Alternativt till DoD4

MKJ

Veteran
Joined
27 Jul 2021
Messages
1
Hej.

Har tagit en stor paus i mitt rollspelande (familj mm) men är nu på gång igen. Skulle vilja ha rekommendationer på bra rollspel som liknar DoD4 regelmässig.
De skall vara aktiva (gå att köpa) och ha välskrivna komplexa äventyr/kampanj värld.
Svenska eller engelska.

Tacksam för alla inspel
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Hej! Menar du möjligen 1987 års utgåva? I så fall kan Hjältarnas Tid eller Kopparhavets Hjältar fungera. Båda har smidiga varianter av BRP som DoD använde sig av.

(Chronopia har jag lite svårare att komma på något för på rak arm)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Om du vill veta mer om Hjältarnas Tid och Kopparhavets hjältar kan du ta en titt på våra hemsidor: https://helmgast.se/kopparhavets-hjaltar/ https://helmgast.se/hjaltarnas-tid/

Eller maila oss (angående Kopparhavets hjältar) på kopparhavet@helmgast.se

Om du har lite mer tankar om vad du är intresserad av lite mer specifikt kan vi säkert hjälpa dig bättre!

P.s Antar att du menar 1991 års utgåva med DoD4. Den sista med Elric på omslaget, men som har tre böcker? I så fall tror jag nog att Hjältarnas Tid (för lite mer sagoäventyrsstämning) eller Kopparhavets hjältar (för lite mer spelvärld och segling) kan vara värda att titta på, som redan rekommenderat).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Senaste RuneQuest-utgåvan (RuneQuest: Roleplaying in Glorantha). Reglerna kommer att kännas mycket bekanta. Äventyrsutbudet till just den här utgåvan är rätt smalt än så länge, men det är rätt bakåtkompatibelt. Ett alternativ är att köpa Starter-boxen som kommer när som helst nu - då kommer det med två (tror jag?) äventyr

Eller Pendragon, som rimligtvis är den bästa implementeringen av BRP-reglerna någonsin, och dessutom har en av de bästa kampanjer som skrivits också eftersom det efterfrågades.

Call of Cthulhu är också BRP och har ett enormt utbud av äventyr och kampanjer, många mycket bra. Eller Delta Green om man vill ha något i modern setting (DG är känt för sina bra äventyr).
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,241
Ett bra alternativ till DoD (som inte är Chronopia) är som nämnts Kopparhavets hjältar. Det är på svenska, dess spelvärld Athos har starka drag av Ereb Altor och systemet är en variant av BRP. Det har även flera längre äventyr på gång.

Ett annat alternativ är Svärdets sång, också på svenska fast ett annat system, och med ganska starka retrovibbar (bla återanvänds my ket DoD-bilder). Det är mer inriktad på utforskande och är väl mer platsbaserat.

Ett tredje svenskt alternativ är Symbaroum. Det är olikt DoD i tema men har mest publicerat material att dyka ner i, inklusive en längre kampanj (5 av 6 delar ute).
 
Top