Nekromanti alternativa regler till Vampire

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag har spelat en hel del vampire och lessnat på de värdelösa reglerna, som de trotts att spelet är ute i tredje utgåvan inte gjort nåt åt. Så nu har jag gjort ett eget system som går att använda med de
Mitt system är väldigt enkelt och inte särskilt bra men överlägset orginalet. Man använder samma dottsystem (för att kunna byta till det under vår pågående kampanj) men istället för att slå lika många t10:or som dottar så slår man 2t6+antalet dottar och försöker nå vissa svårighetsgrader. Troligen kommer den normala svårighetsgraden ligga på 11.
I strid är svårighetsgraden att träffa motståndarens dex+dodge+7 och man slår aldrig för dodge eller splittar poolen. skadesystemet är ännu inte riktigt klart men kommer nog att se liknande ut. Dvs 2t6 plus vapenskada plus strengh.

Nån som har lust att kommentera eller har kommit på ett bättre sätt att lösa problemet?



Ond - Gamer, Nörd, Metalfan, Kvasi...
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag har personligen gjort om reglerna tilll Vampire fullkomligt.. Det har blivit till ett 1d100 system Jag har kvar Dotsen när man gör karaktären men dessa står för en summa. Exempelvis en dot är 10+1d10%. Likaså för grundegenskaper, Således är två personer med 5 dots i styrka mest troligt olika starka. Det finns grundchanser på olika färdigheter och dessa läggs samman med de poäng man får för de dots man lägger på färdigheten. Och sedan är det bara att slå under dem och se om man lyckas.

Oj ja jag har ändrat mycket mer och det låter kanske ganska krångligt. Och rollpersonskpandet tar längre tid regelmässigt sätt.. Men när väl spelet kommer i¨gång så går det med en så väldans fart så att det smäller i lacken..

Tomorrow will take us away, Far from home, Noone will ever know our names.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Själv håller jag på och ändrar lite i stridsreglerna till en kommande Hunter-kampanj. Dock har jag inte ändrat hur man använder Dots och antal lyckade slag. Om någon är intresserad så kan jag lägga upp ändringarna på min hemsida.

Fading Suns har ju ett liknande system som Vampire. Där går värden på färdigheter och grundegenskaper från 1 till 10. Man lägger ihop två värden och slår med 1T20. 2T10 skulle även fungera bra. Antar att liknande system finns i andra spel.
Ett råd är ju att använda sig av ett helt annat system för färdigheter, egenskaper och strid som man är van vid att spela med. Att konvertera Disciplines till ett annat regelsystem kan inte vara så svårt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Skadesystemet

Tja, det som först och främst måste åtgärdas är skadesystemet, som är så fruktansvärt outhärdligt dåligt att det står härliga till...förslag, någon? Jag skulle gärna se mindre overkill-tendenser i det...

- Ymir, som stör sig på att elders dör om de blir bitna av en kattunge, typ..
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Skadesystemet

Som jag skrev i mitt förra inlägg så arbetar jag nu på att justera lite i stridsreglerna.

Jag pratade med en av mina spelare i gruppen och vi tror att det har blivit lite mer balanserat.

Lite kort:

I Hunter har man inga blodpoäng att hålla reda på. Endast skadenivåer och dessa är samma som i Vampire.
Jag har gjort så att RPna får ett antal skadenivåer i olika kroppsdelar. Exempelvis så kan bröstkorgen ta 4 Bruised, 3 Hurt, 2 Injured osv...
Olika kroppsdelar tål olika mycket av varje skadenivå.

Varje vapenkaliber har ett antal tärningar för Damage och en individuell Difficulty för att orsaka skada. Antal lyckade tärningar minus ett från träffslaget adderas också. Exempelvis: En RP skjuter med en 9mm pistol. Han slår 3 lyckade tärningar. Två av dessa går till skadeslaget som avgörs med 4+(2) mot Diff 6.

För skydd använder vi fasta värden, inga slag. Det är möjligt att även fasta värden för vapen skulle kunna användas men då varierar inte skadorna lika mycket.

Jag är snart färdig med ett första utkast och lägger troligen upp det på min hemsida.



PAX
- I Am A Man Of Constant Sorrow
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Skadesystemet

För skydd använder vi fasta värden, inga slag.

Det är ju bra... går litet snabbare också...

Jag blev mycket förvånad första gången vi slogs i WoD över hur mycket tid och många tärningsslag det gick åt för att vara ett system hypeat som "regler är oviktiga".
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Skadesystemet

Håller med!

Det blir en hel del slag när strider skall genomföras, men samtidigt så är det enkelt att räkna fram hur pass lyckat ett slag är.

Å andra sidan så görs en hel del tärningsslag i andra system också.

Jag antar att rollspelare vill slå sina magiska tärningar då och då. (Som någon slags terapi.)


PAX
- I Am A Man Of Constant Sorrow
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Skadesystemet

Det blir en hel del slag när strider skall genomföras, men samtidigt så är det enkelt att räkna fram hur pass lyckat ett slag är.

Jag tycker det finns enklare lösningar... din modifikation är t.ex ett steg i rätt riktning :)

Å andra sidan så görs en hel del tärningsslag i andra system också.

Ja, medn det är ointressant. Det finns alltid ett system som är sämre :)

Jag antar att rollspelare vill slå sina magiska tärningar då och då. (Som någon slags terapi.)

Har inget emot tärningar... tärningspooler däremot :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Induktionsbevis [OT]

"Ja, medn det är ointressant. Det finns alltid ett system som är sämre :)"

Påstående:
Det finns en oändlig mängd system.

Bevis:
[1] Definiera ett system S<sub>1</sub>.
[2] Vindhands sats säger att för varje givet system S<sub>n</sub> så finns det minst ett sämre system S<sub>n+1</sub>.

Därmed finns det ett oändligt antal system, QED.

Följdsats:
Det finns inga optimala system.

Bevis:
[1] Definiera ett system S<sub>1</sub>.
[2] Per definition så är rollspel en interaktiv företeelse. Interaktion kräver per definition mer än en deltagare.
[3] Om antalet deltagare är större än 1 så kommer bakdelningsprincipen att inträffa. För varje givet system med fler än en participient gäller således att minst en part kommer att tycka bättre om ett annat system. Således finns det för varje system S<sub>m</sub> ett bättre systemS<sub>m+1</sub>.

Därmed utesluts ett övre värde på m, varför det inte kan finnas ett optimalt system. QED

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Induktionsbevis [OT]

"Ja, medn det är ointressant. Det finns alltid ett system som är sämre :)"

Man skulle ju kunna tolka detta som: "Det finns alltid ett specifikt system (vid namn X) som är sämre" ("än alla andra system" är då implicit. Det var inte så jag menade det naturligtvis så jag skall nog se upp med att lägga ord i min mun...

Därmed utesluts ett övre värde på m, varför det inte kan finnas ett optimalt system. QED

Inte egentligen... Det innebär bara att det optimala systemet inte spelats ännu.

(i.o.f.s. skulle nog herr Occam gå rätt hårt åt postulerandet av ett optimalt men oupplevt system... det blir väl en fråga om tron hos den säkande i slutänden)

/images/icons/wink.gif
 
G

Guest

Guest
Men hjälp

Men varför utsäter du oss för sånt hät, jag fatade ingen ting !

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
If it ain't broke, don't fix it.

Återigen så misslyckas jag med att förstå vad som egentligen är fel på de vanliga reglerna, som jag anser är snabbare och mer flexibla än de man finner i många andra rollspel.

Många här verkar störa sig framförallt på stridsreglerna, däribland stora tärningspölar och många slag. Tärningspölar finns det inte mycket att göra åt, det är helt enkelt en vanesak att läsa av antalet successes, och enligt min erfarenhet går det efter en tids intensivt Vampire-spelande snabbare att läsa av successes på 5T10 än att lägga ihop resultatet av 1T20+1T4+3T8+7. Många slag i striderna, då? Tja, hör och häpna, flera av de här slagen (attack vs dodge, skada vs soak) är till för att slås SAMTIDIGT. Är man tillräckligt väldrillad i Vampire så rullar SLs och spelarens tärningar på bordet samtidigt. På de sättet minskar antalet slag för de flesta handlingar till ett eller två.

Så precis som med alla rollspel, lär man sig Vampires regler så går det snabbt. Ingenting att bråka om egentligen.

PS. Ja just det, fummelbuggen... jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: visst finns den där, men i alla fall jag kan ta den med en nypa salt när chansen att fumla ökar med ett par futtiga procent samtidigt som chansen att lyckas mångdubblas.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
But what if it is broken?

"och enligt min erfarenhet går det efter en tids intensivt Vampire-spelande snabbare att läsa av successes på 5T10 än att lägga ihop resultatet av 1T20+1T4+3T8+7."

...så är det inte särskilt många rollspel där man ska slå 1T20+1T4+3T8+7 för att lyckas. Jag kan inte komma på ett enda, faktiskt.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
hmm...

Återigen så misslyckas jag med att förstå vad som egentligen är fel på de vanliga reglerna, som jag anser är snabbare och mer flexibla än de man finner i många andra rollspel.

Vilka andra spel specifikt tycker du att WoDs regler är snabbare än?

Tärningspölar finns det inte mycket att göra åt,

Hur menar du då? Jag kan hitta 20 tärningspölslösa mekaniker med färre allvarliga buggar än WoDs utan att ens anstränga mig...

Så precis som med alla rollspel, lär man sig Vampires regler så går det snabbt. Ingenting att bråka om egentligen.

Folk brukar alltid hävda det... men oavsett om det gäller Rolemaster, Eon eller WoD så tror jag nog att det finns element inom systemet som behåller sin inverkan även efter inlärningsperioden. Oavsett hur vältränad man är så tar det längre tid att med ögonen leta reda på och klassificera 5T10 än att leta reda på en T20 och göra motsvarande klassificering.
Naturligtvis är det en personlig fråga om ett specifikt system blir snabbt _nog_ för att man skall kunna trivas med det men det innebär inte att alla system är lika snabba om man bara lär sig dem.

I mina ögon är WoD-systemet _onödigt_ långsamt för den nivå av detaljer det ger. Det finns många andra system som löser samma problem på ett mycket elegantare och kvickare sätt. Det finns andra system som är lika besvärliga och långsamma, men då får man oftast något för denna investering i tid och inlärning.

PS. Ja just det, fummelbuggen... jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: visst finns den där, men i alla fall jag kan ta den med en nypa salt när chansen att fumla ökar med ett par futtiga procent samtidigt som chansen att lyckas mångdubblas.

Säg det till en Mage-spelare där det är riktigt katastrofalt att botcha... Ofta klarar man av ett misslyckande men en botch slår ut karaktären rätt omedelbart (paradox/scourge).

I slutänden förstår jag inte varför man skall tolerera sådana allvarliga fel när det är så lätt att hitta bättre ersättningar.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Så sjukt...

Att du inte vet skillnaden mellan "bildligt" och "bokstavligt"? Tsk, tsk...

Har jag inte skrivit nog med inlägg för att bli Webchef snart? - Axel
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Så sjukt...

"Att du inte vet skillnaden mellan "bildligt" och "bokstavligt"?"

Ska man kritisera så ska man kritisera sakligt och svinhugg går igen. Visst, jag förstod vad han menade, men kan folk inte tåla när jag talar om fler än tio T10 i Vampire så ska jag fanimej ha rätt att inte tåla när Diomedes talar om 1T20+1T4+3T8+7 i andra rollspel. Sådeså! /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Re: If it ain't broke, don't fix it.

Snabbare ? Någonstans i din mening fick du in en böjning av det svenska ordet <B>snabb</B> samtidigt som det handlade om V:tM. Personligen blir jag FRUKTANSVÄRT förvirrad.

Självklart, jämfört med A-traktorerna Rolemaster eller EON är V:tM en Lamborghini Diablo, men jag vill fortfarande inte påstå att det är snabbt. Grunderna kanske - men med alla tillägg, Disciplines, split:ade pooler, omslag, specialregler och så vidare så har V:tM förvandlats till en tärningskastarnas oas !

Personligen tycker jag världen lider av samma sak. Det handlar inte längre om grundtankarna utan om att försöka framföra en koloss av politiska rävspel och principiella motsättningar. Det tilltalar mig inte längre !!! WW har producerat sönder sitt bästa spel.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Så sjukt...

Hm, fattar jag det rätt att du ger igen på mig för Girovs tidigare svinhugg i en annan tråd?

I alla fall, du skriver att du förstår vad jag menar, så jag känner inte att jag behöver förklara alltför utförligt vad jag menar med tusentals exempel. 1T20+1T4+3T8+7 kanske inte är så vanligt när det gäller att utröna hur handlingen lyckas, men i populära spel som Call of Cthulu och Drakar och Demoner är stora tärningspöler oliksidiga tärningar vanliga när man ska utröna skada.
 
Top