Nekromanti Alternativa xp-system för Pathfinder?

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag stör mig på att man får xp huvudsakligen för att döda saker i pf. Skulle hellre se att xp kom mer från andra grejer, eller som i gammeldnd från guld. Någon som testat/vet om några alternativa system för xp i pf? Något balanserat? Jag gillar verkligen hur Fantasy! har läst "xp"-utdelning. Något i den stilen vore inte dumt. Tack på förhand! :)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Att man skippar XP helt. "Du går upp en level efter att du har gjort X", "Du kan crafta det här föremålet efter att du har gjort X". Där X är en quest av något slag (som inte behöver involvera monster).
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Vi kör "ni levlar efter N spelningar".

Oavsett vad som gjordes, vem som gjorde det, eller någonting annat.

N varierar mellan 3-4 lite beroende på om vi fick till en längre helgspelning eller om det bara var efter-jobbet-vardagsspelningar.

Det var extremt frigörande när man insåg att allt det där xp-räknandet var fullkomligt onödigt och enbart jobbigt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Syftet med att räkna XP försvann till största delen när man normaliserade klassernas XP-tabeller. Det enda som egentligen är kvar är att det ger ett objektivt mått för en oerfaren/osäker DM, och att det i vissa upplagor fungrar som en slags valuta som man betalar för vissa grejer med.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I PF får man inte xp för att döda saker, utan fär att klara av encounters.
Normalt betyder ju "klara av encounter" att man dödar monster, men behöver inte betyda det.
Lyckas en tjuv smyga sig förbi den sovande draken och stjäla dennes skatt ska tjuven givetvis ha full xp för draken.

Istället för att ha encounter-xp kan man ha goal-xp. Dela upp äventyret i olika delmål och ge ut xp vartefter rollpersonerna klarar av målen.
Det kan vara:
- "befria byn från orcerna som rövar mat och boskap": 10.000 xp att dela på.
- "hitta det hemliga rummet bakom orc-hövdingens säng": 1.000 xp att dela på.
Om man befriar byn genom att klä ut sig till spöken och skrämma iväg de vidskepliga orcerna så får man 10.000 xp.

I DnD3 gick det alldeles utmärkt att ge xp för guld om man delade all xp för monster med 10. Men PF har en annan xp-tabell och jag har inte tittat på hur balanserat det är för PF.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Tack för alla bra förslag! Vi funderar också på 10 xp/lvl 1 xp ges av 1 kill eller likvärdig utmaning. En boss eller ett stordåd kan kanske ge 2-4 xp.
 

Scullicon

Veteran
Joined
27 Mar 2011
Messages
44
Location
Göteborg
Har aldrig orkar bry mig om xp.
Utan blir mer som att:
- Just de ni går upp en level med nu.

Oftast pga planerade encounters med fiender på en viss svårighetsgrad som spelarna helt enkelt måste nå innan de möts.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Bolongo;n14203 said:
Syftet med att räkna XP försvann till största delen när man normaliserade klassernas XP-tabeller. Det enda som egentligen är kvar är att det ger ett objektivt mått för en oerfaren/osäker DM, och att det i vissa upplagor fungrar som en slags valuta som man betalar för vissa grejer med.
Ja, jag anser att enda reella skälet till att d20 behöll XP var att designteamet inte ville ta den skitstorm som följt på att de tagit bort dem... :)

När vi spelar d20 använder vi oss av 4E-uppfinningen "residuum" för att hantera XP "som en slags valuta som man betalar för vissa grejer med". Med andra ord, 1 resiidum = 1 XP i flytande form, som kan användas för allt sådant som kostar xp, dvs huvudsakligen de spells som har en xp-komponent. DM ger ut resiiduum som skatter, annars kan man köpa residum i välsorterade magic shoppes.
CapnZapp said:
Minns inte valutakursen nu, men kan 1 XP stå i 5 GP?

(Dvs vi hittar inte på något eget här; vi kör med den etablerade växlingsfaktorn mellan XP och guld, vad den nu var)
 
Top