Nekromanti Alternativt stridssystem till fantasyrollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Jag funderar på att använda mitt stridssystem till fantasyrollspel i allmänhet, eftersom jag inte kommer någon vart med spelvärld osv. Genom enkla konverteringstabeller eller sunt förnuft kan man lätt använda systemet i de flesta spelsystem. Spelkonstruktörer som hellre vill jobba med spelvärlden än sitta med regelsystem kan också använda det. Vad tror ni om detta?

Jag lägger med den senaste versionen av reglerna i .doc-form. Kommentarer? Funderingar? Snälla, läs igenom det. Det är bara en och en halv sida långt. Manövrer är inte med, funderar på om jag inte ska använda sådana eller kanske lägga in det som frivillig regel.

Jaha, vad tror ni?

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Ja, nu har jag tittat på det, och den intelligenaste kommentar jag kan frambringa är:
"Hmm..."
Jag tycker att det är en intressant idé, men den verkar lite löst sammanfogad, lite för luddig. Kanske jag är fel målgrupp, för alla system passar inte alla personer, men jag tror att systemet kan vara värt att satsa på, om det bara blir lite mer utvecklat. Det känns lite svårt att få grepp om...mäter man sin stridsskicklighet med vilken sorts tärning man använder? En mästare har 1T2, medan en amatör har 1T20? Det tror jag inte kommer att gå så bra, eftersom vi har ett stort glapp mellan T20 och T12...klart, om man bara går från T12 ner till T2, så skulle det väl gå an, men där ser jag istället att det finns för få "hack" på stegen. Vi har T2, T3, T4, T5, T6, T8, T10, och T12. Dock ingen T9, eller T11. Systemet styrka är också dess svaghet, som jag ser det...

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Svar

Tanken är att T20 är för folk som inte kan slåss alls, som inte har någon som helst stridsträning, typ bönder och så. Jag vet att det finns få "hack", och det är lite i vägen. Men det är inte så jobbigt i längden. Det enda problem jag ser med det är att det tar lång tid att förbättra sig.
Men det är inte bara stridstärningen som avgör hur bra man är. Snabbheten har att göra med det hela också. En person med HV 4/2 är lite bättre än en med 5/2.
Vad gäller att det löst sammanfogat, så har du helt rätt. Det här är långt ifrån färdigutvecklat. Det är bara ett utkast.
Men jag speltestade systemet igår när vi började spela 'Själaslukare' till gamla DoD. Min spelgrupp brukar hata att slåss i äventyren, de anser att det är jättetråkigt. I själaslukare kan man dock inte undvika det, så de slogs. Och hade jättekul! Systemet är mycket snabbare än något annat vi prövat och alla höll med om att det var roligare än DoD:s.

Jag funderar på att lägga in ändringar till fler steg m.h.a. tärningar som t.ex. 1T8+1 eller 1T10+2. Detta skulle innebära fler steg, men sannolikhetskurvorna skulle flyga ut genom fönstret. Man kanske till och med skulle kunna lägga in 2T4 och liknande, men det skulle göra det hela ännu underligare. Det skulle dessutom sega ner systemet lite.
Det skulle däremot bli intressant att se en mer "stabil" person (jämnare slag) med 2T6, slåss mot en med 1T12. Vem skulle vinna?

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Svar

Nå, det verkar som att systemet i sig skulle fungera iaf, och ni har ju speltestat det med gott betyg.
Jag har en liten idé, dock...för de var skicklighet kan motsvaras av en tärning, så får den också göra det, men när man kommer till t.ex. en person som har 7 i skicklighet, får den motsvaras av närmast högre tärning (i detta fall en T8), men när då resultat 8 kommer upp (vilket det inte händer alltför ofta), får man slå om, för att få ett vettigt resultat. Det skulle kanske kunna funka...personer som har 2 (det är väl den lägsta gränsen, hoppas jag?) har T2, 3 är T3, 4 är T4, 5 är T5, 6 är T6, 7 och 8 är T8, 9 och 10 är T10, 11 och 12 är T12...sen vet jag inte hur man ska göra med 13 och uppåt...kanske 13 och 14 = T6+T8, 15 och 16 = 2T8, 17 och 18 = T8+T10, och 19 och 20 är T20...fast, jag vet inte...det känns lite fel...men du förstår tankegången, vad?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Ny tabell

Jo, jag förstår. Men det blir lite jobbigt. I fallet T4 tex, så kommer 4 upp 1/4 av alla gånger. Omslag blir lite för ofta. Nej, jag tror inte att det funkar. Man vad sägs om nåt sånt här?

DoD.......Tärning........HV
1-4.........T20..........5/3
5-7.........T20..........5/2
8-11........T12..........5/2
12-13.......T10..........5/2
14-15.......T10..........4/2
16-17.......T8...........4/2
18-19.......T8...........4/1
20-23.......T6...........4/1
24-27.......T6...........3/1
28-39.......T4...........3/1
40-49.......T4...........3/0
50-59.......T2...........2/0
60+.........T2...........1/0

Tabellen behöver absolut inte se ut så här, det är bara ett exempel. På så vis får man fler steg i systemet. Om man är mycket snabb (typ SMI 17) så får man gå ett steg fram i HV-kolumnen, eller två steg om man är extremt snabb (Typ SMI 22). Det går självklart även åt andra hållet om man är mycket seg. Ju bättre man är desto snabbare är man ju. Vid FV 40 är man så bra att parader knappt tar någon til längre.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Re: Ny tabell

"Jo, jag förstår. Men det blir lite jobbigt. I fallet T4 tex, så kommer 4 upp 1/4 av alla gånger. Omslag blir lite för ofta. Nej, jag tror inte att det funkar. Man vad sägs om nåt sånt här?"

Nää? Nu tror jag du missförstod mig. Om man har 4 i skicklighet, ska man ju naturligtvis använda T4 när man slår för att se i vilken del av stridsrundan man agerar. Omslag skulle det ju bara bli när man slår ÖVER sin skicklighet, vilket man omöjligt kan göra i det här scenariot. Men om du någon lyckas slå 5 på 1T4, ska jag gratulera dig, och sedan ta din fusktärning ifrån dig! *ler*
Nä, allvarligt talat...förstår du hur jag menar? Det blir sällan omslag om man gör på det viset jag föreslog...

Hmm...den DÄR tabellen förstod jag mig INTE på...
I kolumnen "DoD" står det...vad? FV? Hur många är det som någonsin kommer upp över FV 20? Få personer, vill jag lova. Eller har du gjort om reglerna radikalt? Vad jag kommer ihåg sa du att 20 var den stridsskicklighet som vanligt simpelt folk hade, medan 2 då var för mästarfighters. Korrekt? Och när man skulle bestämma i vilken ordning folk agerade, skulle man slå tärning under deras skicklighet. Korrekt? Förslaget jag lade fram, visade bara på ett enkelt sätt hur man, beroende på personens skicklighet, skulle slå för att få reda på turordningen. Man skulle väl bara kunna slå under skickligheten, vad jag förstod, och det var det jag försökte illustrera, du måste ha missförstått mig någonstans...

/Skuggvarg - har en ond föraning om att vi kommer att behöva backa den här diskussionen åtskilliga gånger innan vi är klara

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Ja, du verkar ju veta vad du pratar om. Med det menar jag alltså att ditt resonemang låter rätt och riktigt, när du säger att strid inte handlar om snabbhet, utan mer om manövrar. Vad för slags strid är det du ägnar dig åt, fäktning, aikido, eller annat?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Re: Ny tabell

I kolumnen "DoD" står det...vad? FV? Hur många är det som någonsin kommer upp över FV 20? Få personer, vill jag lova. Eller har du gjort om reglerna radikalt?
Det var bara ett exempel. Jag bara skrev på, och kom upp i såna höga siffror (Ja, det står FV). Just denna tabell kommer inte att användas. Det var bara för att visa mitt förslag. Skicklighet avgörs inte bara genom stridstärning, utan även genom hur snabb man är. Det var detta jag ville illustrera.

Vad jag kommer ihåg sa du att 20 var den stridsskicklighet som vanligt simpelt folk hade, medan 2 då var för mästarfighters. Korrekt?
Nja, jo. Otränade personer har T20,mästerfighters har T4. T2 är för typ EXTREM-MAFFIGA fighters, typ uråldriga gudasöner och sånt. (eller kanske bläffiga demoner som rollpersonerna möter).

Och när man skulle bestämma i vilken ordning folk agerade, skulle man slå tärning under deras skicklighet. Korrekt?
Inkorrekt, är jag rädd. Stridsklockan bestämmer ordningen, initiativet (den första placeringen på klockan) avgörs genom att man slår sin tärning och på den rutan hamnar man.
Man har ingen skicklighet. Man slår sin tärning när man anfaller och får ett resultat. Om motståndaren vill parera slår hon sin tärning och måste få samma eller ett lägre resultat.

Nu tror jag du missförstod mig. Om man har 4 i skicklighet, ska man ju naturligtvis använda T4 när man slår för att se i vilken del av stridsrundan man agerar. Omslag skulle det ju bara bli när man slår ÖVER sin skicklighet, vilket man omöjligt kan göra i det här scenariot
Jag tänkte på en som har 3 i skicklighet...

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Hmm...

"Jag tänkte på en som har 3 i skicklighet..."

Ja, kanske det, men du SA "4". *ler*

Skuggvarg: "Och när man skulle bestämma i vilken ordning folk
agerade, skulle man slå tärning under deras skicklighet. Korrekt?"

Genesis: "Inkorrekt, är jag rädd. Stridsklockan bestämmer
ordningen, initiativet (den första placeringen på klockan)
avgörs genom att man slår sin tärning och på den rutan hamnar man.
Man har ingen skicklighet. Man slår sin tärning när
man anfaller och får ett resultat. Om motståndaren vill
parera slår hon sin tärning och måste få samma eller ett lägre resultat."

Jomen, det där förstod jag, och det var så jag menade också. Då var det nog jag som var otydlig där...

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Skuggvarg on 2001-10-01 09:47.</EM></FONT></P>
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Hmmm. Detta har jag faktiskt inte tänkt på. Jag har tränat Sydshaolin Kung Fu i lite över ett år, men träningen har varit koncentrerad mot ökad koordination, balans och till viss mån styrka. Nästan ingen fighting.

För att svara på din fråga så har jag utvecklat detta för att det i första hand skall vara snabbt och roligt. Realism är inte lika viktigt.

Men det vore intressant att utvecka ett realistiskt stridssystem. Skulle du vara villig att hjälpa till? Jag är intresserad av att överföra fysiska händelser till abstrakta system. Det är en utmaning.
Skicka gärna ett svar.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Tja, det var ju en hel del, det där. Du har alltså mycket bättre koll på det där med strid än vad vi eländiga rollspelande stackare har, som har ringa erfarenhet av såna saker. Hur gammal är du, egentligen?

/Skuggvarg

"Där ljus möter mörker, smyger en varg i skuggorna..."
 
Top