Alternativ till "sittande" rollspelsmöten

Ibland undrar jag om det skulle vara trevligt att spela under en längre promenad i nåt naturområde. Om vädret är fint kan man ha med sig en picknick-korg.
Låter mysigt men inte en chans. Varje tärningsslag skulle bli tafatt, saker och ting som ska berättas om åh titta en ekorre!!Det finns en cool pinne här!Kolla min vandringsstav!Undrar om ekorrar har rabies.Vem hade med sig kaffe?Kolla ekorren klättrar!

Låter mysigt men inte en chans. Varje tärningsslag skulle bli tafatt, saker och ting som ska berättas om åh titta en ekorre!!Det finns en cool pinne här!Kolla min vandringsstav!Undrar om ekorrar har rabies.Vem hade med sig kaffe?Kolla ekorren klättrar!
Skulle kunna funka om man kör något slags tärningsfritt, sammberättande rollspel. Där man väver in sånt man ser så som ekorrar och bra pinnar i storyn.

Inget jag är intresserad av att spela, så jag håller med dig om "inte en chans" =D

Men om man går igång på sånt så låter det definitivt mysigt!

Okej, så jag fick just den värsta idén!

Man hittar ett ställe med ett av de där stora shackbrädena:
E42F7A12-2ABE-4B09-878D-EE8B8D392744.jpeg

Och så spelar man D&D 4e på det brädet med sig själva som minis! Spelledaren springer runt och flyttar diverse trädgårdstomtar som är fiende minis.

Tärningar slåss med hjälp av en digitala tärningsrullare kopplade till en alexa man kan skrika på vad den ska rulla.

Last edited:
Har spelat rollspel stående (eller nja delvis halvsittandes på ett kort staket) under väntan på att få bli insläppt på en konsert för att sällskapet tyckte det var lite segt. Spelledaren fick friforma men det var underhållande. Hade säkert funkat bra med någon app med tärningsrullare. Ibland har nöden ingen lag så att säga.

Apropå rollspel på gående (och stående) fot - skulle man inte kunna lägga upp ett scenario som en tipsrunda? Men istället för att försöka svara rätt på frågor, så ställs man längs promenaden inför olika nerskrivna valmöjligheter (exempelvis vart man ska gå härnäst). Kanske får man emellanåt också rulla tärning eller ta med sig nya handouts (en karta eller rentav en drickbar ledtråd - why not?). Att man under gåendet stannar vid ett begränsat antal ställen gör att spelmötet (promenaden) blir precis så tidsbegränsat som man önskar.

Möjligen skulle man kunna köra det här i både rälsad och sandboxig form. Det förstnämnda innebär förstås att man betar av saker i nummerordning medan man i sandboxen letar upp ”kontrollerna” i valfri ordning och kanske också återvänder till någon en eller flera gånger. En mer kaotisk tipsrunda alltså.

Det är förmodligen trevligast att promenadspela tillsammans, men det här skulle också kunna funka som solospel. Idén påminner ju en del om geocaching, men borde gå att renodla mer som gående rollspelande där man på egen hand tar sig an olika frågor och utmaningar.

Har någon redan har prövat att kombinera rollspel och tipsrunda? När jag nu skriver detta känns det kombinerade konceptet helt givet, men det kanske det inte alls är.

Edit: Ser i Wikipedia-artikeln om geocaching att det finns en rad mer eller mindre närbesläktade aktiviteter. Har ingen vidare koll på någon av dem, men de kanske precis som geocashing kan funka som nya inspirationskällor för mer experimentellt rollspelande?

Last edited:
Ibland för att vi velat gå, ibland för upplägg som typ Playing With Intent (heter boken va?), ibland för att gå runt i olika rum och platser att inspireras av.

Inspirerande! Har kört kortare stunder stående för länge sen. Blir sugen på att byta plats under spelets gång.

Ibland för att vi velat gå, ibland för upplägg som typ Playing With Intent (heter boken va?), ibland för att gå runt i olika rum och platser att inspireras av.
En impro-övning har fyra stora rutor på golvet och varje rutas definieras av något - "i denna ruta är ni konfrontativa" - och deltagarna ska byta friskt mellan dessa under tiden dom spelar ut scener. Psychodrame hade varit roligt att spela på det sättet, där varje ruta står för en av de fyra känslouttrycken.

---

Annars tycker jag som spelledare om att någon gång gå runt bordet, mycket för att göra spelarna "nervösa" för att det är någonting nytt som försiggår. Funkar bra för skräck eller krypande intrig.

Call of cthulhu I stort halvtomt hus, använt huset som "karta" , gått runt och spelat i de olika rummen. Tärning och formulär, särskilt de mindre, kan en ta med sig!
Det skulle ju vara fantastiskt att hyra Borgvattnets spökprästgård och köra Nordiska väsen på det sättet! Där man flyttar sig mellan rummen och kör ett scenario som utspelar sig i området!

Det skulle ju vara fantastiskt att hyra Borgvattnets spökprästgård och köra Nordiska väsen på det sättet! Där man flyttar sig mellan rummen och kör ett scenario som utspelar sig i området!
Gört! Ingen koll på just den lokalen, men många ställen behöver ju inte vara dyra :)

Förr hände det oftare att jag ställde mig upp när det var passande i spel, sånt händer mindre ofta nuförtiden.
Dels tror jag det är att jag oftare spelar mindre bombadistiska spel men någonstans tror jag att jag också blivit lat.
Borde ställa mig upp mer i spel.

En av de bästa omgångarna av internet spel jag haft så hade jag ett trådlöst headset och gick fram och tillbaka och viftade hejvilt medans jag spelade.
Det borde jag också göra om.

Back