nattlinnen och vingar. "Alf" försvann ur språket när det moderniserades till "alv" och Tolkien stöpte sedan om hela mallen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Alvöron och deras eventuella spetsighet

>Tja, så vitt jag minns står det ingenstans i LotR att alver har spetsiga öron

Enligt en Tolkien-fanatiker jag är bekant med står det mycket riktigt ingenstans att alver ska ha spetsiga öron. Vad det däremot dock ska stå är att deras öron liknar hobernas, och om man letar upp det som står om hobers öron får man veta att de är "vagt lövlika". Om man kan tolka detta som att de (både hober och alver) har spetsiga öron eller ej kan man debatera tills fan avlöser en.

Det finns dock säkert någon därute som vet mycket bättre än jag och inte kommer att tveka en sekund med att rätta mig om det visar sig att jag har fel.

/Anders (som gillar spetsiga öron, oavsätt vem eller vad de sitter på)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,480
Location
Stockholm
Re: Dimmorna lättnar

Faktiskt inte. Det var dvärgarna.

Framstår jag som mycket förvirrad om jag säger att jag hade fått för mig att dvärgar var en typ av ljusalfer?

"Fe" användes också fram till tämligen nyligen på ungefär allt från älvafolket.

Det är ju egentligen väldigt regionellt bundet sånt här. I norrland har man t.ex. nästan uteslutande talat om vittror, men många a dessa vittror är förbluffande lika vad som söderut kallas älvor, eller skogsrå, eller vätte. Etc. Som du antyder: Same shit different name.

Dock skulle jag vilja hävda att älvor och feer blev "fjollifierade" långt tidigare än Disney. De viktorianska barnsagorna gjorde rent hus med älvafolket redan på 1800-talet.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Alvöron och deras eventuella spetsighet

Vad det däremot dock ska stå är att deras öron liknar hobernas, och om man letar upp det som står om hobers öron får man veta att de är "vagt lövlika". Om man kan tolka detta som att de (både hober och alver) har spetsiga öron eller ej kan man debatera tills fan avlöser en.

Det beror ju på vad man menar med "vagt". Om man vill kan man väl kalla alla öron lövlika. Dessutom beror det ju på vilka löv man menar, alla är ju inte spetsiga, och spetsighet är inte det jag först skulle tänka på i fråga om löv (men om Tolkien hade menat att alver och hober har gröna öron som ramlar av till vintern hade han antagligen sagt det). Så vitt jag vet står det ingenting om att alver är småväxtaoch inte har skägg heller, så om man ska ha Tolkien som sin enda alvauktoritet har man inte så mycket att gå efter (iofs har ingen föreslagit att man ska ha T som sin enda auktoritet heller, så det här inlägget är väl en aning redundant. What else is new?).
 

Fenrisulven

Veteran
Joined
25 Nov 2001
Messages
1
När näcken spelar är ulvarna tysta.

Min egen syn på de olika väsena:

Alv - Ett släkte mycket likt människorna. De är vackrare och godare och besitter ofta magiska kunskaper. De är skickliga med bågen, har långt ljust hår, spetsiga öro och lever nära naturen.

Alf - Kollektivt skogsväsen. Ses sällan av människor. Delas ofta in i mörkeralfer och ljusalfer.

Älva - Mystiskt feminint väsen som kan ses dansa över ängar och skogstjärnar under månskenet eller i den tidiga morgonens dimslöjor. De håller sig undan människor.

Fe - Litet magiskt kvinnoväsen med vingar. Kan ha mycket varierande strolek, alltifrån en och en halvmeter till tio centimeter. Ganska människolik förutom det ovan nämnda.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Re: Alvöron och deras eventuella spetsighet

"(men om Tolkien hade menat att alver och hober har gröna öron som ramlar av till vintern hade han antagligen sagt det).
Tja.. Varför inte.. Älgar tappar ju sin horn.. /images/icons/smile.gif

För att dra till m en dålig gissning.. Vulcans har spetsiga öron.. Kan rollspelsmakarna inte tagit insperation därifrån. Iaf vad jag hört..

/[color:448800]Han</font color=448800> som numera inte brukar lyssna till sina egna rykten och antagande
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Dimmorna lättnar

Jag måste bara påminna om att det fanns en dvärg(tror jag) som hette Gandalf.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dimmorna lättnar

"Jag måste bara påminna om att det fanns en dvärg(tror jag) som hette Gandalf."

Jajjemän! Gandalf och hela dvärgasällskapet i Bilbo omnämns som dvärgar i den äldre Eddan. Läs verserna med dvärganamnen här.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Dimmorna lättnar

"Ljus- och mörkalverna som du tänker på är liùsalfar och dokkalfar och levde i Yggdrasil på våningen ovanför människornas Midgård, Alfaheim. Liùsalfar kallas ibland för diser (men ibland antyds det att diserna var ett annat släkte), och en del sagor säger att Frej och Freja var liùsalfar innan de togs upp i asarnas skara."

Frej och Freja var Vaner liksom Njord, och kan aldrig bli något annat. Däremot kan det tolkas som att diserna och då även ljusalverna har någon stark koppling till Vanerna. Detta syns också i att Freja även kallas för Vanadis (dvs den främste av diserna)

Riddaren - Freja, Frej och Njord växlades som gissla med asarna efter Vanakrigen, Vaner var uteslutande växt- och fruktbarhetsgudar
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Förtydling av det rätta

Alv - Bara annan stavning av Alf

Alf - Ett gudasläkte i den nordiska mytologin, ofta förknippad med diser, vaner (bl.a. Freja, som även går under namnet Vanadis, hennes hem heter ju också Alvheim, vilket även ljusalfernas hem heter. Delas in i Ljusalfer och Svartalfer, där Svartalfer också ofta är synonymt med Dvärgar, ömsom är Dvärgar och Svartalfer olika varelser, och ibland samma typ av varelser, vad som dock är klart, är att både svartalfer och dvärgar är skickliga smeder. Svartalferna bor i Svartalvheim.

Riddaren
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Förtydling av det rätta

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Alf - Ett gudasläkte i den nordiska mytologin, ofta förknippad med diser, vaner

<hr></blockquote>



Alternativt en kortväxt orange rymdvarelse med smak för katter.
 
Top