Nekromanti Alternativ till "Vad är rollspel?"

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Hej!

I en tidig DoD-version användes ett kortare solo för att ge läsaren en bild av vad rollspel är. Det fick mig att fundera. Skulle man kunna bygga ut detta ytterligare för att i sitt rollspel förmedla en känsla för konceptet som helhet? Som en presentation av rollspelet i kraftigt förenklad version?

Exempel på saker som skulle ingå:

- Målande miljöbeskrivningar
- En kortare introduktion av den grundläggande spelmotorn
- Strid
- Multipla vägar att gå - konsekvenser av handlande

Jag tänker mig ett mycket kort solo, fast med många valmöjligheter - när nya begrepp tas upp förklaras de övergripande i en närliggande "faktaruta". Sen är det ju en fördel om settingen/filosofin bakom rollspelet förmedlas genom solospelet.

Är solospel ett bra sätt att introducera rollspel på? Har ni några andra förslag på former för introduktion av rollspel?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
I något tidigt DoD jag läst så följde det med ett spelexempel, där man fick följa replikskiftet mellan några äventyrare då de skulle klättra över en mur, om jag minns rätt.

I Star Wars så gick man ännu ett steg och började det medföljande äventyret med att alla fick repliker att läsa som definierade vad som hänt och var man var, sedan tog replikerna slut och man fick "rulla vidare" på egen hand.

Jag tror att båda de sätten är bättre än att sitta och kryssa genom något soloäventyr, hittils har jag inte sett något sådant som har varit speciellt bra på att visa vad rollspel är.
 

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
Frågan som egenteligen är viktig är väl inte: "Vad är rollspel?" eller "Hur spelas rollspel?". Jag tycker att varje spel ska inrikta sig på att förklara hur just det spelet spelas och fungerar. Eftersom termen rollspel numera är väldigt bred och diffus förefaller det mig bättre att anväda sig av specifika exempel.
 
Top