Alternativ till tärningsslag

Republiken

"Ni vill höra om undergången?"
Joined
22 Oct 2023
Messages
25
Vilka finurliga, geniala eller alldeles värdelösa alternativ till att rulla tärningar i rollspel har ni stött på?

Jag har endast direkt erfarenhet av att spela Dredd (Man drar jengablock) och att ge spelarna uppdrag att röra sig fysiskt i rummet för att se om de lyckas (det senare när jag varit spelledare för barn).

Även om jag främst letar efter roliga idéer till min nya rollspelskampanj på förskolan jag jobbar på så är jag såklart även intresserad av att höra vad för tärningsalternativ i spel riktade till vuxna ni känner till.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,147
Location
Lund
I Savage Worlds drar man spelkort för initiativ. Har själv varit sugen på att göra ett mer allmänt system med spelkort som slumpgenerator istf tärningar, men det har aldrig blivit av. Än...

Cog.
 

Republiken

"Ni vill höra om undergången?"
Joined
22 Oct 2023
Messages
25
I Savage Worlds drar man spelkort för initiativ. Har själv varit sugen på att göra ett mer allmänt system med spelkort som slumpgenerator istf tärningar, men det har aldrig blivit av. Än...

Cog.
Har för mig att det finns rollspel som enbart använder sig av kortlekar eller tarotkort faktiskt. Ingen aning om hur det fungerar dock
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Det vanligaste är väl att man inte ersätter dem med något alls. De flesta spel jag spelar har varken tärningar, kort, markörer eller något annat. Sedan kommer nog markörer. Svart av kval, Huldran, Dream Askew, De mauvais rêves och alla dess hack, och många andra använder markörer. Fast inte alltid till det andra spel använder tärningar till. :gremgrin: Sedan kort. Den yttersta domen använder tarot-kort, Anatman använder en egen kortlek, Magie de minuit använder också tarot. Nerver av stål använder handgester för själva konflikten, men använder kort för specialförmågor. Polaris system med ritualfraser passar ju också in här, även om man beroende på val kan hamna i en situation med tärningsslag. Se och göra i Aliatra använder boken som slumpmekanism. Man slår upp en slumpvis sida och kollar på symbolen som står.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Har för mig att det finns rollspel som enbart använder sig av kortlekar eller tarotkort faktiskt. Ingen aning om hur det fungerar dock
Det udda indiespelet Final Girl av Gasmask games använder sig enbart av en kortlek och det funkar finfint just för dess system. Men det kan ju vara rätt svårt att konvertera till andra genrer, och att spela åttiotalsslasher är nog inte att rekommendera för förskolan...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Vilka finurliga, geniala eller alldeles värdelösa alternativ till att rulla tärningar i rollspel har ni stött på?

Jag har endast direkt erfarenhet av att spela Dredd (Man drar jengablock) och att ge spelarna uppdrag att röra sig fysiskt i rummet för att se om de lyckas (det senare när jag varit spelledare för barn).

Även om jag främst letar efter roliga idéer till min nya rollspelskampanj på förskolan jag jobbar på så är jag såklart även intresserad av att höra vad för tärningsalternativ i spel riktade till vuxna ni känner till.
I Itras By drar man ett kort, och ger det till någon medspelare som inspirerad av kortet får berätta hur det går.

I OKULT frågar man en medspelare hur det går. Allt enligt teorin att det blir bra om man gör det uppenbara, men folk har tolkat situationen så olika att även det uppenbara kommer att förvåna och roa medspelarna.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Någon version av D&D hade pappersbrickor att dra ur en mugg. Samma system dyker upp i Arkham Horror-spelet, där man dessutom ändrar innehållet i muggen beroende på hur svårt man vill att det skall vara.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Lite utanför frågan eftersom det gäller ett solospel som är en spoof på solospel, men här är några saker som används för "slump" Johan Wanloos Domedagsvikingen:
  • Hur du uttalar "kex"
  • Vad din mamma heter
  • Vad klockan är
  • Om någon av bokstäverna J, K, M eller L ingår i ditt namn
  • Om du befinner dig mindre än fem meter från osthyvel eller inte
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Ett jenga torn, dra 1-3 bitar, om tornet står kvar klarar du dig. Om tornet faller dör du (eller blir dödad nästa gång slashermonstret kommer).
Sten-påse-sax
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Relaterat till detta (alternativ slump) är brädspels automa* för solospel, ”pappers-ai”. Nu är slumptabeller delvis detta, men finns det något rollspel som har en?

*An automa is a simulated opponent for a board game, who the player controls, usually with a deck of cards. The term was coined by the famous automa designer, Morten Monrad Pedersen.
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
597
Location
Göborg
tarotkort
Everway använder sig av en tarot-liknande kortlek kallad Fortune Deck som jag har blivit väldigt förtjust i. Den används som inspirationskälla generellt men också för att avgöra hur väl det går. Ett favoritkort är "Striking the Dragon's Tail" som betyder – om det dras rättvänt – att man kraftigt underskattar utmaningen. Kortet "Sowing Stones" rättvänt betyder att allt arbete är helt förgäves. Jag använder den gärna i alla spel jag spelleder och har gjort egna lekar till Noir och EDD (men med väsentligt färre kort för jag har inte orkat göra en komplett lek).
 
Top