Alternativ till Fenix Awards?

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,049
De dominerar kanske kommersiellt. Gör det det verkligen rimligt att de ska få alla priser för kvalitét? Det är som om bara Disney-filmer skulle få vinna Oscars.
Deras spel verkar även ganska populära. Vi är överens om att Fenix Awards är en popularitetstävling (inte kvalitetstävling). Jag tycker att det är okej att det är så.
Massor av värdiga pristagare som inte är Fria ligan.
Men är inte årets upplaga av Fenix Awards lite speciell i och med släppet av Drakar och Demoner? Visst det är förutsägbart och lite tråkigt att dominansen är så stor, men jag tycker också att det är väldigt välförtjänt i en popularitetstävling. Jag tvivlar inte på att många gillar att spela DoD och tycker att det är gott så. Tidigare år har väl typ Vindsjäl och Kopparhavets hjältar vunnit priser?

Men framförallt: jag uppmuntrar ett jurypris! Bra idé! Kör!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Skulle gärna se kategorin "årets bästa konventsscenario" på motsvarande sätt som Lund-konventen har det som en "lokal" kategori. Man kan även smygkika hur våra grannar på Fastaval hanterar sin årliga prisutdelning.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Men är inte årets upplaga av Fenix Awards lite speciell i och med släppet av Drakar och Demoner?
Det här är väl något som är värt att trycka på lite mer. Årets upplaga var gravt skevad i förmån för Fria ligan, och jag tror väldigt få förväntade sig något annat. Men i övrigt brukar det väl sällan vara särskilt ligan-dominant? Förra året vann exv Sagospelet Skräck (väldigt välförtjänt) en massa priser, svårt att se att ett spel som främst är riktat mot barn vinner pga popularitetsröster snarare än att det var en väldigt solid produkt. Sen försvann ju ett par år iom pesten, som jag misstänker gör att minnet över hur det sett ut skevas lite.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Det är ett på gång, utanför Fenix-paraplyet.
Hurra, vad kul! Mer sådant! Jag säger som tidigare också: vill ni dela ut det på galan så för ni gärna göra det! Jag ser t ex gärna att Fenix Awards blir mer av ”rollspelsgalan”. Jag är också gärna behjälplig på andra sätt, t ex med tryck av diplom.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Skulle gärna se kategorin "årets bästa konventsscenario" på motsvarande sätt som Lund-konventen har det som en "lokal" kategori. Man kan även smygkika hur våra grannar på Fastaval hanterar sin årliga prisutdelning.
Det finns redan! Guld gick till Sjunkande tornet och Silver till En urspårad inspark.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Och om Eon 5 släpps innan året är slut lär det väl vara ganska låga odds på att det vinner nästa års bästa rollspel?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Och om Eon 5 släpps innan året är slut lär det väl vara ganska låga odds på att det vinner nästa års bästa rollspel?
Det ligger bra till, ja. De andra stora som lär tävla i saker och ting är Monsterboken till DoD och Lund-boken till CoC.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
En kan ju alltid snacka med Fastaval-gänget. Visst, de har lite annat fokus (”nya spel som gör premiär på Fastaval ”) och de gör ett väldigt stort arbete inför Fastaval (väldigt gedigen process för urval, coachning under skrivandet, etc) men de gör det jävligt bra och att vinna en Otto är en rätt big deal.
Om jag får gissa är middagen och festen kring Otto-ceremonin en stor del av det, och det är ju en massa jobb, men visst vore det coolt om också GothCon kulminerade med en gala, prisutdelare, underhållning, ordentliga tacktal, etc!!
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Jag skulle tycka det skulle vara intressant med någon kategori som tar hänsyn till budget eller dylikt, exempelvis förlagets omsättning eller så.

Det kan ju vara svårt och till och med omöjligt om det räknas som företagshemligheter, men jag känner ju att jag är betydligt mer nyfiken på vem som kan göra det bästa rollspelet/supplementet med en budget på 7 000 kr snarare än 7 miljoner.

Edit, kanske 70 000 är en rimligare summa.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Jag skulle tycka det skulle vara intressant med någon kategori som tar hänsyn till budget eller dylikt, exempelvis förlagets omsättning eller så.

Det kan ju vara svårt och till och med omöjligt om det räknas som företagshemligheter, men jag känner ju att jag är betydligt mer nyfiken på vem som kan göra det bästa rollspelet/supplementet med en budget på 7 000 kr snarare än 7 miljoner.
Sjukt svår avvägning dock. Då tror jag mer på "debutant" (fast också svår i en så pass kollaborativ bransch) eller "dramaspel".
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Sjukt svår avvägning dock. Då tror jag mer på "debutant" (fast också svår i en så pass kollaborativ bransch) eller "dramaspel".
Man skulle ju kunna sätta ett tak på att förlaget max kan en omsättning på typ 0,5-1,5 miljoner. Men jo jag är medveten om att definitionerna är lite snåriga (som sig bör på WRNU).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Jag skulle tycka att det skulle kännas underligt med ett ”indie”-pris från Fenix. Dels för att det skulle innebära en massa diskussioner om vad som är indie, även om det kanske kan undvikas med någon definition. Man kan byta ut det mot ”oberoende” för att slippa att ”indie” är en rollspelsgenre och inte bara något som har med storleken på producenten att göra. Och man kan ha en definition i stil med ”All text är skapad av en enda författare” eller liknande om det är det man är ute efter.

Om man har röstning så blir det ju fortfarande en popularitetstävling där mindre kända småspel får svårt att tävla.

Men för mig personligen skulle jag känna att det vore konstigt om mina spel dök upp som nominerade till Fenix Awards, helt enkelt för att det känns som en helt annan del av hobbyn. Det vore som att ha med en diktsamling i en prisceremoni för bästa långfilm. Även om man har ett jurypris så skulle jag helt enkelt ha svårt att se att samma jurymedlemmar kan bedöma så olika produkter.

(Och har man ett jurypris för indiespel där man har med spel skrivna på andra språk än svenska räknar jag kallt med att juryn kommer att läsa de spel jag publicerar på franska. Annars får man vara tydlig med att det är spel på svenska och engelska som gäller, och svenska skapare som publicerar på andra språk göre sig icke besvär.)

Men ja, jag känner främst att den här typen av pris och galor är ganska långt ifrån min verklighet som rollspelare och spelskapare, och att även en "indie"-kategori är för spel som ligger långt bort från mig, både när det gäller spelgenre och när det gäller kommersialitet. Man kan se det när @Gabrielle de Bourg talar om hur många mindre spelskapare inte har råd att publicera på svenska, eller när @Brödbane tycker att en budget på 70 kSEK är rimligt för "indiespel" eller pratar om "förlag" som om alla spel har ett sådant. Liksom, det kostar inget att skriva rollspel. De allra flesta rollspel jag spelar har en budget på noll kronor, eller i vissa fall ett par hundralappar för ett provtrycksex från Lulu. Så när folk talar om "mindre spelskapare" är det typ alltid på en mycket större och mer kommersiell nivå än vad jag är van vid.

Och det är helt okej! Det som Fenix och Rollspelsdraken och prisgalor och Kickstarter och sådant handlar om har liksom inte med mig att göra, det är för de stora, kommersiella och traditionella rollspelsmakarna, men jag har inget emot det. Det är toppen, och bra för dem som rör sig i dessa kretsar! Jag skulle ha svårare för att man försöker att göra något för att krysta in de små spelskaparna som någon sorts tröstpris, och att samma jury ska sitta och bedöma Drakar och Demoner för ett pris, och Gastkammaren för ett annat.

Ett annat pris, utdelat av någon annan, kanske vore en annan grej. Jag vet inte vad jag skulle tänka om en sådan sak. Jag har nog lite svårt för prisgalor rent generellt, eftersom det automatiskt blir ett hyllande och genom uteslutning ett dissande och folk blir ledsna över att ingen ger pris för de saker de slitit ihop. De som får pris får i alla fall en massa uppmärksamhet. Och inom indiescenen tycker jag om att det inte handlar om produkter. Oavsett kategori och prisceremoni kommer ingen att ge ett pris till Glöd och trauma, som kan sammanfattas på några paragrafer text. Men jag har haft fantastiska spelpass med det spelet, och spelar det mycket hellre än DoD. Min hackade variant av Frédéric Sintes Psychodrame ligger på ett par A4 och har givit extremt meningsfulla, känslosamma och gripande spelsessioner. Se och göra i Aliatra ligger på 450+ sidor. En prisgala skulle säkerligen ta hänsyn till det, men inte till G&T, men för kvaliteten på spelupplevelserna som de ger är liksom hur mycket "produkt" spelet är inte en faktor. Vissa spel behöver mer volym, andra mindre. Och något jag gillar med indiescenen är att dessa får samma utrymme och samma legitimitet. Gastkammaren, som inte ens finns publicerad någonstans, är ett av de mest populära spelen i Indierummet. Jag tycker att det är fantastiskt! Det handlar om att skapa, att spela, att dela med sig, att riffa på varandras idéer, och en prisgala där dessa olika spel skulle på något sätt kunna mötas tror jag är omöjlig (men jag kan ha fel!), annat än lokalt inom en viss spelgemenskap. Och att vilket som helst av dessa spel skulle bedömas mot Travellers on a Red Road känns också jättekonstigt, för det är verkligen äpplen och skruvmejslar.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag vill gärna se andra pristagare, gärna nya och oväntade produkter, nya skapare, andra skapare än de som redan fått mycket tid i rampljuset. Dels för att det är bra att nya uppmuntras och känner sig sedda, men också för att priset riskerar att devalveras i värde över tid om det känns som att Ligan och Eloso delar på typ alla priser. Oavsett om det är så det verkligen ser ut när man summerar olika priser, så kan det fortfarande uppfattas som att de "stora" alltid vinner.

Efter årets prisutdelning pratade jag med en "helt vanlig rollspelare", alltså inte någon som var djupt engagerad i att skapa rollspel, prata rollspel, eller läsa om alla rollspel, som helt enkelt konstaterade att "jag hängde inte riktigt med, det är var så mycket olika produkter och det gick så fort". Den risken ökar ju om det är många nya och lite mer "okända" skapare som ska prisas.

Och det är en utmaning för ett event av denna typ. Hur ska Fenix Awards informera om de produkter som nominerats? Kanske en "utställning" som börjar på fredag, i kafeterian där alla nominerade visas med bild och en kort text? En webbsida med info som finns tillgänglig även efter att omröstningen stängs? Kanske mer visuella inslag i presentationen? Någon nämnde motiveringar ... vilket ju är svårt eftersom det är röster som räknas.

Kanske ett "Anders Gillbrings pris" som Anders delar ut till någon som gjort något coolt och som inte är de "vanliga" pristagarna.
 
Top