Alternativ till "sittande" rollspelsmöten

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag tror nästan aldrig jag spelat rollspel på annat sätt än sittande kring ett bord. Rent hälsomässigt är ju stillasittande ingen höjdare, så frågan är vilka alternativ som finns för att lösa det. Kanske lösningen inte ligger längre bort än på ett kontor (ståmöten, "walk-n-talk"-gåmöten, etc), men hur skulle det funka i praktiken? En tanke som slår mig är att spelmöten ofta är relativt långa och att det blir svårt att orka så så länge, men alternativet kanske kan vara att (iaf spelare) står upp när det är den specifika spelarens tur att agera. Då blir det ju iaf "sitta/stå" aktivitet.

Är det någon som testat att spela rollspel (läs: ej LARP) på annat sätt än att sitta runt ett bord?

EDIT: Och jag förstår givetvis att det finns spelare med funktionsvariationer som kanske inte har den här möjligheten, men ser gärna att diskussionen även handlar om hur de kan aktiveras på alternativa sätt.

Jag har för mig att t.ex. MrG som hängde här för länge sedan starkt förespråkade att spela stående vid typ barbord. Nu har jag aldrig testat, men jag har för mig att det skulle uppmuntra att man agerar med hela kroppen. Tror att det skulle kunna vara en bra idé, men är (uppenbarligen) alldeles för lat och saknar barbord...

Jag har aldrig spelat stående (men däremot prövat på stående skrivpass vid datorn - jobbigt men helt okej), men tycker att det verkar intressant. Särskilt, som vi konstaterade i annan tråd, om man har har handouts (standouts?) uppsatta på väggarna som kinesiska väggtidningar. Stående spelande skulle förmodligen också innebära att man använder kroppen mer. Kanske något att testa på konvent?

Last edited:
Nu när jag tänker på det så har jag däremot spelat rollspel gåendes (med en spelare). Det blev full friform, utan formulär, böcker eller tärningar.

Jag har också spelat rollspel mer konventionellt men liggandes, i ett för litet tält. Men det var väldigt oergonomiskt och mer ett resultat av att det ösregnade utanför än ett aktivt val.

Alla aktiviteter där man kan ha ett headset skulle ju egentligen kunna funka att spela samtidigt, men som @Zire sa, då utan alla tillbehör.

Kanske inte på ett löpband eller i bullrig miljö men kan man lyssna och prata så kan man spela.

Som spelledare (och spelare ibland) varierar jag mycket mellan att stå och sitta. Man vill ju kunna gestikulera vilt!

Sen vet jag att när vi spelat på lite udda ställen, typ smås stugor i skogen där alla bäddat upp på golvet. Att man spelat lite casual halvliggande som rommare

Ett sätt att uppmuntra till stående och sånt är dels att spela med terräng och figurer. Alltså en sån där härligt stor uppsättning man ser folk posta bilder på ibland när du har berg och skogar och allt möjligt uppsatta.

Det behöver inte vara på 28mm skala heller! Krymp skalan och duka upp hela kungariket! Med byar och allt, och ha små flaggtokens eller något. Men genom att ha all den här terängen och ofta referera till den (Det krävs ju den är relevant för spelet i sig!) så uppmuntras man ju till att stå för att få översikt.

En omgång Warhammer 40K tar idag flera timmar att spela, och ofta står folk upp mycket av den tiden.

Andra sorters "hjälpmedel" kan också uppmuntra till detta. Ha en whiteboard (eller varför inte gå oldschool med en griffeltavla!) som spelarna kan rita på när de ska förklara saker. Eller en hel "murderwall" (ni vet, sånna där stora anslagstavlor man ser i polisserier där de har bilder uppnålade och röda trådar dragna mellan ledtrådar) som spelarna får vara med och underhålla/organisera.

Jag skulle också säga att detta leder mer till att man inte bara står upp, utan faktiskt RÖR på sig. Jag vet inte vad forskningen säger nu för tiden, men det känns som att bara stå still inte heller är det bästa, utan man vill röra på sig. Promenera runt bordet, fram och tillbaka till griffeltavlan (jag förutsätter nu bara att vi går oldschool nu när jag tänkt på det), rör lite på armarna när man pekar och flyttar runt saker.

För mig skulle det behöva finnas ett syfte (annat än hälsan) för att jag ska gå med på att stå ens en del ens en del av tiden. Och om en spelledare uppmanade mig att stå upp (Annat än för 30 sekunders bensträckare och uppvärmning typ) skulle jag uppmana dem att dra åt skogen (på ett vänligt och kamratligt sätt, förvisso, men likväl).

En annan väldigt enkel grej; ha inte snacks och dricka _på bordet_. Ha en liten snacksbuffe vid sidan om där folk får gå och hämta lite i taget (alla kan ha sin personliga lilla skål/tallrik där det inte får plats så mycket).

Om du har utrymmet där ni spelar (inte alla förunnat), ha olika stationer för olika saker! Kanske en kombination av alla ovanstående saker utspridda runt om i lokalen så att ni naturligt flyttar fram och tillbaka för olika moment i spelet.

Last edited:
En sak att ha i åtanke; i alla fall jag har betydligt svårare att _fokusera_ om jag står och går. Kanske kopplat till att jag är väldigt tjock och därför alltid behöver dedikera en viss mängd hjärnkraft till att inte knuffa runt och välta saker i lägenheter inredda för magra stackare.

Kanske kompenseras det av att hålla mig piggare, vem vet. Men jag märker på möten och så att jag har svårare att ta till mig information i dessa lägen.

Däremot är det möjligt att det underlättare kreativiteten, jag är inte säker.

Är det någon som testat att spela rollspel (läs: ej LARP) på annat sätt än att sitta runt ett bord?
I Daughters of Verona så agerar man ut som skådespelare och är på en scen. Dom spelare som inte är med i scenen är åskådare.

Suveränt spel som fler borde testa. Ett spel jag hade velat spela på ett torg någon gång.

I Daughters of Verona så agerar man ut som skådespelare och är på en scen. Dom spelare som inte är med i scenen är åskådare.

Suveränt spel som fler borde testa. Ett spel jag hade velat spela på ett torg någon gång.
Jag tror det är ett spel som skulle göra sig rysligt bra på scen. Borde gå att plocka fram till nästa GothCon och köra en vända i aulan.

Men vad gäller grundfrågan har jag aldrig spelat annat än sittande, alternativt stående men med tillgång till bord och stol. Jag har haft många tankar om alternativ, men det har aldrig mynnat ut i verklighet. Det närmaste jag kommer är att ibland på konvent ha spelat med folk som gillar att agera ut fysiskt vad deras karaktärer gör - jag minns en gång när vi krälade in i smala tunnlar och de kröp under borden för att gestalta detta. Då närmar vi oss black box-lajvande, men detta var till ett vanligt konventionellt konventsrollspel. Svenil, om jag minns rätt.

Däremot tror jag det skulle gå ypperligt att ha vissa typer av rollspel som walk-and-talk. Men då indieflum som inte kräver några fysiska prylar. Münchhausen skulle kunna gå, folk kan ha sina mynt i fickan. Till exempel. Det blir svårare att balansera en tidslinje till Microscope eller en kvadriljon tärningar till Shadowrun.

Jag har funderat på det. Jag tänker typ förkläden och roliga hattar för att kunna hänga med i svängarna när rollerna byter spelare.

Rollspel och träning i ett säger du...
Jättestora tärningar, tunga som medicinbollar...
Bara den som har frisbeen får prata...
"Du kan få fördel på slaget om du gör 10 burpees!"...

Nej, jag har bara suttit och spelat.

Jag tror det är ett spel som skulle göra sig rysligt bra på scen. Borde gå att plocka fram till nästa GothCon och köra en vända i aulan.
Jag skulle jättegärna komma och titta. Har hört om spelet jättelänge. köpt och läst det för längesen, men jag fattar inte. Till saken hör att jag har allmänt svårt att fatta Shakespeare-komedi. :(

Jag brukar ställa mig upp när det händer något extra intressant. Annars verkar det bra med ett högt bord och höga stolar, så att man kan välja om man vill sitta eller stå och ändå slippa stå som en ostbåge över spelbordet.

När jag spelledde Alien i typ 11 timmar på Munkcon 4, så stod jag typ hela tiden....spelarna satt ner (högt bord i entren).... jag gillar att stå, men det är inte alla miljöer som är lämpliga för det.
Jag har tillö och med våldat in ett höjbart skrivbord hemma...så ståbord för mig är att föredra ;)

Att spelledaren står upp skulle i min värld funka beroende på hur och vart de står. Att spelare ska stå upp förutom i situationer som Rickard nämner, röstning till exempel, skulle inte funka för min del. Jag skulle bli tokstressad och lägga fokus på om spelaren är på väg hem eller lämna lokalen på grund av uttråkad eller har andra viktigare saker att göra. Nä, jag slår ett slag för sittande spel, såvida inte ståendet tillhör eller tillför något till spelmekaniken.
leaving.gif

Back