[Altors Vidder] Bonusäventyr

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
För ett tag sedan så rollspelspodden Altors Vidder 223 följare på Facebook och det innebär, precis som i Soloäventyret, att vi kommer att servera ett bonusäventyr mellan säsong 1 och 2. Jag tänkte låta er lyssnare få lämna lite intryck i några olika steg, varav det första steget sker i denna post!

Var skulle ni vilja se ett bonusäventyr utspela sig någonstans?

1. Chronopia
2. Jih-Pun
3. Samkarna
4. Soluna
5. Akrogal
6. De grå hallarna & Multiversum
7. Annat (motivera!)

Jag är intresserad av att höra vad för annan plats än Erebs huvudkontinent ni är intresserad av att besöka med oss. Jag kommer inte nödvändigtvis gå på majoritetens önskan, även om det förstås spelar roll. Motiveringen till varför ni vill att vi beger oss till platsen är däremot viktigare!

I nästa steg, då det är bestämt var vi ska vara, kommer jag gå in närmare på själva äventyret då vi vet om det finns ett färdigt sådant som kan passa in eller om det blir lättare med ett eget. Men det är nästa steg!
Så vart ska vi bege oss på äventyr någonstans?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
För ett tag sedan berättade jag att tanken är att dela med sig om ett bonusäventyr mellan säsong 1 och 2. Jag frågade var ni skulle vilja se äventyr utspela sig någonstans och fick entusiastisk respons från er lyssnare via olika kanaler. Sammanställningen blev som följer:

Chronopia: 8
Gråa hallarna & Multiversum: 6
Yndar: 5
Soluna: 4
Jih-Pun: 3
Samkarna: 2
Akrogal: 1
Meh-Zadrias pelare: 1

Utifrån responsen så har jag funderat en del på vad som jag skulle tycka vara kul att göra och vad som kan passa in i Altors Vidders övergripande berättelse.

Det finns nu en plan för hur de olika berättelserna låses upp och vad dessa är, vilket presenteras nedan.

BONUSÄVENTYR

Bonusäventyr är antingen one shoots eller korta kampanjer som aktiveras för var 10 recension på antingen Altors Vidders Facebook-sida eller Apple Podcaster.

10 Facebook-recensioner: Chronopia
20 Facebook-recensioner: Multiversums Mysterium
10 Podcaster-recensioner: Multiversums Mysterium
20 Podcaster-recensioner: Soluna

Chronopia: Jakten på Loc Dawn
(10 Facebook-recensioner)


I Chronopias kloaker lever de förtryckta goblinerna trots att dem grundade staden Chronopia - åtminstone om man får tro deras egna skapelseberättelse. De förlorade dock sin rättmätiga plats som Chronopias härskare när deras artefakt Loc Dawn försvann. Finns det någon sanning i dessa myter? Svaret får vi i detta scenario.

Scenariot bygger på äventyret Jakten på Loc Dawn som skrevs av Åke Eldberg och publicerades på Target Games hemsida på 90-talet. Jag kommer även bygga ut det en del för att samtidigt presentera goblinernas kultur.

Multiversums Mysterium
(10 Podcaster-recensioner för första sviten, 20 Facebook-recensioner för andra sviten)

Altor må vara Multiversums centrala kärna, men det är långt ifrån den enda kända världen. För de som är modiga nogast lämna de kända världarna bakom sig och bege sig ut i de grå hallarna så väntar stora faror, men även värdefulla hemligheter.

I Multiversums Mysterium kommer vi att följa en portalmagiker och dennes väktare på olika äventyr genom Multiversums olika världar. Varje gång ett nytt tiotal recensioner uppnås kommer ett nytt äventyr i en ny värld att låsas upp.

Fjärran öster (20 Podcaster-recensioner)

År 551 efter Odo tar sig den första expeditionen fram till Jih-Pun från Ereb. Det är dock inte den sista, utan blott den första. I detta bonusäventyr får vi följa den första expeditionen som anlände till Jih-Pun och de första trevande stegen mellan två vitt skilda kulturer. Vad låg egentligen bakom drömmen om det fjärran öster? Hur skakades Jih-Pun om av västerlandens intåg i deras rike? Det är vad detta bonusäventyr fokuserar på.

BONUSKAMPANJER

Större bonusäventyr, kampanjer, inträffar vid varje 223 person som gillar Facebook-sidan. Vi har nått den första nivån nu vilket innebär att planeringen för den påbörjas. Jag presenterar den nedan - tillsammans med de två som följer efteråt.

Bonusäventyr #1: Yndars fall (223 följare)

Yndar är platsen där mörkrets magi föddes och sedan spred sig ut över världen. Idag vittnar övergivna ruiner och ett dött landskap om hemskheterna som fanns här. Det har dock inte förhindrat en grupp magiker från fjärran riken att söka sig hit för att ta reda magins innersta hemligheter och sanningen om vad som fick högkulturen att falla.

I denna berättelse så kommer vi följa magiexpeditionens ankomst till Yndar i nutiden samtidigt som vi får en inblick i Yndars sista dagar som en blomstrande civilisation där magin flödade fritt.

Bonusäventyr #2: Det Solunska Ödet (446 följare)

Ett till synes vanligt uppdrag att skydda en ökenkaravan visar sig att bli upptakten till en episk resa där kontinenten Soluna står på spel. Följ med på en resa i öken och regnskog, till andeplan och ut i Multiversum. Urgamla reliker avtäcks och rollpersonernas liv kommer aldrig att bli detsamma igen.

Det Solunska Ödet är en äventyrskampanj i åtta delar skriven av Robert Jonsson som publicerades mellan 1996-2000. Det var en av de tidigaste DoD-kampanjerna på nätet och var uppskattad av många. Nu blir det dags att damma av och uppdatera den!

Bonusäventyr #3: Den tredje konfluxens hemlighet (669 följare)

Alla vet vilka förödande konsekvenser som den tredje konfluxen hade för Ereb, men vad hände egentligen? Vem dominerade den? Med den femte konfluxen bakom sig bestämmer sig Ordo Magica för att skicka en expedition djupt in i Samkarna för att finna platsen där den tredje konfluxen ägde rum, ta reda på vilka som dominerade den och vad deras mål egentligen var.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Multiversums Mysterium
(10 Podcaster-recensioner för första sviten, 20 Facebook-recensioner för andra sviten)
Det här vill jag verkligen höra så nu fick det bli en facebook-recension bara för att göra min del att nå målet.
 
Top