Jag håller med men hur kommer man runt problemet utan att istället överföra problemet till spelarskicklighet dvs att det hänger på seplarnas kunskaper om hur de undersökande färdigheterna fungerar i praktiken?kloptok;n80057 said:Jag tycker att spelet riskerar att bli trist om man kör för mycket på den allmänna varianten, alltså att man bara kan säga att man använder färdighet X. I vissa fall är det nog nödvändigt, men personligen skulle jag minimera användandet av den varianten.
Arfert;n80058 said:Man kan köra en OSG-variant: Det finns inga färdigheter eller tärningsslag för att hitta saker/ledtrådar. Man får i stället beskriva det man gör. Rollspela sig fram till resultatet.
Mutanten;n80062 said:Ta rättsentomologi tex. Hur menar du att spelarna ska rollspela sig fram till en ledtråd som kräver färdigheten rättsentomologi?
krank;n80066 said:Efter några möten med sånt kommer spelarna att ställa andra frågor -- typ "jag kollar i såret, finns det några fluglarver? Vilken cykel?". De börjar internalisera kunskapen.
Mutanten;n80069 said:Ja det tillvägasgångssättet överför iaf problemet på mig som spelledare istället för på spelarna vilket är mycket bättre än att spelarna förväntas ha de kunskaper som rollpersonerna behöver från start.
Att slå en gång per ledtråd avslöjar iofs hur många ledtrådar det gömmer sig i huvudledtråden. En lösning på problemet kan vara att alltid slå en tärningspöl tex 4T10 där varje T10:a har olika färg. Färgerna representerar vilken extra ledtråd som tärningen gäller. För att hitta ledtråd extra 1 så måste träning 1 vara under färdighetsnivån, för att hitta extra ledtråd 2 så måste tärning 2 vara under färdighetsnivån osv.