Nekromanti alternativa världar

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
om du inte gillar regeltjafs så hoppa till "DIT"

först tänkte jag fråga hur ni tolkar effekten "provisorisk". jag kör som om den är som en möjlig-att-ta-bort och ickenaturlig ("permanent"-ade besvärjelser/ritualer blir ju en del av mundana!) variant av effekten "permanent". andra verkar tolka "provisorisk" som att man hela tiden måste hålla tankarna på den för att den inte ska försvinna bort, eller ännu sjukare; att man inte får lägga en ny besvärjelse med exakt samma innehåll (vilket lätt undgås genom att ändra en pyttegrej i den ursprungliga besvärjelsen). jag vill gärna veta hur ni tolkar "provisorisk" och hur ni sedan (hellst) förklarar det i magiteoretiska banor (så att man kan berätta varför det är som det är för spelare.. dessutom ger det en ganska stor flurp i speldetaljering)..

DIT
det andra jag tänkte fråga er om är hur ni ser på skugglandet och alternativa världar. skugglandet är som jag ser det en annan dimension som aeon drömmer fram paralellt med mundana. och eftersom de båda världarna är väldigt lika varandra på vissa plattser så kan helt enkelt inte aeon i sitt vimelkantiga tillstånd inte hålla isär världarna. borde det då inte finnas fler världar förutom skugglandet som gränsar till mundana? (ex: misslornas färg och luktfyllda värld?!) exempelvis kan det ju finnas andra ökenvärldar, vattenvärldar eller ö-världar ("myst" eller "riven" är underbara exempel på vad jag skulle gilla) som också gränsar till mundanas värld. och världar som gränsar till dem..
man skulle kunna spela en kampanj i en framtida eller dåtida eon i mundanas värld, där barriärerna mellan de olika världarna inte är så bastant som den är "nu". hoppas det inte blir så flummigt..
vad säger ni?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Min Tolkning av effekten provisorisk, + magiteori

Jag spelar med effekten som följande:

En provisorisk effekt varar under ett odefinierat tidsinterval, man skulle kunna säga att den är permanent men 'permanent' i magin är något lite annorlunda (mer om det senare). Man behöver INTE koncentrera sig på en provisorisk effekt. Då hade effekten troligtvis haft "VARAKTIGHET: KONC." eller nåt annat.
Lägger man en ny provisorisk besvärjelse med samma _effekt_ som en redan existerande besvärjelse, så kommer den förra att snällt sluta fungera.
Magiteoretisk motivering av provisorisk..
oj då, det är mycket att begära av ett gammalt troll. Jag vet faktiskt inte men jag skulle nog förklara det så här ungefär.

Om du ursäkta så ska jag nog gå igenom lite magiskagrunder först så att dom är aktuella och fräscha.

Magisk energi strävar alltid för att återvända till det magiska flödet. Magiker kan slita åt sig energin och böja den efter sin vilja (tänk att en sten alltid dras till marken, men en Brutus kan plocka upp stenen)
Sedan kan vi manipulera denna energi för att uppnå speciella effekter. Detta är jobbigt för energin vill inte låta sig manipuleras, den vill bara tillbaka till det flödet den komifrån. Men som magiker så har vi styrkan nog att säga åt energin vad den ska göra. (Brutus kastar stenen i huvudet på den anstormande ökenkrigaren).
Ibland så går det inte så bra att manipulera energin, kanske vi har tagit för mycket energi, eller vi kanske har dabbat oss rejält på något annat vis. När detta sker så måste vi dissipera energin, alltså föra den tillbaka till det flödet den kom ifrån. (Brutus tar upp en sten, den är för stor och han orkar inte med den. Så han ställer försiktigt tillbaka den på marken)
Ibland som går det skitdåligt, energin sliter sig och rusar genom kroppen okontrollerat tillbaka till flödet, orsakar skador på kropp och själ på vägen (Brutus tappar stenen i huvudet)

Så. Energin vill dra sig tillbaka till därifrån den kom. När vi väl har vävt en besvärjelse så kommer energin att dra sig tillbaka till flödet. Vissa besvärjelser håller i sig längre. Dom är såkallade provisoriska besvärjelser som helt enkelt är konstruerade på det viset att energin måste ta en någonform utav elaborerad omväg för att komma tillbaka till sitt flöde.

Jag betraktar en provisorisk besvärjelse som så att man har tillfört en del i besvärjelsen som gör att energin bara går runt och runt och runt...
Den kommer inte tillbaka till flödet, förrän magiker nystar upp besvärjelsen eller någon annan elak jävel kastar sliter upp den med våld 'riva sönder väv' effekten.

En effekt som är permanent har en del i besvärjelsen som 'etsar' fast den magiska effekten i världen. Effekten upphör att vara eterisk, och blir verklig. Därför är det inte möjligt att kasta riva sönder väv på permanenta effekter.

Nu blev detta jättelångt, men jag hoppas att du fick något vettigt ur det hela.
Detta är till stor del MIN syn på Eons magi. Jag kanske har missförstått allt, fått hälften om bakfoten och precis vredgat eons skapare med min idioti. Men det är så här jag spelar.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
Re: Min Tolkning av effekten provisorisk, + magiteori

Fast din Brutusmodell förklarar inte varför man inte kan ha två provisoriska besvärjelser samtidigt. Varför är det så?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Vet inte varför bara 1 provisorisk...

Fast din Brutusmodell förklarar inte varför man inte kan ha två provisoriska besvärjelser samtidigt. Varför är det så?

Jag vet inte faktiskt inte, ett tråkigt svar är "spelbalans". Men om jag känner NeoGames rätt så har dom någon bra förklaring i bakluckan.
Fast det är en väldigt pedagogisk modell eller hur ?
Brutusmodellen, ett bra namn för den till och med /images/icons/smile.gif

Jag ska fundera på det, och försöka hitta något bra att inkorporera i brutusmodellen.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
ny tanke, men "NeoGames, hjälp till här!"

jag tänkte lite granna...

Tänk om en provisering är bunden till magikern som kastar den, att dom magiska energierna återanvänds genom magikern på nåt skummt vis.
(Brutus har stenen i en ryggsäck ???)
Men bara en sådan länk kan vara bunden till magikern på en gång.

fast... den här förklaringen haltar rejält.
Varför kan man inte ha 2 st igång samtidigt i sådana fall? Det kanske blir svårare men det finns inget som talar emot det
Och, att ha sådana stora mängder magisk energi bunden till sig själv låter fullständigt livsfarligt. Då är den bara en riva sönder väv på magikern och hans besvärjelse kollapsar.

nej nej.. det där är en hopplös förklaring.

Nu har småfolket försökt. Nu är det upp till någon NeoGames representant att sätta ner foten och förklara hur saker ligger till.

Vi önksar veta ALLT om konceptet 'provisorisera' och den magiteoretiska förklaringen till varför endast 1 provisorisk effekt kan vara aktiv åt gången.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Min Tolkning av effekten provisorisk, + magiteori

Om jag minns rätt så är det en generell regel att du bara kan ha en instans av varje effekt igång samtidigt. Provisorisera är en effekt, och därför kan man bara ha en instans av denna igång vid varje givet tillfälle. Jag vet inte om det finns några effekter som är "naturligt" provisoriska, men om det finns det så kan man ha dessa igång parallellt med en annan effekt som blivit provisorisk via provisorisera.
 

Rafali

Veteran
Joined
7 Feb 2000
Messages
37
Location
Salston Tor
Provisoriska effekter

En provisorisk effekt är ingenting annat än en effekt vars fält, och därmed resultatet av det, varar tills vidare. Det skiljer sig från en omedelbar effekt på så sätt att resultatet fortfarande upprätthålls av effektens fält, det skiljer sig från en permanent effekt på så sätt att fältets geometriska centrum fortfarande är magikern, och det skiljer sig från en tidsbegränsad effekt på så sätt att fältet inte kollapsar efter en viss tid.

Därigenom står det klart hur effektens fält uppför sig i tiden: en omedelbar effekt ger ett resultat som är oavhängigt fältet, varefter fältet kollapsar. En tidsbegränsad effekt ger ett resultat så länge som fältet existerar. När fältet kollapsar så försvinner resultatet. En provisorisk effekt ger ett resultat som varar så länge som fältet existerar, men till skillnad från den tidsbegränsade effekten så finns det ingen naturligt tidpunkt då fältet kollapsar. En permanent effekt, slutligen, "knoppas av" till ett eget magiskt fält som fortlever i oändlighet (i teorin).

Hur effekterna uppför sig i rummet är mer komplicerat, men principen utgår från Haneas uteslutningsprincip, som i lekmannatermer säger att två likadana magiska fält på samma plats är ömsesidigt uteslutande. Samma princip är också orsaken till att det blir svårare att alstra flera filament. I det fallet beror det på att uteslutningsprincipen kräver att varje alstrat filament måste ha olika krökningstal, och för att alla krökningstal ska "få plats" så måste filamenten vara tillräckligt långa.

När det gäller effekter i allmänhet och provisoriska effekter i synnerhet (och specifikt då effekten Provisorisera) så räknar man på en mer avancerad fältgeometri. Principen är dock att varje effekt ger upphov till ett visst fält med centrum i magikern (med undantaget av permanenta effekter, som har sitt centrum i det förtrollade objektet). Så länge som ett fält är "aktivt" så kan det inte finnas ett likadant fält med samma centrum, eftersom de är ömsesidigt uteslutande.

Mer om uteslutningsprincipen och grundläggande fältgeometri står att läsa i vilken grundläggande bok om magiteori som helst.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
Re: Provisoriska effekter

Hur fungerar det med provisoriska effekter som kommer ur artefakter? Förklara gärna för alla olika slags artefakter
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Eftersom alla andra på denna tråd verkar bry sig mest om regeldelen så inriktar jag mig på teoridelen.

Jag är lite besviken på Eons "skugglandet". Som jag ser det borde de andra världarna vara otroligt mycket annorlunda än mundana. Det borde finnas "halvfärdiga" världar som kanske bara har en eller kanske två liknelser med vår. Ex borde det i många dimensioner saknas tyngdkraft. Andra kanske saknar materia o.s.v. Eftersom det finns en jäklas massa gudar på mundana så borde det betyda att mundana är en av de mest framstående av världar (kanske därför det är så många demoner som vill dit istället för att stanna hemma i sina världar).

man skulle kunna spela en kampanj i en framtida eller dåtida eon i mundanas värld, där barriärerna mellan de olika världarna inte är så bastant som den är "nu". hoppas det inte blir så flummigt..

Neogames måste ha varit riktigt packade när de hittade på en sak som "mörkret". Nåja det finns inte mycket man kan göra (om man nu inte skippar hela skiten vilket jag har gjort) och därför ÄR faktiskt gränserna mellan de olika världarna väldigt tunn just nu.

Om man ska hitta på andra världar så borde man inte göra en värld som skugglandet. Det är lite för likt "Alice i underlandet".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tadaa!

"Om man ska hitta på andra världar så borde man inte göra en värld som skugglandet. Det är lite för likt "Alice i underlandet"."

Jösses... han har insett något rätt för en gångs skull... Fast hjälpte det? Näe, trots att Skugglandet missförstods rätt så är det ändå uselt.

Nåja, man får glädjas åt det lilla...
 

Rafali

Veteran
Joined
7 Feb 2000
Messages
37
Location
Salston Tor
Re: Provisoriska effekter

I detta hänseende finns det två sorters artefakter, de som lagrar en besvärjelse i ett stasisfält och de som väver en ny besvärjelse med en projektor.

I fallet med en besvärjelse i ett stasisfält så impregneras artefakten med ett stasisfält, i vilket man sedan väver samman de komponenter som behövs. Stasisfältet är separat för varje artefakt, och besvärjelsen har inget eget fält förrän stasisfältet kollapsar och besvärjelsen aktiveras. När detta sker så får besvärjelsens magiska fält ett centrum kring artefakten med stasisfältet, varvid det inte föreligger någon konflikt och Haneas uteslutningsprincip appliceras alltså inte. Det finns således inget hinder för att en alkemist ska kunna besvärja flera artefakter med samma sorts effekter.

När det gäller att skapa en projektor så är det projektorn som väver besvärjelsen, inte magikern. Alkemisten arbetar in en mall för hur en besvärjelse ska vävas i projektorn, men aktiverar den inte. Det är alltså projektorn som väver besvärjelsen och det är kring den som besvärjelsens fält utgår. Därmed appliceras Haneas uteslutningsprincip enbart på de besvärjelser och effekter som projektorn projicerar. Vad magikern eller alkemisten gör därefter är, som unge herr Sigor uttrycker det, "någon annans problem". Återigen är projektorns fält impregnerat i artefakten, och har ingenting med magikern att göra. Själva projektorn är alltså helt separerad från magikern. Däremot kan en provisorisk effekt som artefakten väver inte fortbestå om artefakten väver en likadan provisorisk effekt. Haneas uteslutningsprincip gäller då, och det första fältet kollapsar.

Jag hoppas att detta besvarar era frågor.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Värdigheten av en grisodlare?(Elakt svar)

Du skrev alltså ett helt meningslöst inlägg som inte sa något annat än att du håller med mig. På ett mycket ohyfsat sätt. Eftersom alla (nåja en hel del) slickar din skjärt så blir det väll inga replisarer men så borde väll ändå inte en 30årig moderator uppföra sig, inte sant lilla krille.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Värdigheten av en grisodlare?(Elakt svar)

"Du skrev alltså ett helt meningslöst inlägg som inte sa något annat än att du håller med mig."

Nej, jag håller inte med dig, jag konstaterar att din iakttagelse med liknelsen med Alice i Underlandet var korrekt och att du för en gångs skull inte har läst in vad du inte vill ha i Skugglandet - det fanns så att säga där från början. Men jag håller inte med dig om att det är dåligt.

"men så borde väll ändå inte en 30årig moderator uppföra sig, inte sant lilla krille."

Helt korrekt, det borde han inte, och för det ber jag om ursäkt. Jag var bara så förbaskat trött på att du alltid framställer din subjektiva syn, orsakad av dåliga saker som du själv tolkar in i texten men som aldrig fanns där från början, som en objektiv sanning.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
Ny och viktig fråga

Kan en besvärjare bara ha igång en 'provisorisera' i taget? Eller är det en permanent effekt? (I min bok står det att provisorisera är provisorisk, men 'beröring' är permanent.) Båda borde vara permanenta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ny och viktig fråga

"Kan en besvärjare bara ha igång en 'provisorisera' i taget? Eller är det en permanent effekt? (I min bok står det att provisorisera är provisorisk, men 'beröring' är permanent.) Båda borde vara permanenta."

Om Provisorisera är en provisorisk effekt så kan du bara ha igång en Provisorisera åt gången. Om Provisorisera är en permanent effekt så kan du ha igång så många Provisorisera som du vill. Säger boken att Provisorisera är en provisorisk effekt, och du inte trivs med det, så har boken fel.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
Ny och viktig fråga

Men hur spelar du? Vad säger Rafali? Iofs kommer jag nog köra med att 'provisorisera' är en permanent effekt, men ändå.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ny och viktig fråga

"Men hur spelar du?"

Just nu spelar jag inte Eon alls, och skulle jag spela Eon så skulle det nog bli Skymningshem, inte Mundana.

Jag tänker dock ta upp det med ledningen, så får vi se om det hamnar i erratan.

"Vad säger Rafali?"

Hon låter hälsa att hon sitter och rättar tentor, och därmed inte har tid.
 
Top