Nekromanti Alternativa grundegenskaper till Svärd och Svartkonst [OSR][S&S]

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Hej!

Jag älskar OSR, och speciellt den nyskrivna klonen Svärd och Svartkonst av Terje Nordin och Mattias Närvä, som ni kan hitta här om ni inte redan känner till den: http://www.svartkonst.nu/

Men, en sak jag alltid stört mig på i OSR-kloner är bristen på realism, så jag har, som den konstruktive spelledare jag är, utarbetat alternativa grundegenskaper: Jag behåller de grundläggande uppdelningen (Sty, Smi, Fys, Per, Vil, Uts), men har valt att dela upp dem i olika underkategorier, som alla rullas fram på samma sätt som i grundregelboken. Jag tar gärna emot synpunkter, detta är bara ett utkast:

Sty:
Råarmstyrka (Ras): Detta är ungefär ett mått på den grova styrka en rollperson har i överkroppen, hur mycket personen kan lyfta med händerna. Detta påverka skadan på alla vapen rollpersonen håller i HÄNDERNA, på samma sätt som i grundboken.
Råbenstyrka (Råb): Liknande råarmstyrka, men en karaktär som saknar detta tycker att bendagen på gymmet är en helgdag. Påverkar all skada som en rollperson orsakar via FÖTTERNA.
Muskelminne (Muk): Detta är hur väl rollpersonen är medveten om sina muskler, lågt värde är ungefär som när du är en finnig tonåring och knappt kan hålla koll på hur många fötter du har, gud vad den perioden sög. Hursomhelst, påverkar ATTACKSLAG i närstrid eller när en person försöker komma ihåg vad en muskel heter eller för att utnyttja mystiska kroppsminnen som säkert finns i bakstoryn i världen.
Smi:
Vighet (Vit): Hur böjig och vig rollpersonen är. Om du har bra i detta är du en bra på yoga och sånt, och dans. Påverkar rollpersonens FÖRSVAR samt slag när rollpersonen ska göra nåt finessigt och koolt.
Finmotorik (Fik): Barden och ficktjuvens vän. Hur bra rollpersonen är på att göra en massa finurliga saker med händerna, typ sno byxorna av en fisförnäm adelsman. Påverkar ATTACKSLAG med avståndsvapen.
Reflexer (Rex): Hur ängslig och känslig rollpersonen är för höga ljud och hur många filer motorvägen till rollpersonens lillhjärna har. En rollperson med högt värde i reflexer beter sig som en livrädd kanin. Påverkar REFLEXSLAGET.
Fys:
Mitokondreitäthet (Mit): Hur många mitokondrier som rollpersonens cellmaskineri har. Nu kanske du tror att varje cell bara har en mitokondrie, men det är inte sant, björnar och små barn har fler mitokondrier i så kallade bruna fettceller, proppfulla med dem, och det är tydligen bra för att hålla värmen och sånt, så således borde detta påverka rollpersonens köldtålighet. Det finns inga regler för detta (tror jag), men rollpersonen har rätt att hävda att den tål kyla väl.
Immunförsvar (Imu): Hur väl boostat rollpersonens immunförsvar är. Nu kanske du tror att detta skulle vara något bra, men om ditt immunförsvar är helt överkänsligt får du en massa dumma autoimmuna sjukdomar, så det är bättre att ha ett lagom bra värde på detta, så om du hittar en magisk ring med bonus på Imu, så är det en fälla och kommer ge dig reumatism eller nåt. Passa dig. Ger bonus till Stridstärningen som i grundboken.
Hårdhudad (Huh): Hur oöm rollpersonen är, typ om den är håröm, eller inte och sånt, och hur tjockt skinn RP har, enligt denna tabell:
3-5: 1/2 mm
6-8 1 mm
9-12 1 1/2 mm
13-15 1 cm
16-18 3 cm
Per:
Syn (Syn): Hur bra syn en rollperson har, om Syn är lågt är rollpersonen en glasögonorm som sett för mycket på tv och fått fyrkantiga ögon, eller läst för mycket äventyrsböcker i skenet från ett ljus när den var liten. En rollperson med lågt värde i syn kan således läsa och skriva.
Hörsel (Hör): Hur bra rollpersonen hör. Ett lågt värde indikerar en dedikerad musiker eller svartrockare som hoppat genom en portal. Om RP är en portalhoppande svartrockare så kan den självklart en del magi, således ger Hör bonus till att lära sig magi (Se kapitel 2: Magi)
Känsel (Kän): Hur många nervtrådar RP har. Säkert bra till nåt
Vil:
Vänsterhjärnhalvsstyrka (Väs): Vänster hjärnhalva är den konstnärliga delen, som påverkar om rollpersonen tål motbjudande bilder och sånt, för det låter väl rimligt, vad vet jag. Bonus på mentala motståndsslag mot osmakliga bilder.
Högerhjärnhalvsstyrka (Hös): Höger hjärnhalva är den logiska delen, som är bra på att resonera enligt forskning som jag hittat på eller läst fjärdehandskällor på. Så öh..... det borde ge bonus på mentala motståndsslag mot illusioner och liknande.
Hjärnprocent (Hjä): Visste du om att vi bara använder 10% av vår hjärna. Nå, detta är ett mått på hur stor del av hjärnan RP använder, så ett värde på 3 indikerar 3%, 18 indikerar 18%, nästan dubbelt jämfört med vad vi använder idag. Skitpraktiskt.
Uts:
Snygghet (Sny): Hur snygg rollpersonen är, alla gillar en snygg rollperson. Du kanske tycker att skönhet är ett delvis kulturellt fenomen, men jag är SL och bestämmer att så är det inte alls. Påverkar antalet följeslagare som i grundboken, men bara om de är ytliga rövhål som dömer folk efter deras utseende (Alver).
EQ (Eq): EQ står för Emotional Quotient eller nåt, och indikerar om rollpersonen är bra på att förstå känslor, tror jag, jag har aldrig riktigt orkat bry mig, men jag tycker absolut att denna egenskap ska vara med i S&S. Påverkar antalet följeslagare RP kan ha, men bara de som är lite känsliga och svåra av sig (Alver).
Stubinlängd (Stu): Hur kort stubin RP har. Om RP har högt värde på detta så kan den stå ut med mera dumheter som sägs till den. Bra om följeslagarna tenderar att säga en massa gravt rasistiska saker om grottlevande varelser, och således påverkar Stu antalet riktigt xenofoba följeslagare som du kan ha(Alver).
Sådärja, jag tar gladeligen emot alla synpunkter på detta, så säg till om du tycker att jag missat någon grundegenskap. Tack till Dag Stålhandske för inspiraton.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hade du sagt att du ville minska från sex till fem grundegenskaper så kanske jag hade hängt med. :)
Är du nöjd med dessa regler så kör på!
Men för mig representerar det här motsatsen till allt det enkla i OSR som jag gillar.
 

Rob

Veteran
Joined
14 Feb 2014
Messages
93
Heh jag var tvungen att kontrollera att det inte var första april... det känns verkligen inte som något som den genomsnittlige OSR spelaren skulle vilja ha i en Dungeons & Dragons klon ????
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Smaken är som baken brukar man väl säga, jag tycker också om enkelheten i OSR, men jag saknar realismen och tyckte att detta var en ganska bra kompromiss.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Har du tittat på Eon? Det är ett spel som är mycket mer realistiskt på många sätt, men ändå har kvar emkelheten. Mekaniken är i princip att man slår en tärningspöl och jämför med ett värde alternativt slår på en tabell, beroende på vad man vill uppnå. ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Ja... Gå och titta på Eon. Den här typen av superpetiga detaljer kanske hör hemma där. OSR är det inte.

Eller är det här bara en parodi?
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
Gillar't! Känner ju lite att det här är en sak jag saknat i nästan alla OSR-lir vilket också gjort att immersionen sviktat. Hur ser du på levelsystemet förresten? Tycker det också är en väldigt krystad approximation av verkligheten. Och så har jag aldrig förstått det här med xp för guld?! Så jävla fjompigt! Nä, ut med det och in med ett system där grundegenskaperna får styra mer över karaktärens utveckling.
 

Stövelkatten

Mästerkatt
Joined
13 May 2005
Messages
801
Location
STHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLMKRTLLSTHLM!!!!!
anth;n86348 said:
Hade du sagt att du ville minska från sex till fem grundegenskaper så kanske jag hade hängt med. :)
Är du nöjd med dessa regler så kör på!
Men för mig representerar det här motsatsen till allt det enkla i OSR som jag gillar.

Om vi bortser från min högre önskan om fler grundegenskaper, så tycker jag att en rimlig väg att gå här är att sammanfoga INT och WIS.
Fast egentligen vill jag ju ha fler grundegenskaper. Helst.
WIS skulle kunna brytas ut i;
Interpersonella relationer (IRE)
Självkännedom (SKÄ)
Värderingssystem (VÄS)
Erfarenheter (ERF)
osv.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Rövmästarn said:
Hårdhudad (Huh): Hur oöm rollpersonen är, typ om den är håröm, eller inte och sånt, och hur tjockt skinn RP har, enligt denna tabell:
3-5: 1/2 mm
6-8 1 mm
9-12 1 1/2 mm
13-15 1 cm
16-18 3 cm
Den här är mest episk. Hårdhudad ftw! 3 cm skinn är superhärligt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Jag saknar Lukt (Lut) och Smak (Sak) under Per. Och Lungkapacitet (Luk) under Fys.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,368
Kan visserligen tänka mig att lukt och smak slås ihop till Olfaktoriska systemet (Olf) utan att allt för stora avsteg från realismen görs.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag samlar på bra OSR-husregler och det här är klart något att vidareutveckla! Förutom bristen på realism i grundegenskaperna tycker jag även att man bör se över stridssystemet, att bara slå 1T20 en gång per runda kan bli tråkigt i längden. Jag förelslår det ordnade införandet av Manöverpoäng (MP)! MP skulle beräknas som Ref+Vit+(Muk/2)+(Kän/5)+(Olf/10)+1T6+Aktuellt initiatvislag för var deltagare var runda, därefter får man själv distribuera sina anfall som Kvick attack (4 MP), Kraftig parad (8 MP) eller Förflyttning ((Vit/10)m per MP).
 

Fjodor Pollett

Swordsman
Joined
10 Dec 2013
Messages
415
Location
Lund
Glöm inte att dra av tre MP de första T6 ronderna i Ouppvärmdhetsavdrag (OUA).
Karaktärer med hög Mitokondreitäthet får halverad OUA.
 

azzmazzter300

Veteran
Joined
14 Apr 2015
Messages
111
Tack för alla synpunkter! Jag gillar idén att använda värdena för att införa mer realism i stridssystemet, jag tycker det är för lite realism i OSRs stridssystem, och det finns många bra förslag här. Jag har själv funderat på hur man skulle kunna göra för att införa mer realism: utmattningssystem, realistiska skade- och läkningsregler, träffområden, stridssegment, T1000-tabeller, simulerade kastbanor etc. känns alla givna, men här fanns ännu fler bra förslag.
 
Top