Alternativa regler för färd

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
99
Location
Göteborg
Har nyligen upptäckt detta forum efter att ha SLat lite Symbaroum sedan ca slutet 2019.

Jag tänkte jag kunde försöka bidra lite här på forumet även om det kanske kommer lite sent. När jag började SLa så saknade jag lite regler för färd och även "utmattning", vilket jag är tämligen intresserad av. Kanske primärt då just känslan av hur vildmarken kan tränga djupare och djupare in i kärnan hos rollkaraktärerna och hur de gradvis kan brytas ner (eller frodas) under de förhållandena, långt borta från hjälp och extra förnödenheter.

"Reglerna" i fråga är i princip en tabell för Utmattning som kopplar till färdsätten enligt Regelboken. Detta relaterar i sin tur till två sätt att färdas som jag lite oinspirerat kallat Dagsfärder och Långfärder.
  1. När jag tog fram reglerna gjorde jag det för Långfärder, vilket är det som i mest detalj är speltestat (ca 3-4 sessioner under 2 kampanjer, vilket ej är överdrivet mycket) och innefattar regler för lite längre färder på skalan några månader.
  2. Dagsfärder filade jag därefter på lite i efterhand (samt justerade Långfärder) och är något jag aktivt inkorporerat vid exempelvis färder på 3-7 dagar till någon plats, samt "återfärder" som man vill ska gå lite snabbare (IRL), men ändå vill ge lite effekt på rollkaraktärerna. Till lite min egen förvåning funkade faktiskt Dagsfärder rätt ok och det blev ett visst engagemang från spelarna vid framgångsslagen.
Generellt kan väl sägas att det är rätt "crunchy", men somliga (inkl mig själv) tycker det är lite intressant. Något som är rätt positivt är att mycket kan förberedas inför sessions (finns exempel på det för Långfärder under bilagorna), där lite referenstabeller är till stor nytta och gör det flutit på bra vid bordet/online.

Gällande reglerna så slås kortfattat ett slag mot Stark (per rollkaraktär), men som modifieras av ett antal saker, bla. av ens nivå av utmattning (kan bli nedåtgående spiral...).

Bör vidare tillägga att det var först efter den senaste Humble Bundle-kampanjen som jag inskaffade spelledarhandboken och där finns ju officiella regler för "Dagsfärder". Dessa hade jag därmed inte koll på förrän nyligen, men om jag förstått rätt vid genomskumningen av den boken så finns ej direkt regler för "Långfärd", så tänkte det kanske ändå kunde finnas nytta för det jag gjort hittills.

Är som sagt också något av ett fan av "utmattning", vilket inte riktigt täcks av de officiella reglerna, men som jag antar man kan härleda från exempelvis sömnbrist från Yndaros om man vill ha mer "simpel" mekanik för det i samklang med det officiella.

Här är i alla fall länken till dokumentet: https://drive.google.com/file/d/1MV1Dymx9DRWLiA9nQWIdMmU_f3U9hYJm/view

Om det är så att någon har kommentarer eller förbättringsförslag så är det mycket uppskattat! Ska gå att lägga in kommentarer i dokumentet ovan, samt såklart svara här :)
Tack för er tid!

PS. Kan vidare säga att reglerna är inspirerade från många olika källor som redan rört färdsystem för Symbaroum och utgörs i huvudsak av samlande inlägg på reddit, men även Ordo Magica-sidan, The Iron Pact, lite från TOR, etc. Har en ambition att sammanställa källor i dokumentet (kap 10) från mitt kaosartade underlag, men får bli ett senare göromål.

Edit: fel i text
 
Last edited:
Top