Det påminner ganska mycket om erfarenhetspoängen till Expert Drakar och Demoner (första, från 1985, alltså), vilket är det erfarenhetssystem jag har plankat rätt mycket av till vår Eonkampanj.
Lite synpunkter och kommentarer från hur vi har gjort:
- Inlärning av nya färdigheter ska kanske bero på ett slag för den styrande grundegenskapen (eller medelvärdet av de två grundegenskaperna om så är fallet) och inte alltid PSY. Det känns lite konstigt att den intelligente teoretikern ska få fördel av detta för att lära sig en väldigt fysisk färdighet.
- Man får fortfarande ep i en färdighet för perfekta slag (ger ett ep, fler om det handlingen är Svår eller värre (oddsen att få perfekt här är ju så låga att det borde förtjäna mer än ett ep) förutom de allmänna ep:na
- Alla ep fördelas på färdigheter efter varje äventyr, räcker de inte till en höjning så är de låsta vid en viss färdighet och ligger inte i någon allmän pool
- Man får lägga max 1/3 av sina allmänna ep på en enskild färdighet (vilket väl ger ungefär samma effekt som att man normalt inte kan höja en färdighet mer än ett steg med din variant)
- Ensamträning, när man har minst FV (FC, suck...) 5 går till så att om man klarar ett normalt egenskapsslag för färdighetens styrande egenskap (eller medelvärdet om det är två) får man ett ep efter en veckas träning.
- Undervisning funkar som ensamträning men läraren ska också klara ett slag i Undervisning. Lyckas detta och egenskapsslaget lyckas får man 2 ep efter en vecka. Misslyckas endera slaget får man 1 ep, misslyckas båda får man inget.
Mvh / Phelan